Psykisk stress & träning

reeb_linne_chins

Precis som det finns underliggande orsaker till att en överviktig äter fel trots att han/hon vet att kroppen inte mår bra av det, så finns det orsaker till att vissa tränar för mycket trots att kroppen även behöver återhämtning. Det är inte så enkelt som att bara leva enligt alla råd. Igår tittade jag på inslaget i TV4 Nyhetsmorgon om överträning och ortorexi där jag tycker det var bra att Lofsan tog upp de psykologiska aspekterna. Jag har nämnt dem i mina inlägg före/under min egen behandling men vill åter understryka vikten av positiva tankar och självpepp.

starodd_st

Jag själv behövde verkligen hjälp för att bryta en ond cirkel, men mådde egentligen bättre rent mentalt när jag tränade mycket UTAN att gå och tänka på att det jag gjorde var fel. Att konstant tänka på att det du gör (eller det du inte gör) är dåligt kan stressa kroppen så att du blir sjuk. Därav skrev jag detta inlägg för alla som i onödan tror att de är sjuka p.g.a. att de tränar mycket och äter bra. Som Lofsan nämnde i inslaget är det individuellt vad som är en lagom träningsdos och bara 10% av alla Svenskar som tränar. Av dem är det ytterst få som lider av överträning och ortorexi. Jag skriver min blogg för alla som gillar träning – oavsett förhållande till den, och vill därför belysa båda sidor.

Minst lika stort behov av rent kroppsliga åtgärder för att må bra, som viktminsknings- eller ätstörningsbehandlingar, är att vi ser till vårt eget värde och slutar jämföra oss med alla andra. Stress är vår tids största folksjukdom och det är av högsta angelägenhet att vi slutar höja den ännu mer med tankar på vad vi INTE tränar, äter, presterar, väger o.s.v. Tankar som bryter ner precis lika mycket som överträning och som i långa loppet kan göra oss sjuka. Vi är alla unika och världsbäst på att vara oss själva. Ta fysiska symptom på högsta allvar men underskatta inte tankens kraft. Snälla, positiva tankar om dig själv leder till sunda val och välmående. Så tror jag.

outf_reeb_chins

Ett annat viktigt budskap i inslaget var att lika väl som att vi bör tänka positiva tankar om oss själva bör vi göra detsamma mot andra. Inte dömma någon. Vi vet faktiskt väldigt lite om orsakerna bakom en persons beteende, utseende och annat. Mer medmänsklig kärlek helt enkelt ♥

Gårdagens träningskläder, summer style: Linne – Reebok, capribyxor – Röhnisch, strumpor – Gococo, skor – Merrell.

11 kommentarer
  1. Jag håller med dig i det du skriver Anna och jag är glad att Lofsan tog upp problemet på ett sunt sätt i tv. Många vet nog fortfarande inte exakt vad ortorexi är. Säga vad man vill om Colting men debatten är igång och i morgon kommer Yvonne Lin att utmana Colting i en debatt som sänds på tv. Först var jag negativt inställd till att debattera ämnet med honom men å andra sidan är det ju positivt att fler och fler får upp ögonen för det. När man själv kommer utåt sin egen bubbla av träning och kost börjar man inse hur många det faktiskt är som har en skev syn på sin kropp, hälsa och kost och det blir bara fler och fler tyvärr… Vad hände med att träna för att få energi genom balans mellan kropp och själ (Något de fortfarande gör i Asien) jämfört med att träna för att bli av med energi som vi i stor utsträckning fokuserar på i väst?

    1. Intressant Miranda (debatten). Vet du när och var den sänds?

      Jag håller med – det är bra att att former av psykisk & fysisk ohälsa belyses. Jag tror många inte ens fattar varför de mår dåligt.

  2. Klokt skrivit! Många gånger tror jag det handlar om man skulle behöva bygga upp sin självkänsla och bli trygg med sig själv, acceptera sig själv för att våga gå sin egen väg och det betyder inte att man inte kan träna hårt etc. Ens egna tankar har stor betydelse och även positiva tankar kan ibland få negativa konsekvenser om man pressar sig för hårt och kräver för mycket av sig. Det är den där balansgången som är så svår.

    http://www.wildasport.se

    1. Balans är svårast av allt här i livet Ulrika, & jag tror också på att bygga upp självkänslan. Är man stark i sig själv står man lättare emot all påverkan utifrån i form av bilder på Instagram, reklam etc.

  3. Håller med dig Ulrica, för mig hade det gått så långt att jag var väl medveten om att mina strikta tränings- och kostrutiner inte var varken hälsosamma eller eftersträvansvärda men min obalans i kroppen plus ångest gjorde att jag varken insåg eller ville inse. Jag ljög för familj och vänner och kände hela tiden att jag tvingades ställa in saker med mina vänner och svika min familj för att hinna träna. Jag var plötsligt ingen att räkna med och att leva så tror jag automatiskt drar ner självkänslan. Man mår heller inte bra av att hela tiden kämpa för sanningar om kost och träning inför vänner och familj som man knappt själv tror på. När jag berättade för familj och vänner ökade min självkänsla, jag tog kontrollen över mitt liv. Jag har fortfarande mycket att ta mig igenom men nu är det en nystart. http://www.nattstad.se/Ortorexifri

    1. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver Miranda, & i våra fall behöver man hjälp från sin omgivning eftersom beroendet av ständiga kickar av träning/kontroll är svåra att ta sig ur på egen hand. Och när man väl lyckats bryta mönstret gäller det att hitta en lagom nivå på allt. Svårt. För min egen del handlar mycket just nu om en bra balans mellan allt – något jag kommer få jobba med hela livet.

      Heja dig som kämpar!

  4. Siffran 10%? Jag undrar vad den syftar på mer exakt. Är det 10% som tränar aktivt? På gym? Eller vad består den siffran av? Finns ju många som rör sig och lever sunt som kanske inte räknas som träning, är bara nyfiken.
    Det jag kan reagera på vad vissa har tagit upp i debatten är att ortorexi är ett litet problem, jag förstår att problemet är litet i relation till övervikt, men för de drabbade är ortorexi inte ett litet problem. Och jag upplever överträning och stress kring träning som ett stort problem i min närhet. Jag tränar själv aktivt och var tvungen att fokusera mer på vila för jag var konstant sliten. Nu är jag opererad och måste vila, vilket jag ser som positivt, bra att komma tillbaka pigg och fräsch. Men det finns en jargong på ett gym där jag tränar att det är häftigt med dubbelpass, aldrig vila osv.. och jag upplever detta som ett växande problem. För mig är träning en del av hälsa, som betyder balans och att tänka på hela kroppen. Det handlar om sömn, kost, livsstil och träning. Att slita på sin kropp och träna hårt jämt, ser inte jag som hälsa, utan något som bryter ner kroppen.
    Toppen att detta ämne kommer upp mer dock 🙂 Som gammal ”ätstörd” är det lätt att dras med i hälsohetsen. Men känner att jag hittat min plats nu och tar även in yoga, som du, för att få balans 🙂

    1. Petra – såg bara första meningen först… Jag håller med om att problemet är stort för många flitiga träningsmänniskor, men vi ser inte alla de som inte tränar alls. Men som med allt – man måste utgå från sig själv & det låter kanon att du också jobbar för en bra balans. Gillar man träning är det lättare att köra för mycket än lagom, & jag gillar inte heller begreppet ”aldrig vila”. 2 pass per dag är inte heller en hållbar livsstil tycker jag om man ska hinna med familj/vänner/jobb & annat viktigt här i livet. Funkar för eliten, men inte som motionär.

      Kram & trevlig helg!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras