Cravings -gamla & nya

klanning_kokRamlösa Kiwi – en ny favorit i min kyl. 

Under semestern är det skönt att släppa på rutinerna. Vardagarna innehåller ju redan så mycket planering och struktur för många att det kan vara nyttigt för hjärnan att slappna av och ta dagarna som de kommer ibland. Det behöver inte betyda att maten blir mer ohälsosam när du är ledig (även om jag inte tycker det behöver vara någon stor sak några veckor per år), men inte lika inrutad för att ”det går snabbast”. Sen känns det bra att komma tillbaka och återgå till det gamla vanliga som plötsligt känns som nytt och som du hunnit längta lite efter.

Själv har jag ju testat många olika sätt att äta på som gett insikt och kunskap om vad som passar mig bäst – både för att må bra fysiskt och mentalt. Det är nog det bästa du kan göra – att prova dig fram istället för att gå efter den ”trendigaste dieten”. Jag mår som bäst av energität mat som ger ork och näring utan att göra magen orolig eller kroppen svullen. Mycket fett och protein + fiberrika grönsaker, men även chokladtårta, en korvbit (ja tänk vad jag lärt mig ;), en burk Cola och annan ”icke-superfood” ibland bara för att det är gott. ”Allt men inte alltid” i en balans som passar mig!

kaffe_chokl

Tillbaka i stan plockar jag fram gamla och nya favoriter ur skafferiet. En ny är koffeinfritt kaffe. Genialiskt för oss som gillar kaffe men inte vill studsa runt som en Duracell-kanin dygnet runt. Mitt senaste experiment är att spä ut morgonkaffet och ta hälften med, hälften utan koffein så att jag kan dricka massor. Mums till en chokladbit – dygnet runt!

kokosf_notsm

Kokosfett och mandelsmör är två saker jag använt mycket de senaste åren och en ny förälskelse är jordnötsmör med crunch. Jag har testat tidigare men inte gillat det märkligt nog, men visst är det så att smaken mognar med åren? Nu kan jag äta det direkt ur burken men det är även gott t.ex. på chiagröten, i en smoothie, på kesella, att dippa frukt och grönsaker i eller varför inte till vaniljglass?

shake_mushi

En gammal och stående favorit – Shake Mushi. Denna gudomlig rätt som jag bara hittat på sushirestaurangen Itamae på Odenplan och inte kan få nog av. Ångkokt lax, sushiris och den fantastiska såsen – ponzu mayo som gör hela rätten. Det fick bli första middagen efter att vi kommit hem.

hamb_halloumi

Något vi grillat i mängder under sommaren är hamburgare och halloumi. Halloumi har jag alltid gillat men en ny craving är grillade biffar med hamburgerost. Det festade jag och grabbarna på igår. Mannens nya grill ger perfekt snygg yta på osten och kommer bli välanvänd. Året om.

11 kommentarer
  1. Tips: Jordnötssmör är busenkelt att göra själv och det blir mycket billigare också. Lägg bara rostade jordnötter (med eller utan salt) + ev sötning och smaksättning i mixer, och mixa lääääänge till smörig konsistens. Vill du ha det crunchigt; släng i några nötter till när det är smörigt, impulsmixa lite till önskad crunchighet. Funkar med alla nötter och frön! Rostade eller naturella, beroende på vad du gillar bäst. Är supergott att äta med färska dadlar… Kram

  2. Alltså. Jordnötssmör MÅSTE vara crunchy. Liksom jag kan inte tänka mig en värld utan crunchy jordnötssmör. Varje dag. Flera gånger. Green Choice är fortfarande min favorit, trots mååånga provade märken… allt du listat i detta inlägg lockar mig just nu, mums!

  3. Alltså. Jordnötssmör MÅSTE vara crunchy. Liksom jag kan inte tänka mig en värld utan crunchy jordnötssmör. Varje dag. Flera gånger. Green Choice är fortfarande min favorit, trots mååånga provade märken… allt du listat i detta inlägg lockar mig just nu, mums!

  4. Jag ääälskar jordnötssmör, men jag vill ha det slätt! Inte tillräckligt vuxen än kanske 😉 Jag har funderat på en sak jag ville fråga dig, angående behandling vid ortorexi. Tror du att det är bättre att gå till en ”specialiserad” mottagning (den enda jag känner till i Sverige är Ylab) eller funkar det lika bra med vilken ätstörningsklinik som helst? Känner du att du fick rätt hjälp på Mando?

    1. Fredrika – så här i efterhand tror jag det är bättre att gå till en specialiserad klinik eftersom problemet ofta inte är att den sjuke inte äter utan att han/hon tränar för mycket & bara äter ”supernyttigt”. Jag tycker själv att vissa saker jag fick lära mig var onödiga & att det fattades terapi som jag nu i efterhand ska komplettera med.

  5. Hej! Jag har en vän som har diagnostiserats med ortorexi nyligen.. jag vill göra allt för att hjälpa henne, men ändå inte pressa henne. Vad skulle du säga att man son vän kan göra för att hjälpa henne? Tack på förhand!

    1. Emma – jag skulle fråga henne själv vad hon vill ha stöd med. Om hon vill att ni gör något annat kul ihop som tar bort fokus från träning & mat. Om hon vill att ni tillsammans tar en fika på stan så att hon får pepp att äta ”den där kanelbullen” ihop med någon hon gillar. Då är mitt tips att ni pratar om helt andra saker än att ”nu äter vi bulle”. Att göra det så naturligt som möjligt.

      Din vän har förmodligen sjukdomsinsikt & kan säkert komma med egna förslag på hur hon vill bli hjälp. Stort lycka till er båda!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras