Coach Milla & Anna

gotw_jag_milla

Ännu är inte alla inspiratörer vid Frisk & Stark Familj presenterade. Dagens är faktisk de som ligger bakom hela eventet och både arrangerar och leder flera av passen. Två tjejer som hittat varandra genom sina bloggar, som kompletterar varandra bra, som blivit goda vänner och trivs med att jobba tillsammans – Coach Milla och jag, Anna. Mig har du säkert koll på om du inte är en helt ny läsare (välkommen i så fall) men Milla kanske du inte vet så mycket om?

milla

Det här är Milla:

Milla jobbade som gruppträningsinstruktör på Finlands största gym i Helsinfors redan i början av 2000-talet. Civilingengörsstudierna och jobbet tog henne till Sverige och instruktörsjobbet fick vila under 10 år. Milla fortsatte dock träna passionerat och läste allt hon kom över som handlade om träning och hälsa. 2013 förverkligade hon äntligen en dröm och utbildade sig till personlig tränare och startade eget vid sidan om civilingengörsjobbet.

Milla är en friluftsmänniska och sitt varumärke trogen kör hon sina PT-pass utomhus i lekparker. Hon leder också cirkelträningspass (det nyaste är skogsträning), jobbar som online-PT på PT+ och anordnar träningsevent tillsammans med Anna Lissjanis. Milla föreläser om hälsa, träning och familjepussel och bloggar på www.coachmilla.com. Hon har bl.a. jobbat som PT åt researrangören Apollo.

milla_barnen

Milla är även mamma till två små pojkar – Alvar, snart 4 år och Ivar 2 år. Så här ser hon på sin roll som mamma:
Jag ser mammarollen som en mycket stor och bitvis svår ansvarsuppgift där man ibland får plocka fram superkrafter som egentligen inte finns för att kunna ge sina barn det de behöver. Det gäller att agera bra förebild och där tycker jag träningen är en stor grej: att visa barnen att rörelse är en naturlig del av vardagen. Jag tänker ofta tillbaka till min barndom och vilka minnen jag har. Mycket handlar för mig om små äventyr som turer till skärgården och skogen eller sova i tält. Det är precis denna typ av upplevelser jag gärna erbjuder mina barn och de älskar det, precis som jag själv gör fortfarande!

För mig betyder hälsa få förbud, om några. Jag vill leva så ”normalt” som möjligt, men ändå välja det aktiva alltid när det går. För jag älskar ju rörelse! Jag ser min egna hälsa som något jag är skyldig mina barn för att de ska kunna ha en frisk mamma så länge som möjligt. Tid för eftertanke och reflektion samt medveten närvaro är för mig minst lika mycket hälsa som det vanliga: träning, vila och kost.

ans_fb

Det här är Anna:

Anna Lissjanis är Stockholmstjejen från norra Jämtland som brinner för träning och att inspirera andra. Hon har en universitetsutbildning i Multimediadesign och jobbar lite med layout och som illustratör – färg och form är också ett stort intresse, men det är träningen som alltid varit främsta inriktningen. Hela sitt vuxna liv har hon arbetat inom träningsbranschen på olika sätt – just nu som Lic. Personlig tränare, både online och fysiskt i sin lokal på Nybrogatan, hon leder friskvårdsträning för flera stora företag, arrangerar träningsevent, föreläser och driver en av Sveriges största träningsbloggar, annalissjanis.se. Hon gillar att träna varierat, ofta en blandning av styrketräning, löpning, yoga, skidåkning och barnaktiviteter.

Annas främsta tillgång är förmågan att sätta sig in i sina klienters situation och att dela med sig av sin egen träningspassion. Själv har hon tävlat i flera sporter, bl.a. har Anna genomfört två Marathon och En Svensk Klassiker. Dessa erfarenheter, två PT-utbildningar och instruktörsutbildningar i bl.a. Yoga, Core, Gravidträning, Bodypump och konstant fortbildning via bloggevent, konvent och kurser ligger till grund för träningen hon erbjuder sina klienter.

jag_barnen

Anna är även mamma till Hugo 9 år, Hampus 7 år och tvillingarna Jonna och Junior 3 år (på bilden 2 år yngre). Med en man i samma bransch, två söner som spelar fotboll och tränar taekwomdo, och vilda tvillingar är Lissjanis en aktiv familj.

Som mamma vill Anna förmedla rörelseglädje till barnen, aldrig att det ska kännas påtvingat, men låta det bli en självklar del av livet. Samma sak med kosten. Att hälsosam mat alltid finns tillgänglig men även det ”onyttiga”. Allt ska vara tillåtet – Anna vill ge sina barn en så avslappnad syn på kost och träning som möjligt. Visa att det är ok att ”fuska” ibland om man även ger kroppen det den växer och blir stark av.

Samma sak vill hon förmedla till vuxna – vikten av balans mellan träning, kost, vila och nöjen som är svår att få till för de flesta och extra mycket för småbarnsföräldrar. Trots det är denna period då du har ännu större behov av att leva hälsosamt.

När jag tar hand om mig själv – tränar, äter och sover bra, blir jag en bättre mamma med mer ork och glädje. En positiv bild mina barn garanterat ser, utan att jag behöver tjata om hur bra det är med motion och morötter. Jag är ingen supermamma men gör mitt bästa för att vara en bra förebild och ge mina barn en bra bas, precis som mina egna föräldrar gjort för mig.

getout_grodhutfall_barn

Vid Frisk & Stark Familj leder Anna och Milla:

  • ”Get OUT to WorkOUT Family” – stationsträning för alla! Fartfylld och säker träning utomhus där övningarna har olika svårighetsgrader så att alla kan vara med. Vi kryddar träningen med små överraskningar och olika redskap används. Barnen kan vara med på alla stationerna och göra övningarna på sitt sätt. Ibland ersätter vi redskapet med något barnvänligare, tex medicinboll med fotboll. Det som har präglat våra Get OUT to WorkOUT-pass har varit skratt och äkta träningsglädje- precis vad vi vill förmedla för våra barn som vi vill ska växa upp friska och starka!
  • ”Total hälsa för familjen” – föreläsning om att hitta balans mellan sunda matval, rörelse, sömn, stress, nöjen och annat i livet.
  • Morgonjogg/promenad med Milla. Vi börjar söndagen med en uppfriskande promenad eller jogging för att syresätta kroppen och vakna till liv i Wenngarns vackra natur.
  • Yoga med Anna. 45 minuters kärlek till stela muskler efter lördagens pass, till de inre coremusklerna, en stund att andas och känna in kroppen. Ett pass helt utan prestige där alla – såväl nybörjare som avancerade yogis är välkomna.
  • Löpintervaller med Anna. Ta chansen att få inspiration till din löpning och pepp av övriga deltagare. Vi värmer upp med löpskolningsövningar och springer intervaller av olika längd där du själv bestämmer hur hårt du vill pressa dig själv. Eftersom att vi inte drar iväg på en långdistanstur kan alla vara med och delta efter egen nivå utan att komma efter. Ingen löpvana eller superkondis krävs.

Dessutom är Anna och Milla med under barnens aktiviteter så mycket som möjligt – erfarna av aktiva barn och rörelse som de är. Båda ser fram emot helgen jättemycket och ännu finns det platser kvar. Mer info här.

2 kommentarer
  1. Nu räknar vi dagar här hemma till helgens event, ska bli så kul! Jag hoppas redan på att detta är något ni kommer anordna igen, du förstår att jag är pepp inför detta 😀 Ses i helgen!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras