Bra bars?

bars_korg

Egentligen är det ganska sällan jag äter bars, men jag tycker de är bra att ha i väskan för nödfall när jag är på språng. Hållbarheten är lång och det finns riktigt goda sorter, men vilka ska man välja med tanke på innehåll? Hälsotrenden har resulterat i en uppsjö av varianter i såväl livsmedelsbutiker som på Pressbyrån och 7-11. Själv har jag också ett välfyllt lager hemma med olika bars jag fått/köpt men endast ett fåtal lever upp till det jag vill ha.

bars_fav

Så här tänker jag vid val av bars:

  1. Eftersom jag inte äter dem som måltidsersättning utan som ett litet lätt mellanmål innan nästa riktiga måltid vill jag inte att de ska vara för mastiga. Bodystores nyhet Lean Protein Bar eller Bounce Energy Balls (nu i nya smaker av Cacao/Mint och Apple/Cinnamon) är goda och lagom stora tycker jag.
  2. Högt proteininnehåll. Kolhydrater är billigt och lätt att lägga till i form av ex. en banan, och tillsatta vitaminer etc. struntar jag i. Det får jag i mig via riktig mat och kompletta vitamineraltillskott, så det jag betalar för är proteinet. Med tanke på det är Star Bar och Questbar mina favoriter.
  3. Tillsatser/eko. Jag kan bli konstig i magen av kompakta bars med mycket e-ämnen, konserveringsmedel och annat – anledningen till att jag inte gärna äter det så ofta. Därför gillar jag bars med naturliga ingredienser, och av de exempel jag gett är Bounce bra liksom bars från Superfruit och Barebar som finns med på översta bilden. Men…
  4. Smak! Är de inte goda får det va, oavsett innehåll. Då finns det andra smidiga mellanmål att ha med sig – som nötter, kokta ägg eller torkad frukt. Alla på bilden ovan är i alla fall goda enligt min smak.

Äter du bars? När, varför och vilken är din favorit? 

18 kommentarer
  1. Äter bars som nödlösningsmellis när det ska gå riktigt snabbt eller då jag har svårt att ha med och förvara något annat. Lean protein bars är perfekta i storlek och smakar riktigt bra. Questbaren gillar jag när jag behöver lite mer, att de finns i många smarriga smaker är bra, vissa är riktigt goda tillsammans med en kopp kaffe.

  2. Då och då – i nödfall och på språng. I morse åt jag Bounceboll till frukost! (ihh, men fyllde på sedan, med riktig frukost, när jag kommit fram dit jag skulle!) Skön samling o smart att ha i en låda sådär!

  3. Ja, tyvärr alldeles för ofta. För att de är så oerhört enkla att ha med sig och för att man kan äta dem på en rast, när man inte har tid att lämna klassrummet. Livet som lärare…;-(
    (Vatten vågar man inte dricka, eftersom man inte hinner gå på toaletten på 3-4 timmar.)

    Däremot tycker jag alltid att de är alldeles för SÖTA. Vem gör barer som inte smakar så sött???

    Och så har jag svårt eftersom jag inte tål mjölkprotein. Bounce, Questbar och många andra går därför bort. Men Get Raw fungerar och Get Raw Liqorice är min favorit. Också för söt, men smakar åtminstone lakrits, som jag älskar!

    1. Ja Emma – det är lätt att äta för mycket eftersom de är så smidiga & i tron om att de är så ”nyttiga”. Men tycker du de är för söta (vilket många är p.g.a. tillsatt socker/sötningsmedel eller torkad frukt) – testa att ha med naturella nötter eller kokta ägg istället. Sistnämnda inte lika lång hållbarhet, men som variation.

  4. Om jag äter bars så blir det rawbite. För det är inte massa konstigt i dem. Sen gör jag egna raw energibollar, kanske inte de nyttigaste men bra smidigt mellanmål och man håller sig bra på dem.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras