Kari Traa Butterfly Cool

jag_karitraa

Det blev en tisdag med tema rosa för min del. Kari Traa hade bjudit in till träning tillsammans med PT-FiaRosa Skrot i samband med lanseringen av sportkläder som kyler ner dig när temperaturen går upp. Exempel från kollektionen är toppen jag har på mig ovan – mjuk och sömlös i tekniskt tyg som sänker kroppstemperaturen med 1° C. Ju mer du svettas, desto mer svarar tyget på att maximera andningsförmåga och ventilation. Stort plus också för gummikanten i nederkant av tröjan som gör att den inte glider upp – något jag ofta irriterar mig på gällande lager-ett-kläder när jag springer och har en överdragsjacka utanpå.

karitaa

Kari Traa själv är lika cool som Butterfly-kläderna. Ett norskt energiknippe som startade klädföretaget efter sin karriär som freestyleskidåkare och proffs i puckelpist. Lite svår att förstå p.g.a. språket (enligt mig), men en fantastisk utstrålning och personlighet som avspeglas i den färgglada klädkollektion.

Det hela började med att Kari inte var nöjd med mössorna hon sponsrats med från Bula under sin skidkarriär, och därför satte loggorna på egna mössor. Hon har alltid varit kreativ och började sticka egna mössor till vänner och bekanta. Dessa blev väldigt uppskattade, och senare tog hon steget till att designa en helt egen klädkollektion med som fick bära hennes fina namn – Kari Traa. Idag är märket Skandinaviens ledande sportklädesvarumärke för kvinnor. Fantastiskt inspirerande kvinna!

ptfia_karitraa

Precis som PT-Fia. Och nog höll materialet vad det lovade. Fias uppgift var att få oss att svettas och hon lyckades, liksom att tröjan med att hålla överkroppen sval. Vi fick göra alla möjlig lekfulla övningar. Bara en sån sak som att ner och sitta på golvet för att sen upp och göra ”high five” med en kompis på snabbaste sätt. Superfunktionellt och både jobbigare och roligare än det låter.

frukost_rosa

Men för min del tog passet slut där. Istället minglade jag och åt frukost i rosa stil som bästa ”Skrot-nissarna” dukat upp. Jag fick nämligen den där plötsliga obehagskänslan som att ”tarmarna pressas ut mellan de raka magmusklerna”. Detta händer när jag gör hastiga rörelser där jag inte hinner dra åt den inre magkorsetten som stöd och gör så ont att jag måste krypa ihop och hålla om magen en stund tills det går tillbaka. Läskigt, men ett bra tecken på mitt beslut att operera diastasen är rätt. Många mailar om detta, och för ett tag sen var jag med i Aftonbladet om problemet. Har även skrivit mer här, men nu är det som sagt klart att jag ska bekosta en operation på Akademikliniken innan sommaren. Sen blir det rehab och ”kom-igång-med-träningen-igen” för 6e gången i livet (3 graviditeter, 1 navelbråckoperation, 1 träningsuppehåll, 1 magmuskeloperation). 

13 kommentarer
  1. Hejsan
    Jag var sugen att träna för dig genom pto. Men som jag förstod det så skulle man ha en iphone. Stämmer det?
    Tack för att du skriver din blogg. Jag läser varje dag:)

    1. Em – vad roligt! Just nu finns inte appen för Android men den kommer. Jag meddelar i bloggen eller på Trend o tränings Facebook.

      Gör mig glad att du gillar bloggen, och hoppas vi hörs mer via pto framöver 🙂

  2. Hopplöst det där med magen 🙁 hoppas verkligen det blir bättre denna gång och att inte du ska bekosta det själv är katastrof. Låter iaf som en härlig morgon!

    1. Ja Pilla! Men att få det betalt av Landstinget har jag gett upp. Jag har varit i kontakt med så många läkare nu utan att få hjälp. Orkar inte försöka mer utan betalar själv. Mycket pengar – men jag vill inte ha det så här.

      Men ja – annars var det en supermysig morgon!

  3. Hej Anna,
    Jag vill tacka dig för väldigt inspirerande inlägg som jag läser med glädje varje kväll =)
    Jag kan känna igen mig i mycket som du skriver då jag själv kämpar med förhållandet till mat och träning.
    Du ger mig motivation och styrka till att fortsätta kämpa!!
    Tack för en superbra blogg….du gör ett väldigt bra jobb.

  4. Ja hur var det att komma igång igen efter navelbråcksop? Det är jag jättenyfiken på eftersom jag förhoppningsvis kommer få göra en snart. Hur lång tid innan du funkade som vanligt i vardagen och hur länge innan du kunde köra tyngre styrketräning med högt buktryck? Jag oroar mig lite för det där…

    1. Helena – jag minns inte riktigt, men tror det var någon månad jag inte kunde styrketräna. Sen får man smyga igång med lätta övningar som inte belastar magen – typ som i slutet av en graviditet eller efter en graviditet/kejsarsnitt. Det blir nog jättebra Helena!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras