Core -lätt till svår 9.

boll_o_h1 boo boll_o_h3

Medan jag rullar ut till Wenngarn Sportcenter med pirrande mage inför en rolig helg vid Frisk & Stark Familj får du en ”svidande” mage av den här. Coreövning nr 9 är tung och belastar såväl inre som yttre magmuskler – inget för dig/mig med stor diastas som du ser på nedersta bilden (jag klarar inte att dra åt magen), men annars effektiv. Dessutom kan du anpassa den genom att begränsa rörelseomfånget och bara utföra vissa delar av övningen, t.ex. ha kvar benen i golvet och bara jobba med armarna över huvudet. Även där får du bra magträning om du hittar en bra rytm med andning och anspänning i coremusklerna.

Gör så här:

  • Ligg på golvet och hitta kontakten med de inre magmusklerna genom att tänka dig ett inre blixtlås, från blygdbenet ända upp till revbenen.
  • Håll i en boll eller bara raka armar över huvudet.
  • Dra åt magen lite extra samtidigt som du lyfter både armar och ben samtidigt.
  • Byt så du kniper åt bollen med benen istället och sänk den ner mot golvet.
  • Behåll kontakten med en stark magkorsett hela tiden – orkar du inte det vänder du uppåt med benen igen, annars precis innan den nuddar golvet.
  • Möt bollen med armarna rakt ovanför magen och upprepa.
  • Släpp bollen eller lägg benen i golvet om övningen är för tung. Nr 1 är att hela tiden hålla maglåsett!

P.S. Samtliga övningstips hittar du samlade här. D.S.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras