Baksidor av low carb

granolaJonas och jag har fått dille på knapriga kolhydrater i form av granola tillsammans med Turkisk yoghurt, och har nu flera sorter hemma i skåpet. Senaste tillskottet är Renée Voltaire´s Raw Bovetecrunch med smak av ingefära, äpple och mullbär som jag fick vid Kari Traa-eventet. Krispigt gott, men lite väl stark smak av ingefära enligt mig.

I förbifarten nämnde jag att lågkolhydratskost kan ge depression, eller i alla fall göra dig nedstämd. Flera läsare ha frågat och därför går jag nu in på det hela djupare. Dels kan jag själv intyga att det stämmer eftersom jag har ett betydligt jämnare humör och tycker livet känns ljusare nu än innan, då jag knappt åt kolhydrater alls. Rent fysiskt beror detta på att kolhydraterna ökar insulinhalten i blodet som ger en mild och naturlig lyckopillereffekt. När insulinhalten stiger sjunker mängden aminosyror i blodet så när som på en aminosyra, tryptofan. Tryptofan är den byggsten som hjärnans viktiga signalsubstans serotonin är gjord på. Serotonin i sin tur har stort inflytande på bl.a. vårt humör.

Efter en kolhydratrik måltid är alltså tryptofanmängden i blodet hög och sipprar in i hjärnan där det förvandlas till serotonin, vilket betyder att stressnivån blir lägre och humöret bättre.  Matens lyckopillereffekt är dock inte så kraftig att den kan bota en depression, men den kan lindra den och förebygga att den bryter ut.

coop_ekoFick ett bud från Coop Änglamark i förrgår. Märket är störst i Sverige på Ekologi, och kassen innehöll flera bra ekologiska matvaror, fulla av högklassiga kolhydrater. Jag försöker välja ekologiskt så långt som möjligt när jag handlar, så detta var verkligen välkommet. I påsen låg även recept på egna energibars som jag kanske ska testa göra.

En annan baksida med att äta low carb en längre tid i samband med undernäring är s.k. fettlever. I samband med min hälsoundersökning på Mandometerkliniken i höstas nämnde jag att hade symptom på fettlever – något du kan få både av alkoholism, övervikt och svält. Det innebär att levern överbelastas och inte hinner med att förbränna allt frigjort fett i kroppen. Det blir som en blank hinna av ansamlat fett över levern och kan i värsta fall leda till skrumplever och levercancer.

För ett par veckor sen besökte jag Mandometerkliniken där jag fick en utförlig förklaring av nutrutionisten. Jag har läst att LCHF-kost är bästa metoden för att bli av med fettlever varför jag undrade hur det kommer sig att jag som tidigare åt väldigt lite kolhydrater kunde få fettlever? Micke är duktig och förklarade skillnaden mellan olika varianter. Hur en överviktig, som ofta äter stora mängder snabba kolhydrater och inte hinner förbruka all energi då ombildar dessa till fett som bl.a. ansamlas i levern (= fettlever). Dessutom är kolhydrater lättare för kroppen att använda som energi än fett, varför en överviktig kan få fart på fettförbränningen genom att minska på kolisarna.

En person med anlag för anorexi/med undervikt däremot, har en uppskruvad förbränning av fettsyror och frigör så mycket fett att levern inte hinner med av den anledningen (= fettlever). Alltså ger inte LCHF-kost en underviktig i svältläge samma hälsofrämjande effekt som för överviktiga med risk för diabetes. Nu är jag varken över- eller underviktig och min lever är på god väg att läka sig själv eftersom jag ätit varierat i 4 månader – ungefär så lång tid den behöver för att återhämta sig. Dessutom åt jag för lite fett tidigare, och därmed inte LCHF utan mer Low Carb.

Slutsats. Eftersom våra kroppar är gjorda för att äta både kolhydrater, fett och protein rekommenderar jag att man äter av allt. Förbud kan skapa tvångstankar och det kan slå slint vid brist på något. Suget blir för stort och har du brist på något säger kroppen ifrån med ökat sötsug/trötthet/nedstämdhet/sjukdom och kan i värsta fall leda till att inre organ tar skada. Visst kan LCHF och andra dieter vara bra, men som med allt – det beror på vad syftet är och vem DU är.

22 kommentarer
  1. Vilket bra inlägg Anna! Tack för att du tar dig tid att reda ut ett och annat, samtidigt som du delar med dig av personliga erfarenheter. Ha en härlig helg! Kram

  2. Strålande förklaring. Det du beskriver skrivs sällan något om i media utan många råd gäller dessutom också bara överviktiga. När jag gjorde min undersökning på ylab hade jag mycket lågt kroppsfett i förhållande till vad en kvinna ska ha och i förhållande till min muskelmassa. Jag har inte ätit kolhydrater på flera år och konstaterades ha moderat depression till följd av detta. Värt det? Utbildningarna och kost-och träningslära man håller på ylab får de ofta repetera flera gånger just för att brist på kolhydrater också försämrar minnet. Något som sällan beskrivs i samband med kolhydratsdieter. Nu ska jag jobba på detta! http://skalmansblogg.blogdog.se/

  3. Härligt att detta tas upp någonstans och förklaras på ett bra sätt!! Vi är alla olika och ska behandla våra kroppar därefter. Äta bra och varierad mat samt röra på sig borde förespråkas mer än extrema dieter! TUSEN TACK och vi ska se till att detta inlägg sprids..eller hur?

  4. Underbart inlägg!!! Tack! Jag har väldigt dålig koll på olika dieter. Men med tanke på ditt inlägg undrar jag vad dieten Paleo. som bla Annika Sjöö förespråkar, innebär. Är det en low carb eller vad är det? Smal verkar man bli i alla fall men är den nyttig?

  5. Menar hälsosam istället för nyttig- dvs är den hälsosammare än andra dieter eller är det bäst att äta varierat? Tack för en underbar blogg som är väldigt utbildande också! Kanonjobb!

  6. Tack för ett super bra inlägg! Precis vad jag behövde läsa, jag kämpar själv med att öka i vikt efter en snabb och kraftigt viktnedgång pga stress , ibs som utvecklades till rädsla för mat.. Du är en stor inspirationskälla och fortsätt med din nya hälsasamma livsstil, du verkligen sprudlar på alla bilder.

  7. Du strålar, ger otrolig inspiration och detta inlägg gjorde mig på riktigt bra humör! Tänk om alla skulle ha den kunskap som du förmedlar. Då skulle vi nog ha ett friskare samhälle.
    Ha en fin helg, Må väl!
    Kram

  8. Hej Anna,

    Intressant med dina synpunkter. Jag la om kosten till LCHF för ett år sedan för att bli av med pms och minska min upplevda stress. Det funkar och det har fler fördelar för mig också då jag fått bättre mage etc.
    Jag kan förstå om en lowcarb/lowfat kost påverkar kroppen negativt. Men det här med att gå över till LCHF efter anorexi och att det kan vara farligt förstår jag inte.
    Jag har alltid varit normalviktig och har väl pendlar i perioder en 3-5kg. Sedan min LCHF start har jag tappat ca4,5-5kg (det var inte syftet från början). Jag har aldrig varit anorektisk.

    När jag i samband med en läkarkontroll fick alla mina värden testade visade mitt levervärde på en utomordentligt frisk lever, bra blodvärde (135) och bra B12.

    Kan du skriva mer om problematiken med anorexi och LCHF. Jag får inte riktigt ihop det.
    http://www.highfatfitness.net/ tycker jag är en bra bloggare som tar upp hormoner och hur kroppens system fungerar och även depression och ångest och hur rätt mat kan hjälpa.

    1. Helen – Det kanske inte är direkt farligt rent fysiskt för någon med fd anorexi att äta LCHF OM personen verkligen äter fett också – inte bara low carb/låg kaloridiet. Dock har redan anorektiker ofta ett väldigt laddat förhållande till vad hon/han får äta och inte äta. Att utesluta något ur kosten kan snabbt orsaka en viktnedgång och väg rakt tillbaka i anorexin – både fysiskt och psykiskt. MEN, har man bra koll och som sagt – om man äter tillräckligt med fett/kalorier är det inte fysiskt farligt med LCHF, och jag vet att vissa (som du) mår riktigt bra av den kosthållningen.

      Som med allt – det är individuellt!

  9. Hej Anna!
    Intressant att läsa om hur du resonerar kring ätstörningar och lågkolhydratkost. Jag tror precis som du att man inte bör utesluta något, men kanske skulle det vara bra för alla, oavsett sjukdom/tillstånd, att inkludera lite mer fett och protein av bra kvalitet. Jag tror på en jämnare fördelning, där samtliga tre energigivande näringsämnen ingår. Och kanske att man fokuserar på bra råvaror, att inget blir för extremt.
    Jag tror att många behandlingshem (verkligen inte alla) gör fel när det kommer till energifördelningen och val av mat. Att man fokuserar på framförallt mycket snabba kolhydrater och att det istället blir för mycket åt det andra hållet, just för att ”lära” personer med ätstörningar att det är okej att äta ”onyttiga” livsmedel. Att det istället för att uppmana till ett hälsosamt ätande, blir precis tvärtom. Lite motsägelsefullt eftersom det är en balans man vill åt.
    Tycker att sötsaker ska ingå i en behandling, eftersom det är en del av ett hälsosamt liv, däremot med måtta (balans!). Jag tror ingen mår bra av att äta snabba kolhydrater i stora mängder (glass, vitt bröd, kakor, godis etc) varje dag under en lång tid, men självklart ska man kunna äta det utan att känna obehag och ångest. Samma sak gäller fett och proteinrika livsmedel, om det är de man har problem med. Det ser ju väldigt olika ut mellan personer med ätstörningar.
    Att förespråka en LCHF-kost vid ätstörningar tycker jag kan vara ett alternativ eftersom det finns många olika varianter av just LCHF. Egentligen innebär det att kosthållningen innehåller mer fett än kolhydrater, men säger inte så mycket om själva mängderna. Tror att många har fått en bild av LCHF som innebär bacon, grädde och smör samt extremt lite kolhydrater, vilket är fel enligt mig. Tror att det varierar väldigt mycket från en person till en annan. Tror definitivt det kan vara en bra grund att stå på men att man också måste öva sig i att äta livsmedel som inte ingå i LCHF, just för balansen och monstret i huvudet.
    Äter själv inte enligt någon diet eftersom jag vill ta det bästa av alla kosthållningar och skapa min egna, något som passar för mig, och jag uppmanar även andra att prova sig fram eftersom vi alla är olika.
    Av det jag läst om dig och din resa, tycker jag det verkar som att du fått en fantastisk behandling och att du har lärt dig att äta ”lite” av allt och med måtta, precis som det bör vara. Det är kul att höra att det har gått så pass bra för dig och att se att du strålar av livsglädje.
    Ätstörningar är en svår fråga och jag tror att alla har åsikter om hur det ska vara, beroende på egna erfarenheter, anhöriga som drabbats, behandlingssätt mm. Men självklart ska man alltid sträva efter en balans, inte efter det extrema. Hur man ta sig till målet när det kommer till välmående och ett hälsosamt leverne kanske är mindre viktigt, är det en kost som innehåller lite mer fett i förhållande till kolhydrater som hjälper, tycker jag man ska uppmuntra till det, är det en kost med mer kolhydrater och mindre fett, ska man uppmuntra till det. Alla är vi olika och en metod passar säkert inte alla.
    Nu blev min kommentar galet lång, ville egentligen bara säga.. bra jobbat! Oavsett hur man tar sig till målet är man värd en stor medalj! 🙂

  10. Jag själv, efter år av depression och problem med mat har börjat med paleo. För jag har läst mycket om hur socker och gluten kan orsaka depression och skada kroppen i allmänhet. Jag blir mer övertygad hela tiden att jag gjort rätt val. Ett halvår har gått och jag mår bättre än någonsin, piggare och gladare. Paleo är ingen lågkolhydratdiet dock. Men jag förstår också det här med att äta allt med måtta. Jag är dock en person som hetsäter allt onyttigt och därför känner jag sån ro kring matintaget nu när jag utesluter socker och gluten. Det är första gången jag har funnit en balans. Jag bakar massor och äter massa gott, men enligt paleo, vilket gör att mitt blodsocker är jämnt och mitt humör och min kropp är i balans.
    Som sagt, jag förstår att det är bra att förespråka att man ska kunna äta allt med måtta. Men som jag kommer nog aldrig kunna äta ”normalt”, för vad är normalt? Dessutom blir jag mer och mer övertygad om att speciellt socker är en stor bov i många sjukdomar. Så därför tycker jag det här är ett svårt ämne. Jag vill också förespråka en kost där inga förbud finns. Men istället för förbud försöker jag tänka att jag äter mat som jag mår bra av och som gör mig frisk.
    Heja dig som kämpat på så bra!

    1. Petra – jag håller helt med dig om att man måste hitta sin egen väg, testa sig fram och välja det man personligen mår bäst av.Jag åt lite likt LCHF men med mer kolhydrater en period & mådde riktigt bra av det. Under tiden på Mando var syftet att träna psyket genom att äta sockriga produkter, att se att det inte är farligt, och jag har inga problem att äta det nu heller även om jag, precis som du, mår bättre av att äta kolhydrater som mättar längre.

      Som du också skriver tror jag på att själv hitta sin kost, att inte sätta förbud men göra kloka val. Paleo är säkert bra, men jag älskar mjölkprodukter för mycket 🙂

      Tack snälla!

  11. Har typ 2 diabetes sedan 15 år tillbaka och väger 64 kg. Har läggat om kosten till lchf dieten. Det är min fjärde månad nu. Blodsockret ligger mellan 5 – 8. Gått ner i vikt till 61 kg. Är ganska nöjd med det. Sedan jag började med lchf har slutat motionera.
    Nu har fått problem med fettlever?
    Vad kan jag göra så att jag behåller mitt blodsocker på den nya nivån men samtidigt bli av med mitt fettlever?

    1. Hej Luciana! Jag vet tyvärr inte hur du gör för att bli av med fettlevern men jag antar att den orsakas just av att kroppen inte får kolhydrater. Nu när du nått en bra vikt kanske du kan testa att äta mer GI-baserad kost, d.v.s. där kolhydrater med lågt glykemiskt index ingår? Googla på GI!

      Jag tycker även du ska kontakta en läkare & höra vad han/hon säger om saken. Återkom gärna när du fått svar – det vore intressant att höra. Lycka till!

  12. Hej!
    När du hade dessa problem. Kände du av det på något sätt?
    Har haft anorexi i 13 år och har de senaste dagarna börjat känna av mig lever.
    Det trycker o har sig i trakterna kring det området:/ undrar om jag utvecklat något liknande det du hade.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras