Tema balans -vinn Allt För Hälsanbiljett

pannk_middag

Lite som en fortsättning på gårdagens inlägg, där jag pratade lite om att vara nöjd, vill jag ännu en gång påminna om den viktiga balansen. Att sträva högt inom ett område kan betyda att du behöver plocka bort annat. Eller lägga till. Äta och sova mer, prioritera det du värdesätter mest.

Ett tankesätt är att se livet som ett stort pussel där det är du som bestämmer bitarna. Helst en bra blandning av raka kanter, mjuka mittbitar och fyrkantiga hörn som måste passa ihop, och lägger du till en ny bit måste du plocka bort en annan för att få plats. Trycker du dit för många bitar med våld finns risk att det sönder, så det gäller att hitta en bra balans mellan de viktigaste bitarna du vill ha i ditt personliga livspussel.

pannkakor_olikahjortr_glassBilder från gårdagens pannkaksfest som avslutades med glass och varm hjortronsylt som mina föräldrar lämnat kvar (för mig som gillar. Barnen åt sin glass på pannkakorna istället). Just de här stunderna med barnen förgyller vardagen.

Att leva balanserat är ingen enkel sak och har man en gång blivit utbränd är det extra viktigt att inte fylla på med för många ”måsten” och krav på perfektion i sitt liv. Själv har jag lärt mig den läxan och kommer behöva jobba livet ut med detta, men har fått betydligt bättre balans det senaste året. Framför allt tror jag på att inte ta så allvarligt på livet – att eftersträva en mix du mår bra av, utan förbud.

Nu till saken. Balans är även temat vid årets Allt för Hälsan-mässa 6-9 november och härmed tävlar jag ut två biljetter. Så här gör du för att vinna:

  1. Skriv en kommentar till detta inlägg om hur du hittar balans i vardagen?
  2. Senast på måndag 27/10 vill jag ha din kommentar.
  3. Vinnarna meddelas sen via mail samt presenteras på Trend o tränings facebooksida. Lycka till!

hyveltjuv_jjSom jag nämnt tidigare är jag ensam med barnen till lördag kväll – något som både är jobbigt och mysigt. Jag tvingas lägga många ”måsten” åt sidan för att vara den enda föräldern att hjälpa, krama hej då på morgonen, diskutera dagen med under middagen, leka med, förhöra läxor, bråka på, bli sams med o.s.v. En många gånger krävande roll och inte alltid lika idyllisk som på bilderna, men både de jobbiga och mysiga stunderna gör att vi kommer närmare varandra. Och familjen är alltid det jag värdesätter mest – den som får flest bitar i mitt eget pussel.

Fotograf av övre och nedre bilden: Carl Hampus Junior Lissjanis.

35 kommentarer
  1. Det där med balans är lätt i teorin men svårt i praktiken. Jag har tre barn under tre år, jobbar heltid, samt satsar seriöst på min idrott. Är en person som vill prestera på alla plan och har höga krav på mig själv. Mitt sätt att hitta balans i tillvaron är att faktiskt tillåta mig själv att vara lite ego, att prioritera mig själv först ibland och våga be om hjälp med barnen, städning, handling utan att få dåligt samvete. Det gäller att ta sig egentid, man får den inte automatisk. I början kändes det konstigt att be mamma hämta barnen medan jag gick på massage eller tog en fika med en vän efter jobbet. Men när jag märkte hur mycket energi jag fick av det och hur det spillde över på resten av familjen, så kändes det som en självklarhet att ta sig denna ”egotid”.

  2. För att få jobb – mat – träning – umgänge med familj och vänner att fungera försöker jag så ofta det går att planera eller förbereda maten så att den är snabbt tillagad direkt efter träning då jag tränar direkt efter jobbet. Därigenom får jag gott on tid att göra annat under kvällen samtidigt som jag fått min välbehövliga träning och är pigg och glad.

  3. Att hitta balansen i sitt liv är som att bygga ett nytt hus från grunden. Ibland mitt i livet så börjar delar av huset att gå sönder och behöver renoveras.
    Ibland kanske det blir ett rivningsobjekt och man börjar om från början.
    Grundstenen måste vara en sammansvetsat team, som verkligen vill detta. I mitt fall är jag väsignad med make & fyra barn. På det bygger vi upp vardagslogistiken som ska flyta på utan att tapeterna krullar sig.
    För att alla så orka med på bygget så tränar vi tillsammans eller på var sina håll. Man måste vara stark för att bygga hus!
    Som det lite extra, accessoarerna i huset så bakar vi bullar och kakor mitt i veckan. Struntar i alla måsten och bara är.
    Vi tar en myssöndag då alla på bygget ligger i det färdigrenoverade vardagsrummet och njuter av en, två hemmabios och struntar i alla måsten! Köper färdigmat och hoppar den inplanerade löppasset och bara tillåter sig att vara…
    Kram & tack för en härlig blogg!

  4. Allt eller inget! => Inte allt alltid

    Omedvetet har mitt liv tidigare gått i ”allt eller inget”-spåret: mat, träning, jobb, städning, mys… Till den nivån att jag blev både sjuk på riktigt och less på det mesta. Numera när jag känner av de där vibbarna igen (vilket oftast när stressen knackar på axeln) – ändrar jag tanken till ”inte allt alltid”: jag kan äta, träna, jobba, städa och mysa hur mycket jag vill – men jag kan inte maxa allt alltid.

    p.s. För att vara någon som inte tror på ”mantran” funkar det förvånansvärt bra! 😉 d.s.

  5. Hur jag hittar balans i vardagen:
    För mig handlar balans om att träna (ha roligt och utvecklas i träningen) samt känna att det är OK att vissa veckor eller dagar duger promenader gott.
    Vad gäller mat har jag en historia, eller egentligen två ätstörningshistorier i bagaget. Jag har kommit i mycket bättre balans nu än vad jag någonsin varit sedan 12 års ålder. Nu kan jag äta av allt och avstår inte när någon bjuder av rädsla för fett och socker, men jag föredrar liksom du bra mat och en måltid utan grönsaker är för mig tung och inkomplett.
    När det kommer till kroppen och utseendet har jag som alla andra bättre och sämre dagar. Jag är självkritisk, men träning gör mig mer nöjd pga att jag får bättre hållning, stolthet och känner mig stark i vardagen.
    Kram!

  6. Jag trodde att jag hade balans i min vardag tills för två år sen då ingenting var kul längre, jag kunde inte prioritera varken på jobbet eller hemma. Jag höll på att braka ihop men fick hjälp av en beteendevetare och har sedan dess jobbat med mig själv. Det viktigaste för mig är att starta dagen med lätt yoga och en kort stunds meditation. Då klarar jag mycket under dagen. Och det hjälper mig att vara mer här och nu i alla situationer. Inte tänka för långt framåt eller älta sånt som varit, det ger mig också balans i vardagen.

  7. Jag har 3 barn på 1,1 och 5. Tvillingarna är just nu i en intensiv ålder där det klättras överallt dras i lådor och springer åt varsitt håll. Vi arbetar heltid och det är svårt att få till egentid. Men för att få balans vilket inte alltid är enkelt så försöker vi ge varandra egentid emellanåt. Jag brukar även kombinera tid med barnen och min träning ex jogga medan äldsta cyklar brevid el springa med vagnen. Och försöka sänka kraven på prestation om att det ger mer att träna på gym eller få dåligt samvete för den där middagen som bestod av inte den bästa maten ngn kväll. Det är så lätt att bli stressad idag för allt man gör ska vara perfekt. Man gör så bra man kan utifrån sina förutsättningar.

    1. Ooo ja Sofia – jag vet att det är intensivt med tvillingar & en av anledningarna att jag själv blev sjuk förra året (dvs att jag försökte vara bra på ALLT – från ”bästa” 4-barnsmamman till toppidrottare).

      Bra plan & du har helt rätt – man får sänka kraven & se till sina egna förutsättningar. Kram!

  8. Trots att jag ”bara” är 18 år så är balansen i livet något jag redan fått arbeta mycket med. Jag är en typisk ”vill prestera på topp i ALLT jag gör”-person. När jag hittade kärleken till styrketräningen för några år sedan föll en hel del bitar på plats. Styrkan det gav mig både fysiskt och mentalt fick viktiga bitar som att kunna unna sig choklad mitt i veckan och tankarna kring mitt eget utseende att till stor del falla på plats. Samtidigt är träning en stress för kroppen och efter en tuff period i skolan i början av förra året, kombinerat med halvdåligt mående på grund av privata saker så blev helheten för mycket och jag drog på mig en förkylning. En förkylning som jag inte lät läka ut. Istället fortsatte jag att pressa kroppen lika hårt som förut och det slutade med att jag var sjuk i över ett halvår. När jag i höstas äntligen kunde börja träna igen var jag som ett barn på julafton. Lyckan var total! den största skillnaden var att jag fått mig en riktig ögonöppnare, dels kring varför jag älskar träningen (för att den gör mig så fruktansvärt lycklig, att jag tycker det är sjukt roligt och för att den får mig att må bra) och dels kring hur viktig vila är.
    Förra veckan blev jag förkyld. Min första tanke var att träna ändå. Men, efter mycket överläggande med mig själv lyckades jag göra det rätta och vila. Idag var jag frisk och kunde åter vara tillbaka på en av mina favoritplatser.

    Mitt sätt att hitta balans i vardagen har alltså haft en skakig väg, men nu har jag hittat ett koncept som fungerar för mig. 1. Tillåta mig själv att lägga tid på sådant jag älskar (läsa, träna, laga mat osv.), 2. Prioritera egentid då jag laddar energi genom att vara ensam 3. Ha (minst) en dag i veckan där jag varken pluggar eller jobbar (lätt att glömma i hektiska perioder men viktigt!) 4. Ha minst en vilodag från träningen per vecka. 5. Läsa fina kloka bloggar som din egen (men även PT-Fias, Lofsans, roethlisberger, Sara Rönne, Jessica Claren osv) där personerna skriver om sin egen historia och/eller sprider kloka tankar om att en duger. Inte bara när en presterar utan jämt. Alltid.

    En himla lång kommentar blev det men men jag vill bara tacka dig för en fin, personlig och varm blogg! Trots att ditt och mitt liv skiljer sig åt en del så är du en av dem jag inspireras mest av och att du vågat vara så öppen kring din ortorexi var en av orsakerna till att jag själv insåg att jag började bli lite väl nitisk i min kost och träning (har en tendens att bli för disciplinerad) och lyckades vända det i tid samt hitta tillbaka till glädjen. Kram <3

    1. TACK för din långa & kloka kommentar Amanda! Balans är lättare i teorin än praktiken men det låter som att du hittat en bra plan. Och kul att du gillar samma bloggar som jag 🙂

      Även dina slutord värmer i själen. Stor kram tillbaka <3

  9. Genom att göra mina val, inte andras. Att träna det jag vill, när det passar mig. Inte det någon annan gör, när det passar hen. Att vila och sova när jag behöver, inte en särskild tid. Att äta det jag vill, när jag vill. Inte något som någon annan tycker om och som den var sugen på eller bjöd på just då. Inspiration utan jämförelse.

  10. Att hitta balans i vardagen är att hitta de saker som ger dig glädje. Med ett hektiskt schema som heltidsstudent, hitta tid till att träna och göra matlådor mellan tentaplugget, är det svårt att njuta av de saker som ger en ett leende på läpparna. Jag medger att jag inte alltid hittar balans i vardagen mellan allt, men när jag gör det; som att boka in en fika-dejt eller tränings-dejt med en kompis jag inte träffat på länge eller ställer mig i köket och experimenterar fram recept. Eller ringer ett spontansamtal till min mamma eller pappa bara för att höra hur de mår och säga att jag älskar dem. Det är balans för mig, för såna småsaker som kan tyckas vara obetydliga ger MIG ett lugn i den stressiga vardagen inför tentor. Jag märker att mina spända axlar går från att vara uppe vid öronen, ner till där de ska vara, mina andetag trappar säkert ner och jag intalar mig själv att jag behöver inte överprestera på A.L.L.T. Att hitta ett lugn inom sig själv, när vi lever i en vardag fylld av stress och måsten, är det ett sådant samtal med en kompis eller familjemedlem som gör min dag. Ger mig balans.

  11. Hej,

    Balans för mig handlar om att inte ta allting på för stort allvar, att försöka se helheten och livet utöver den detalj som känns jobbig just nu. Ofta blir man så fokuserad på detaljerna att man glömmer att titta utanför ramarna. Man sitter och tittar i sitt instagramflöde där man följer många tränings och kostrelaterade konton. Helt plötsligt tror man att det är så verkligheten ser ut, med magrutor och gröna smoothies. Men går man ut och tittar på människor i riktiga livet så förstår man att det där bara är en liten liten del av helheten. Det samma gäller jobbet, man tror att det man gör där påverkar så mycket, men vad spelar det egentligen för roll om du råkar klanta till det lite ibland? Ditt liv går inte under för det. Och vad gör det att diskberget växer och du sket i det inplanerade spinningpass i det stora hela? Ingenting. Fokusera på att leva livet fullt ut, och sluta ha ångest för att varje detalj inte alltid blir rätt. I det stora hela så är det ju fantastiskt vad man åstadkommer varje dag. Och livet är för kort för att ha prestationsångest för allt man tror man måste göra hela tiden.

    Tack för en fin blogg!

  12. Det där med balans alltså. Jag tänker mycket på det (det vet du) och hur jag egentligen hamnade här där jag är idag, hur jag kom till en plats där jag känner mig så harmonisk och balanserad. För det slår mig ibland, att ”gud så fin balans jag har idag!”, haha. Och den insikten, den känslan, gör mig så glad. Efter en liten analys kommer jag fram till att det här är mina främsta ”trix” när det gäller balans i vardagen – och livet i stort:
    – för mig är balans att fokusera på att oavsett VAD jag gör, så ska det ge mig något positivt. Alltså jag vill inte göra saker för att jag fått för mig, eller har hört, att det är ”bra”. Jag vill träna för att jag är sugen och vill – vila för att jag är trött och behöver vila. Äta (god, såklart) näringsrik mat för byggstenar att orka leva livet till fullo – äta godis/snacks/annat som kanske inte ger min kropp näring eller vad den behöver, men som ger MIG något positivt, nämligen att jag tycker om det. Jag njuter av det.
    – jag tänker trekant. Tre sidor som kan vara av alla möjliga längder, och det är egentligen inte längden i sig som spelar roll utan att de är lika ; växer den ena måste de andra matas lite extra. Det vill säga, om vi tar träningsexempel ; mängden träning är egentligen inte vad som kan vara ”farligt”, utan bristen av utfyllnad i de andra benen. Träna mer? Ät och vila mer då också. Tre ben.
    – skit i vad man INTE kan, orkar, får till eller gör. Det är ju inte DET man vill ha mer av? Nä, utan fokusera på det man KAN, vill och klarar av. Det finns alltid, men man har en tendens att haka upp sig på det som inte går lika bra. Att se det bra, gör att man blir gladare, stoltare, piggare och se där – klarar av ännu mer!

    Det absolut viktigaste, och kanske svåraste, är att börja värdera sig själv. För de flesta vill vara en bra medmänniska, vän, flickvän/pojkvän, fru/man, dotter/son, syskon… men det är faktiskt såhär, att om man hela tiden försöker göra alla andra lyckliga, utan att tanka sin egen tank, så kommer bensinen ta slut. Och vem kör man då? Om inte min bil rullar, för att jag gett den för lite bensin, kommer jag inte kunna hjälpa någon annan heller. För jag kommer inte dit. Visst jag kan putta mitt åk sista biten – kanske. Kommer jag fram alls är jag då utmattad och inte alls den person jag vill vara för alla jag älskar. Det ÄR faktiskt så att man måste inse sitt eget värde för att kunna vara den man vill mot alla andra. Och DET är balans om något, men det fina med balans är att är man väl är laddad själv, så dräneras man inte så lätt. Man ger lite där, får lite där. Ger lite mer, får någon annanstans ifrån. Det svåraste är nog att se det här själv, och att våga fokusera inåt ett tag. Innan man ska rädda världen, typ.

    Hoppas vi ses på mässan (antar att du ska dit?!) jag har faktiskt inte prioriterat att lägga pengar på den biljetten detta år vilket svidit lite, klart jag vill dit liksom?!
    Kram så länge bästa Anna (och hej roman i kommentarsfältet från mig igen!)

  13. Vilken bra blogg och kul tävling! Jag vill gärna vinna biljetter till denna mässa! Balansen i vardagen handlar för mig om att ge mig stunder varje dag då jag inte behöver känna att jag borde ha gjort massa andra saker. Jag har drömmål med min träning, realistiska mål likaså och vet när jag är understimulerad. Vi har en 3årig kille och en lillebror påväg i Januari. Jag har sänkt mina fysiska träningsmål mycket sedan jag blev mamma men fyllt på mycket mer av psykisk hälsopåfyllnad…jag njuter av promenader mer än förr, cykelturer lika så, lyssnar på podcasts som passar mig under tiden och kvällstid när vår son sover och jag och min sambo inte ser på tv ihop så läser jag inspirerande hälsobloggar och mentalt peppande citat! I lugn och ro…utan att jäktas av något jag borde gjort. Det är balansen i min vardag som småbarnsförälder och fungerar för mig! ☺️

  14. Efter en tuff period med flytt från föräldrar och vänner så jag äntligen kommit i balans!
    Jag ser nu till att hålla mig igång större delen av dagen och tillåter mig sen att slappna av och inte ha några måsten. Jag har saker i veckan att se fram emot, att träffa mina nya vänner eller gå på kurser. När det är saker jag tycker är tråkigt eller meningslöst, så tänker jag positivt och får en jämn känsla utan dippar.
    Och det hade ju varit fantastiskt kul att få gå på mässa 😉
    Ha det bra!

  15. Brände ut mig i vintras och har sedan dess jobbat hårt på att komma tillbaka. Praktiserar mindfulness dagligen, är aktiv med antingen styrketräning, löpning eller promenad varje dag samt lärt mig att äta regelbundet och prioritera sömn. Förutom det så har jag också valt att avsluta relationer som inte varit bra för mig och tagit in nya människor i mitt liv som får mig att må bra.

  16. Balans i livet får jag genom en lagom dos arbete, studier och måsten, som jag väger upp med vila, motion, bra mat och nöjen. Familjen ger mig stöd på 50 mils avstånd och vännerna finns här alltid i närheten. Motionen blir mestadels vardagsmotion med 1 mil på cykel per dag och extrajobb som hästskötare, men yoga och löpning klämmer jag in ett par pass per vecka. Jag läser till läkare och detta ställer också höga krav. Ett stort intresse är kläder, smycken och mode, som jag gärna ägnar mig åt på fritiden. Resor blir det en eller två varje år, vilket för mig är ett utomordentligt sätt att koppla av. Vissa dagar, som idag till exempel kan jag bara ta en mickropaus och bara vara hemma och göra nästan ingenting (förutom att plugga lite, promenera och laga mat). Efter denna dag är jag redo för en veckas praktik på annan ort och nya upplevelser.

  17. Balans i livet – Det jag håller på att försöka lära mig hitta just nu!
    Jag har precis kommit tillbaka till ett ”normalt” liv med jobb, träning, ishockeydömning, vänner, familj, vila, mat och allt vad det innebär efter några års frånvaro på grund av en väldigt allvarlig anorexi som höll på att kosta mig livet.
    Idag är jag uppriktigt tacksam för det lilla. Förut ville jag alltid mer och bättre. Det är en daglig kamp att inte falla in i dåliga mönster, och jag är livrädd för att djävulen på axeln ska lura mig igen. Hårt jobb för att ta kloka beslut!
    Jag skulle galet gärna vilja få möjligheten att ta med en fin vän (och stöttepelare) på hälsomässan för en riktig pepp och inspirationsboost 🙂
    Du är grym!
    Kram

  18. Två elefanter balanserade på en liten liten spindeltråd,
    tråden svajar och balansen sätts på prov under en applåd.
    Historien om elefanten är en beskrivande metafor för hur jag kan uppleva livet,
    att hålla balansen och vara stark är enda alternativet.
    Färden blir dock lättare när jag har med mig någon som jag håller kär på tråden,
    någon som stöttar, lyssnar och ger mig de mest anpassade råden.
    Jag hör hur publiken emellanåt ropar ”kan ni inte vara lite balla?”,
    det är precis såna kommentarer som kan få mig att falla.
    En holistisk (ett system är större än summan av dess delar) utgångspunkt,
    var utan tvekan min vändpunkt.
    Att vara ödmjukt egoistiskt och göra vissa saker enbart för mig själv,
    är mitt sätt för att hålla balansen således inte ramla av tråden och ner i en älv.

  19. Jag hittar balans genom att prioritera en blandning av saker i mitt liv. Att tacka ja till saker som ger mig energi och glädje. Att tacka ja till saker som jag mår bra av.
    Att tacka nej till sådant som inte känns hundra för att istället lägga tiden på att sova efter ett par tidiga morgnar.
    Att äta gott, nyttigt, salt, sött. Att blanda.
    Allt ovan sammantaget är balans för mig, en balans jag försöker hitta tillbaka till efter ett hektiskt år med dödsfall, jobb-oro, vattenskada, förlust av en kär ponny m.m.

  20. Balans, ja vad är det egentligen?
    För mig är det ständiga val för att försöka uppnå balans i livet.
    Ett dygn har 24 timmar, vare sig mer eller mindre och så är det för alla människor. Dessa timmar ska man på något sätt förvalta på ett bra sätt och lyckas uppnå det man vill för att må bra.
    Balans för mig kan vara:
    Styrketräning ena dagen – spinning nästa dag.
    Gruppträning ena dagen – ensamträning nästa dag.
    Fisk en måltid – kött nästa.
    osv, osv, osv
    Ett glas vin på helgen.
    Fredagsfika på cafe med sonen.
    Inte jobba på kvällar och helger, bara jobbar 8 timmar om dagen.

  21. 1. Att planera med luft. Jag blir trött bara av att veta hur mycket jag ”måste” annars. Luckor i planeringen alltså.
    2. Att lyssna på min kropp. Att alltså kunna kasta om det jag planerat och inte tvinga mig själv till saker om jag bättre behöver ta det lugnt.

  22. Ja det där med balans är oerhört viktigt. Jag är mycket inne på det också. Det går inte att trycka in för mycket utan att det är nåt annat som får lida. Jag skriver också på en blogg och tänkte citera dig (fr detta inlägg) om det är OK. Med en länkhänvisning självklart. Är det inte OK så säg bara till så plockar jag bort inlägget. MVH Camilla

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras