Julens träning & outfits

sidorot_jormgym

Skönt att vakna upp hemma i Stockholm och ha en hel ledig helg framför oss. Sen reser mannen iväg för att starta upp PT-utbildningen i Halmstad medan jag och barnen har några dagar till innan skola, förskola och jobb. Jag känner mig laddad. Aldrig är jag så utvilad i både kropp och huvud som efter semester i Jorm.

jul14_utelek

Hela tillvaron är avslappnad, sånär som på att barnen busar, trotsar och ryker ihop ibland. För mina föräldrar intensivt när 6 Lissjanisar flyttar in, men jag vet att de längtat och gärna avlastar oss när vi väl ses. Jag släpper mycket när jag är där. Planering kring barnen, matlagning, jobb, sociala medier (förutom några blogginlägg) och träning. Måltiderna då alla samlas är det enda tiderna att anpassa sig till – annars ”bara är” vi. Sover ut, spelar spel, går ut ett par gånger om dagen, tränar/motionerar, dricker te och pratar bort dagarna över långsamma måltider.

3understall

Klädstil på samma nivå. Underställ och varma sockor är allt jag behöver – både hemma i huset på Lassebacken, på gymmet och under vid utomhuslek. Så här har jag i stort sett ut hela vår julledighet, med undantag för julafton och nyårsafton. Skönt, snyggt och praktiskt. Från vänster:

  1. Underställströja + långkasonger – CRAFT, Compression Skiing-strumpor – Gococo.
  2. Underställströja – Icebreaker, långkallingar – Ullmax, Compression Wool-strumpor – Gococo, skor – Merrell Verterra Sport GTX.
  3. Underställströja + långkalsonger – Anjawool från CRAFT, ryggsäckar – min änglafarmor ♥

jormgym_armhNytt gym = nya idéer på övningar och upplägg. Jag har bara kört korta halvtimmespass med superset mellan olika roliga övningar. Ex. armhävning med en hand på medicinboll som ställer extra krav på bålstabilitet.

Tränat lite har jag gjort, men den här julen lugnare än på flera år. Jag kände verkligen att jag behövde det. Släppa alla ”måste”. Ju mer jag har att göra, ju mer strukturerat tränar jag utan att känna efter i samma grad. Antar att vardagsruset ökar mitt behov av planering och avstressande träning? Hur som helst har mina två semesterveckors träning/motion bestått av spontan rörelse ute med barnen, promenader, två styrkepass på Jormgymmet, två skidturer och tre korta löprundor.

Kroppen känns nu pigg och fräsch inför våren – speciellt idag, efter ännu en sovmorgon. Resten av familjen sover fortfarande, men sen blir det en dag med storhandling, kanske skridsko för oss alla på Östermalms IP, och för egen del är jag sugen på ett benpass. Ska du träna något idag?

13 kommentarer
  1. God fortsättning!
    Har du tips på övningar efter en kraftig muskelbristning i benet från vaden upp till fram och baksida lår?

    1. Nettan – jag är försiktig med att ge råd vid skador eftersom jag inte är sjukgymnast/läkare. Hoppas du kan rådfråga en professionell inom skador istället, men mitt råd är att du avvaktar med träningen tills bristningen ger med sig och satsar på ex. promenader som ökar cirkulationen i området.

      Lycka till!

  2. Vilka fina bilder Anna, alltid roligt att följa din träning och familj. I love Anjawool från Craft. God fortsättning!

    Idag blir det en Prommis i solen som kikar fram, gäller att insupa ljuset innan vardagens 9-17 knackar på.

    I träningsväg ska jag cykla och öva in mitt kommande spinningpass, dags för nytt efter helgerna. Jag för otroliga kickar av att jobba som instruktör och det är bra komplement till all styrka jag kör.

  3. Idag blev det en regäl vilodag, med endast hundpromenader på schemat. Skön träningsvärk i hela kroppen efter 2 aktiva dagar. Hoppas på uteaktiviteter i morgon.

  4. Tack Anna!
    Jag är försiktig tills jag är läkt, fick det rådet av läkaren. Därefter har du några tips?
    Önskar dig en härlig dag!

    1. Nettan – bra! Sen tycker jag du kan smyga igång träningen & vara lyhörd. Inte gå på med tyngsta vikterna & läs gärna på om din skada för tips på övningar innan. Känn efter under, samma dag efter passet & dagarna därpå. Blir det värre får du vila längre/fortsätta med rehab & annan typ av träning. Känns det bra kan du fortsätta öka belastningen successivt.

      Tack desamma!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras