Sockerberoende

ans_chia

Ännu en morgon vaknar jag utvilad efter att ha tvingat mig i säng tidigare än vanligt. Det gör mirakel på humöret och även sötsuget. Idag känner jag inte alls samma behov av sött som vanligt utan fixade en grön drink (som du ser spår av i mungipan) + hade en chaipudding med chokladsmak i kylen (utan vare sig sötningsmedel eller socker). Ett gott och snabbt mellanmål innan jag sticker och lämnar barnen, och roligare att fota än min mer vanliga yoghurtfrukost.

Lite på detta tema – socker, sug och kolhydrater, fick jag en lång kommentar från en läsare:

Jag är mycket intresserad av kost och har på grund av exsem, lite övervikt, trötthet mm prövat i olika omgångar, men för närvarande en längre tid, att undvika socker och kolhydrater i stor mängd (förutom från grönsaker) och jag äter också mindre frukt än tidigare. Jag ersätter med att äta mer fett som avacado, nötter, ägg och mer fett i största allmänhet så att jag alltid är mätt. Resultatet är att hudet är nu helt läkt, jag har gått ner 5 kg och är mycket piggare – utan alltför stora förändringar.

Vad som jag finner interessant är att ju mindre socker jag äter, desto mindre behov av sött har jag. Jag blir piggare, gladare, mindre uppsnurrad och stressad, och har färre stresstankar runt mat. Jag känner mig drogad när jag äter sockerrika produkter, men jag, precis som du, vill inte bli fixerad vid tankar av vad jag får/inte får etc. och därför hamna i en snurr av ät/mattankar, så har jag vid tidigare försök tillåtit avsteg – för att avdramatisera det hela. Problemet, som jag ser det, är att om jag äter mer sött så går jag direkt tillbaka till där jag startade – jag får cravings, jag får problem med klåda/exsem, supertrött, vikten går upp och ner och kan inte sluta tänka på var nästa sockerfix ska komma från. Ända till jag får ngt socker i systemet. Då blir jag lugn men också osäker på vad jag håller på med och ångest runt mat = äter mer, äter sött igen, och så är hela karusellen igång igen. Så för mig är det lugnt och ångestfritt när jag inte äter socker/kolhydrater.

Jag tror därför inte på devisen att lite socker är inte så farligt, att det är helheten, balansen som räknas. Alltså jag tror på det i teorin, men inte i praktiken. Jag har förstått att det funkat för dig, och att du förespråkar att det är nyttigare med skräpmat mellan varven (som varmkorv tex) än strikt hälsomat hela tiden, om det är så att alltför mycket hälsosam mat leder till fixering, vilket jag givetvis respekterar till 100%. Men för mig känns det fel hur en varmkorv ens kan vara bra bara någon gång ibland? Vara något att förespråka, eftersom det inte ger en enda bra byggsten rent näringsmässigt? Eftersom jag inte har en ätstörning så kan jag egentligen inte uttala mig – och jag ber om ursäkt på förhand om jag upprör läsare.

Vad jag tror, och vad jag skulle tycka vara interssant att få en kommentar tillbaka om från en kostexpert är – kommer sockerbaserad kost och godis om ca 10-20 år, få samma status som cigaretter har idag, eller andra vanebildande droger? Är det så att socker, och även snabba kolhydrater kommer anses så farligt (diabetes, övervikt, psykologisk ohälsa pga cravings etc) och leda till att västvärlden kommer att äta annorlunda på sikt, dvs att matproducenter kommer att tvingas ändra sockerhalt i sina produkter? Är det enligt dagens närlingsuppfattning och forskning, ett möjligt scenario att man rekommenderar patienter att inte äta sött, precis som man ordinerar att sluta röka? Spännande ämne, och tack på förhand och tack för en bra blogg.

Mvh/Christina

Mitt svar:

Christina – jag tror detta är vanligt för många människor även om de kanske inte är medvetna om att det är sockret/kolhydratmängden. Socker påverkar oss på fler sätt än att det kan ge övervikt eller ett pendlande blodsocker, och mer eller mindre beroende på våra gener. Vissa kroppstyper klarar helt enkelt äta mer kolhydrater utan negativta reaktioner och andra mindre. Jag mår också bättre, har ett jämnare blodsocker och mättnad med en kost bestående av mindre socker/kolhydrater och har därför övergått mer åt det hållet, men precis som du skriver väger jag in psykiska faktorer och vill inte leva ett liv fullt av förbud. Ibland äter jag kolhydratfritt, ibland inte. Jag låter tillfället styra.

Sockerberoende är väldigt vanligt och har man stora besvär av det tycker jag det kan vara värt att ta hjälp av en kostexpert och utreda var problemet ligger. Andreas Lanker, Eleiko PT-utbildningens kostexpert, rekommendera sina klienter att testa en kost baserad på fett och protein under en 3-veckorsperiod. Sen är det bra att återinföra kolhydraterna igen, speciellt om du tränar mycket då det behövs för bästa återhämtning. Triggar kolhydraterna fortfarande sötsug och andra kroppsliga besvär äter du helt enkelt mindre av dem och väljer sorter med lägre GI samt ökar andelen fett. Sistnämnda är viktigt eftersom detta då är din energikälla – inte proteinet som fortfarande ska vara dina byggstenar.

Du har rätt i att ingen egentligen behöver halvfabrikat som korv eller socker, men i vissa fall är det mer hälsosamt att äta detta än att vara rädd för att äta över huvud taget. Hellre ”skitmat” än ingen mat alls, och en ätstörning kan begränsar livet och t.o.m. kan leda till döden i extrema fall. Det handlar då inte om fysisk utan psykisk hälsa  – vilket mycket går hand i hand. Och enligt mig behöver det inte bara gälla personer med anlag för ätstörningar utan alla ska känna att de kan slappna av och äta mindre ”nyttigt” ibland utan ångest. Njutning är också en stor del av den totala hälsan tycker jag, men har du hittat din väg att må bra på tycker jag du ska följa den.

Men även om ätstörningar är hemska och allt för vanliga är det fler som lider av sjukdomar och besvär p.g.a. ett för högt intag av socker. Jag tror som du att det kommer införas regler och tydligare märkningar på sockerrika produkter i framtiden – kanske även restriktioner från sjukvård etc, även för personer med andra problem än övervikt. Vi konsumenter blir allt mer medvetna, men vi luras gång på gång av sockerfria produkter med sötningsmedel som inte alls behöver vara bättre. Mer om det nedan…

chiapudding_choklChiapudding av 2 ägg mixade med ca 0,25 dl rostade hasselnötter, 1 tsk kakao, 0,5 tsk vaniljpulver, 1 msk kokoslja och 0,5 dl chiafrön. Efter en natt i kylen åt jag den med 1 msk kokosolja och mandelsmör. Saknade lite bär eller en frukt till, men annars ett bra mellanmål när tiden är begränsad.

Mina frågor till Andreas Lanker under helgen handlade om proteinpulver och sötningsmedel:

Ovan ser du morgonens naturliga chokladvariant av chaipudding, men tidigare har jag testat en liknande variant av proteinpulver istället för ägg. Proteinpulver tycker Andreas är bra i vissa fall eftersom det är ett lätt och snabbt sätt att få i sig en större mängd rent protein – kroppens byggstenar, men helst bara i nödfall. Några märken Andreas rekommenderar då är Holistic, Alfa Plus, Poliquin Group och Thorne. Dessa innehåller inga konstigheter och inget sötningsmedel.

Mina egna smakmässiga proteinpulverfavoriter är av märket Star Nutrition som också har noggranna kontroller vid tillverkningen innehåller sötningsmedel – något man som sagt inte heller ska äta för mycket av. Det finns inte tillräckligt med studier på hur det påverkar kroppen långsiktigt, varför det kan vara bättre att äta äkta vara någon gång ibland än sötningsmedel dagligen. Men om du ändå vill använda kalorifritt alternativ till socker tillhör xylitol, sorbitol, malitol och riktigt stevia de bästa sorterna, och sötningsmedel påverkar varken vikten eller sötsuget enligt studier. D.v.s. inte den vita sortens stevia du hittar i dagligvaruhandeln, som oftast är utspädd med annat, utan en brunaktig som du kan hitta i välsorterade hälsokostbutiker.

Men. Som jag sagt tidigare och säger igen – lite socker, lite sötningsmedel, lite proteinpulver är inte farligt då och då. Ofta tror jag problemet är en för enformig kost. Inget är bra i för stor mängd – inte ens vatten. Så varierad och smart mat (vilket kan vara en chaipudding vissa och korv andra tillfällen) som tillför energi, näring och/eller njutning anser jag vara nyckeln till välmående. Det finns tusentals riktlinjer, påstående och studier, men alla måste testa sig fram och lära känna sina egna kroppar. Mår du bra av det du äter finns ingen anledning att ändra något – mår du dåligt är mitt råd att söka hjälp och forska vad det beror på.

14 kommentarer
  1. Hej!
    Tack för en grym blogg! Jag har liksom du också lidit av en ätstörning. Jag var normalviktig men lite kurvig då jag bestämde mig för att gå ner i vikt. Följden blev att jag gick ner 15 kg och drabbades av ortorexi och ångestattacker efter att jag ätit någonting som inte ingick i mitt planerade matintag. Efter ett omvälvande år i mitt privatliv har jag nu gått upp nästan 10 kg och kan äta ”allting”. Jag vantrivs i min kropp och skulle vilja gå ner i vikt men det är som om min kropp ”spjärnar emot”. Det är helt enkelt väldigt svårt att få en viktnedgång till stånd. Jag vill vara hälsosam men samtidigt ha ett friskt förhållande till mat och träning men det känns som att min kropp motarbetar sig själv. Har du några tips?

    1. Hej Sofia! Läs gärna svaret jag gav till Catti.

      Det tar tid att hitta tillbaka till ett liv, ätande & en kropp att trivas i. Jag har verkligen jobbat för att, som du skriver, kunna träna som jag vill, äta oplanerade saker utan att må dåligt + äta nyttiga saker som jag vet gör gott både för kropp & utseende. För ja – alla vill vi trivas i våra kroppar, oavsett form. Jag kände inte heller igen mig själv i min 10 kg tyngre kropp, men med tålamod, utan stress & press & efter att jag fått öka träningsmängden har jag hittat tillbaka till en form jag trivs med.Inte superdeffad, men normalviktig & bra tränad. Det kommer du också göra, men låt det hellre ta tid än att stressa & falla tillbaka. Kroppen behöver tid för att lita på att du inte utsätter den för svält igen, men med tiden kommer den våga släppa taget.

      Kram!

  2. Hej,
    Jag har också problem med sockersuget och mår bäst utan och för mycket kolhydrater men pga av ätstörningen så hetsäter jag i perioder och då kan jag trycka i mig 1 kg godis på en kväll 🙁 Men världens ångest till följd…. 🙁 Du var gick ju på behandling för dina matproblem hur känns det idag? Har det hjälpt? Du ser ut att gått ner en del i vikt och tränar mkt igen, känns det som att du har bättre kontroll eller är tankarna kring ätandet och tränandet som innan behandlingen? Jag vet inte vad jag ska göra åt alla tankar kring mat och mitt hetsätande 🙁 Jag har visserligen gått igenom mkt jobbiga saker sista åren så det påverkar väl också tror jag. Kroppen är dålig och jag kan inte träna som jag vill och det har gjort att jag gått upp i vikt och det är frustrerande. Kram

    1. Catti – tråkigt att höra att du mår dåligt över ditt sätt att äta. Det är inte lätt det här med mat..

      Själv känner jag att jag börjar hitta en bra balans & ett sätt att leva som jag trivs med. Visst har jag gått ner i vikt – mkt pga den intensiva utbildningen jag går, men även eftersom jag ändrat mitt ätande mot under behandlingen. Där fick jag lära mig att äta ”onyttiga” saker utan ångest, något jag fortfarande kan göra även om jag inte medvetet tvingar mig till det i min vardag. Blir jag däremot bjuden, äter ute eller helt enkelt känner sug efter det har jag inga problem att äta vad som helst – jag har ju lärt mig att inget farligt händer, & har inte hetsätit sen innan behandlingen.

      Jag kommer skriva mer om detta, men något som hjälpt mig mycket är att öka andelen fett i maten. Det håller både humör & mättnad i balans + att magkänslan är helt annan mot innan.

      Men som du skriver är det mycket psykiska faktorer som påverkar vårt ätande så det är inte konstigt om du tar ut det på kosten. Jag hoppas verkligen du har någon du kan prata med om detta – annars tycker jag du ska få hjälp att lätta på trycket. Stor kram!

  3. Hej Anna!!

    Jag har en fråga som jag undrar om du vet något om. JAg har under ganska lång tid dragit ner på kolhydrater-inte uteslutit men äter mest grovt bröd och frukt. inte mycket pasta ris osv. Upplever att jag senaste tiden har en sjuk/fruktansvärd träniingsvärk/värk i benen efer jag tränat just ben. nu har jag tränat i många år och håller nu på med lite rehab för höft/ljumske så just nu blir det mycket fokus på ben osv. Det jag reagerar på är denna sjuka värk jag får efteråt VARJE PASS oavsett om jag kör lätt, samma eller varierar mig. Det känns inte normalt!! Nu har jag börjat fundera på om det kan vara kolhydratbrist?? Eller att jag inte hinner återhämta mig ordentligt. Kan ärligt säga att sisat månaden har det inte gått många dagar utan värk! Morr!! Men tränar jag andra kroppsdelar får jag inte alls samma värk!! HAr du varit med om detta eller hört något liknadne?? Vore väldigt tacksam för din åsikt och svar!! Ett stort tack för en superblogg!!!
    Marie

    1. Kolhydrater påskyndar återhämtningen efter träningen så absolut kan det påverka att dina muskler slits mer än nödvändigt om du inte äter det. Just benen är stora muskelgrupper som du dagligen använder. Därför får de inte samma vila som övriga muskler & behöver mycket energi för att återhämta sig. Jag tycker du kan prova att lägga till snabba kolhydrater efter träningen även om du inte äter mycket av det i övriga måltider. Känn efter om det blir bättre, & garanterat kommer kroppen gilla det & återhämtningen påskyndas!

      Tack själv för att du läser & engagerar dig 🙂

  4. Förutom att se till det fysiska suget, kan det också vara viktigt att se över om suget har sin härkomst i stress eller annat som gör att hjärnan får jobba extra hårt och därigenom vill ha mer kolhydrater, vilket gör att man då får går på problemet från ett annat håll om man mår dåligt av det.

  5. Så intressant inlägg med vettiga insikter från både sidor!
    Förresten Anna, har du hört om den nya Coca Cola Life som lanseras i Storbritannien till hösten? Mindre socker som ersätts med en del stevia. Hur ser du på det? Om man ska dricka läsk, ska man hålla sig till vanlig, light, eller som i Life, en blandning av både socker och sötningsmedel?

    1. Gabriella – det beror helt på vilken kvalité det är på stevian, om det är ren stevia eller utspädd? Jag tycker hur som helst att det låter som ett bättre alternativ, stevia + mindre socker, istället för massor av socker eller sötningsmedel.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras