Core – lätt till svår 5.

bollrot2 bollrot1

Vid dagens coreövning, nr 5, jobbar du både med hela magkorsetten med fokus på midjan, men också höften, bäckenet och rumpan. Tänk att du ska lyfta höften genom att spänna rumpan och baksida lår så att vinkeln i knät blir ca 50°. Låt bröstryggen vila på bollen och tryck ner axeln samtidigt som du roterar.

Gör så här:

  • Hitta en bra ställning där du kan hålla balansen och ligger med bröstryggen stabilt på bollen, höften högt med aktiverade muskler i mage, höft, säte och baksida lår samt armarna sträckta upp mot taket.
  • Behåll höften högt och tryck ena axeln ner i bollen samtidigt som du roterar kontrollerat åt sidan. Känn att det är de inre musklerna i mage/midja som skapar rörelsen medan höften är stilla.
  • Rotera så långt du kan utan att tappa balansen/kontakten med magen (behöver inte vara någon stor rörelse – det viktigaste är att du behåller spänningen i bålen) och byt sen håll.

P.S. Samtliga övningstips hittar du samlade här. D.S.

5 kommentarer
  1. Denna är en ofta förekommande övning för mina PT-online kunder 🙂 Tycker den är så bra på många sätt. Förutom det du redan nämnt så ökar man rörligheten i bröstryggen också- för några är det riktigt utmanande att inte böja den nedersta armen.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras