Olympiska lyft på Crossfit Solid

karin_jag_solid

Vissa helger kör vi lugna lunken här hemma och vid andra händer massor. I morse var jag och ett glatt gäng (bl.a. fina Karin på bild ovan) inbjudna till Crossfit Solid av Träningsevent.se. Det är alltid lika kul att se vänner jag bara träffar vid tillställningar som dessa, roligt med träningsinspiration och att besöka spännande lokaler.

crossfit_solid2

Dansaren och skådisen Rennie Mirro berättade om hur han startade upp Crossfit Solid ihop med artistkollegorna Karl Dyall och Joachim Bergström. Det hela började i en hörna på Friskis & Svettis för att sen flytta till dansstället BASE24, och slutligen i denna källarlokal under Hötorget. Sen har fler instruktörer och nu 200 medlemmar tillkommit. Ett tajt gäng med stor gemenskap och där alla tränar på egen nivå men tillsammans – en av alla positiva saker med crossfit.

crossfitsolid

En annan är att den är så omfattande med både rörlighet, puls och funktionell styrka. Vi började med plankgång, grodhopp och annat skoj för att sen gå in på teknikträning i olympiska lyft. Det har jag ju gått igenom på Eleiko PT-utbildningen ganska nyligen, men är alltid intressant att höra hur andra lär ut. Dessutom lättare som PT att stå bredvid och korrigera andra än sig själv.

knaboj_crossfsolidJag fick bl.a. små tips om att inte gå för djupt i min böj för att undvika att svanken slätas ut (s.k. pelvic tip) – något som är svårt att se/känna själv.

markl_solidOch att först fälla i höften och greppa stången med rak rygg innan jag böjer på benen och lyfter, istället för att börja i ett läge med böjda ben. Båda metoderna funkar, men om du startar med böjda ben är det lättare att det är just benen som gör huvudjobbet istället för rygg/baksida.

Att ha en coach som korrigerar, och att lära sig känna in tekniken i kroppen istället för att titta i speglar, är grymt. Det ger en helt annan kroppskontroll och dessutom slipper du slösa energi på att korrigera saker som är ointressanta för själva övningen, som att rätta till frisyren eller spänna biceps (mer än i syfte att lyfta förstås). Det är en av sakerna jag trivs med på Elite Rehab Studio – spegelfritt!

outf_crossfitsFoton av Rawness.se där du precis som hos mig kan inspireras av fina outfits.

Men som modeintresserad gillar jag ändå snygga och passande träningskläder, även om jag inte tänker på dem när jag väl tränar mer än för sin funktion. Reebok är crossfit för mig, så min sköna hoodie och tajts med extra kompression över vaderna av märket kändes helrätt. Till det lite lördagsglam med bronsfärgat linne från Casall, samt matchande strumpor från Gococo och skor från Merrell.

De andra avslutade med en wod, men jag fick avvika för att lösa av mannen och Hugo som skulle på fotbollscup. Och strax ombyte till festblåsan. Julfest ihop med familjen, vänner och kollegor från Elite Rehab Studio väntar. Fortsatt trevlig helg!

7 kommentarer
  1. Funderar på det där med att svanken inte ska slätas ut när man gör knäböj. Hur kommer det sig egentligen? Har hört det förut men aldrig riktigt förstått varför

  2. Längesen jag tittade in här, din blogg är så inspirerande & bra! Du beskriver allt så detaljerat & bra, när det gäller teknik etc. Får nog titta in här lite oftare.:)

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras