Core -lätt till svår 8.

bollplanka_benl

Då har vi kommit fram till den övning många förknippar starkast med coreträning – plankan. Vill du lära dig ännu mer exakt hur den ska utföras och varför tycker jag du ska läsa Katarina Wogneruds plankskola. Hon är expert på mammamagar och magträning över lag, men för dig som redan har god kontakt och orkar hålla spänningen i de inre magmusklerna en längre stund kan min övningsbeskrivning räcka.

Gör så här:

  • Hitta en bra ställning med neutral rygg och där du kan dra åt de inre magmusklerna hela vägen från blygdbenet upp till brötbenet.
  • Håll spänningen och stå så länge du orkar hålla samma position.
  • Vill du öka svårighetsgraden – prova att jobba fram och bak eller ”rita cirklar” med underarmarna på bollen, lyfta varannat ben uppåt, ut åt sidan eller t.o.m. hoppa isär och ihop med benen.
  • Tänk bara på att hellre göra långsamma och kontrollerade rörelser än hastiga för att bebehålla spänningen i de inre magmusklerna -släpper spänningen och du börjar kompensera med att komma upp med rumpan/svanka – bryt och vila.

P.S. Samtliga övningstips hittar du samlade här. D.S.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras