Core -lätt till svår 7.

bollcrunch1 bollcrunch2

Coreövning nr 7 känner du säkert igen – en vanlig crunch. Enligt min definition skiljer sig övningen från en situp genom att du inte lyfter ryggen från underlaget, bara bröstryggen. Det går att göra övningen lättare genom att ligga stabilt på golvet, men genom att ligga på en boll kan du dels sträcka ut magen i startläget och får dels automatisk coreträning för att bli stabil. Här tränar du både de yttre raka magmusklerna och de inre för att hålla balansen.

Gör så här:

  • Hitta en bra ställning där du kan hålla balansen – svårare om du rullar längre bak och lättare om du rullar fram och kommer längre ner med rumpan mot golvet.
  • Hitta kontakten med de inre magmusklerna och tänk att du ”drar åt ett inre blixtlås” från blygdbenet upp till bröstbenet genom att spänna magen och samtidigt runda ryggen lite lite så att bröstryggen lyfter.
  • Vänd när du har maximal kontraktion i magen.
  • Behåll spänningen i coremusklerna men låt de yttre slappna av allt eftersom du vänder tillbaka.

P.S. Samtliga övningstips hittar du samlade här. D.S.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras