Kostutmaning & frukosttips -Toppenform 2015

ans_aktimell

Godmorgon till en ny vecka och ny inriktning på utmaning mot Toppenform 2015. Från träning till tema kost, vilket precis som förstnämnda är ett otroligt svårt ämne. Det är högst individuellt vad som passar en person. Allt beror på gener, mål, livssituation, psykiska status m.m. Kroppen berättar själv tydligt vad som är bra för oss om vi bara lär oss lyssna på dess signaler. Det är vad vi måste gå efter – inte de senaste trenderna eller allmänna rekommendationer.

Jag kommer därför inte skriva hur du ”bör äta”, men under veckan kommer jag ta upp olika ämnen som rör kost, ge inspiration till dina måltider, samt utmana dig att göra en förändring i ditt eget ätbeteende under veckan. OM du vill/känner att något behöver förändras vill säga? Är du frisk och mår bra finns ingen anledning till att ändra, men kanske du ändå kan få några tänkvärda tips.

Mina egen utmaningar under veckan är:

  1. Variera mera. Frukostar, luncher och middagar med varierande protein- och kolhydratkälla, sås eller annat piff. Det är lätt att bli enkelspårig under vardagarna, men den här veckan ska ingen måltid se exakt ut som en annan.
  2. Inget tuggummi, halstabletter eller lightläsk den här veckan. Egentligen vill jag skriva ”dra ner” på det eftersom jag inte gillar förbud, men det blir för luddig målsättning en utmaningsvecka som denna. Så istället för ”onödigheter” väljer jag socker, honung, frukt etc. vid sug (kommer skriva mer om sötsug senare).
  3. Avsätta tid för stressfria måltider. Det spelar ingen roll hur näringsriktig mat vi äter om vi inte tuggar den. 30-50 gånger rekommenderas det att vi tuggar maten för underlätta matsmältningen, öka näringsintaget och få mer energi. Dessutom är det avstressande att sitta ner i lugn och ro och äta istället för att kasta i sig.

Vill du utmana med en kostutmaning under veckan? Vad i så fall? Tanken är inte att det behöver vara för all framtid, men se veckan som en prövotid. Mår du bättre kanske det lockar att fortsätta.

Angående punkt 1 kommer här några tips på olika frukostar att variera mellan:

chia_barChiapudding är ett tips för dig som har bråttom på mornarna. Rör ut 2 msk chiafrön + ca 2 dl mjölk (mandel/kokos/ko – vad du gillar) i en skål, lägg på frysta bär och ställ i kylen över natten. Redo att äta med valfria tillbehör på morgonen.

grot_jordn Gröt med banan, bär, kesella och jordnötsmör. 

yogh_honungGrekisk yoghurt med honung och valnötter.

aggknackemackaÄggmackor i alla de slag. Gärna ihop med en skål yoghurt med bär och flingor/müsli.

kesella_bar_notKesella/yoghurt/keso med bär, frukt och nötter. Alltid mumsigt och lätt att variera med olika tillbehör efter säsong och vad som finns hemma.

laxomelettFör en mer matig frukost, t.ex. efter träning eller på helgen när du har mer tid, omelett med lax, champinjoner och bladspenat.

kokosvofflor2Kokosvåfflor med bär/sylt och en blandning av keso/grädde.

smoothieskalEller om du har svårt att äta direkt på morgonen – mixa det du gillar till en härlig smoothie. Förslagsvis är frysta bär + banan/spenat alltid en god och näringsrik bas, ägg/kesella/proteinpulver (ex. Holistics utan sötningsmedel) bra proteinkällor, kokosolja/nötsmör/kokos/nötter hälsosamma fetter, och mjölk/kokosvatten/mandelmjölk/yoghurt bra att ”spä ut” med till lagom konsistens. Skål och godmorgon!

3 kommentarer
  1. Hej Anna!

    Hoppas helgen varit bra!

    Tack för tips, alltid lika uppskattat 🙂

    Precis som du skriver så är det här med kosten svårt. För min del har det varit en process på ett par år. Jag har dragit ner på kolhydrater (pasta,ris och potatis) och jag äter även betydligt mindre mejeriprodukter nu. Jag har lärt mig äta regelbundet, var 3-4 timme. Innan åt jag endast 2 mål mat (stora potioner) om dagen. Jag vill helst äta så mycket ”Paleo” som möjligt för jag har märkt att jag mår bäst av det.
    Jag fullkomligt älskar min frukost, det är ganska enkelt att ta sig upp på morgonen för jag längtar efter min havregrynsgröt med massa goa frön! hihi
    På mitt jobb så har vi en buffe med förrätter, huvudrätter och dessert och vi betalar endast 30 kr per lunch för detta. Det är lätt att man äter mer än man behöver. Här låg min utmaning. hihi Jag har nu börjat med att förbereda matlådor för veckan på Söndagar, Nyttig, näringsrik och bra portioner. Mår bäst av det. TACK för ett jättebra inlägg, som vanligt!

    Må så gott!
    Kram

  2. Åh vad kul, detta ser jag fram emot att läsa och inspireras mer av 🙂
    Jag ska utmana mig med att dricka mer vatten, dricker alltid vatten till alla måltider, men annars under dagen är jag otroligt dålig på att få i mig vätska. Så det får bli min utmaning =)

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras