Gårdagens måltider

ans_reeb_kok

Att gå ner eller upp i vikt är egentligen ganska enkelt – antingen äter du mindre än du gör av mig, eller äter du mer än du gör av med (alltså i teorin – inte alltid lätt i praktiken). Det svåraste är att hålla sin normalvikt, vilket är min livslånga utmaning framöver. Eller hälsosam fett-% (20-35% för tjejer) som jag anser vara ett bättre mått än vikt. Vältränade personer med stor muskelmassa kan vara ”överviktiga” men ändå ha för låg fett-%.

Jag har ju gått en ”ät-kurs” och vet hur mycket min kropp behöver – något jag tror även många friska skulle behöva. Att lära sig se på portionerna vad som är lagom av alla näringsämnen, inte utesluta något, lära sig äta regelbundet och lagom fort (för att mättnadssignalerna ska fungera). Dessutom är det inte helt lätt att veta hur mycket som är lagom. Mest exakt får du reda på om du tar hjälp av någon kunnig inom kost, som har koll på din vikt- och längdkurva/din ålder/kön/gener/vardagsmotion/träning etc. Det går inte att jämföra sig med någon annan, men här är i alla fall exempel på vad som är lagom för mig i energibalans. Gårdagens måltider:

grot_mackor

Frukost (ihopslagen med förmiddagsmellanmålet): 1 portion havregrynsgröt med 1 banan, hallonsylt och blåbär, 1 ägg, 2 mackor med philadelphiaost och skinka, 1 macka med smör och ost, 1 glas mjölk, 1 kopp te.

Min frukost ser kanske stor ut, och inte ens min matglade man äter så mycket på morgonen. Istället stoppar han i sig tredubbelt så mycket på kvällen, vilket jag också gjorde tidigare, men nu har jag jämn energi hela dagen istället. Att lära om invanda mönster är SVÅRT. Men det går.

fetapaj_kyckl

Lunch: 1 bit spenat- och fetaostpaj, 1 kycklingfilé med mozarella/soltorkade tomater/skink-täcke, sallad och vitlöksås.

branflakes

Mellanmål: En skål med banan, Bran Flakes och naturell yoghurt + en kopp te.

lax_tortellini

Middag: Ugnsstekt lax med tortillini ricotta/spenat och Shake Mushi-sås + bladspenatsallad.

grekyogh

Kvällsfika: Grekisk yoghurt med honung och valnötter (gammal bild, men samma innehåll).

Idag delar jag istället upp frukosten och tar med mig halva tills efter träningen ihop med lite extra. De dagar jag tränar tar jag dessutom något extra utöver mina vanliga måltider, typ en Gainomax, en extra macka eller banan + mjölk. Nu träning med min PT Erik på Spårvagnshallarna. Trevlig torsdag!

22 kommentarer
  1. Måste tyvärr rätta dig på punkten om att det är lätt att gå ner i vikt….för en del men långt ifrån alla. Och tyvärr handlar det inte bara om mindre in än ut. Jag brottas med att vilja gå ner och det gör jag också men sjukt långsam pga av en krånglande sköldkörtel. Så det går men enkelt? nej 🙂

    1. Joanna – jag kom på det själv & ändrade i inlägget (säkert efter du läst). Tar tillbaka att det är ”lätt att gå ner” (eller upp för vissa) i vikt. Som du säger finns det gener som sätter stop för detta. Sorry!

  2. Jattebra inlagg! For mig ar det precis som for dig att jag tycker det ar ganska sa latt att ga upp eller ner i vikt men jag har, trots mycket kunskap och intresse for kost och traning, svart att veta hur mycket jag behover ata for att hitta min normalvikt. Jag ska ta dig som inspiration for att vaga lassa pa lite mer och se om jag da kan komma ur mitt smaatande och fa ett mer avslappnat forhallande till mat. Oerhort bra gjort av dig att dela med dig av din resa ut ur ortodexin har pa bloggen!

    1. Johanna – problemet tror jag ligger i att många inte vet hur de ska se ut när ”kroppen mår som bäst”. Dvs en normalviktig ses som ”tjock” i mångas ögon eftersom alla är så matade med bilder av supersmala tjejer. Så när man äter det kroppen vill ha för en normalvikt tror man att viktuppgången är dålig & att man blir tjock.

      Jag är glad om jag kan hjälpa dig på traven. Kram!

  3. Det ligger nog mycket i det!
    Jag skulle behöver betydligt mer till frukost framför allt! Det insåg jag redan vid ett av dina tidigare inlägg, men jag har svårt att äta mycket tidigt på morgonen…. Kanske större mellanmål vid 10 kan kompensera?

    1. Absolut kan du kompensera med ett större förmiddagsmellanmål. Så gör jag också de dagar jag tränar på morgonen & inte vill ha för mycket mat i magen som åker upp & ner.

  4. Jag håller med dig Anna. Det är lätt i teorin men svårt i praktiken att gå upp/ned i vikt och det är otroligt svårt att veta hur mycket mat som är lagom för en själv. Jag hoppas att jag nån gång kommer kunna höra och lita helt till vad min kropp säger!
    Förresten fick du göra en helkroppsscanning på Mando för att kolla fettprocent, muskelprocent och bentäthet?
    Jag ser fram emot att höra mer om din träning med Erik 🙂
    Trevlig torsdag!

    1. Anna G – ja, jag gjorde en DXA-mätning men har inte fått se alla siffror än, bara veta att det inte är någon risk för benskörhet. Skönt!

  5. Härligt inlägg. Kul att se en ”vanlig” matdag för dig. Jag blir så glad när jag ser dina måltider. De flesta tjejer äter alldeles för lite till huvudmålen och får istället kraftiga cravings (vilket jag alltid hade förr tills jag vågade lasta på). Nu får jag alltid kommentarer som: ”Gud vad mycket du äter”, ”Herregud vad du lastar på”. Tråkigt om du frågar mig; varför får tjejer som äter ”normalt” kommentarer om att de äter alldeles för mycket. Det kan lätt slå fel beroende på vilken person man talar med.

    1. Emelie – jag tror också att det är ett problem att tjejer inte anses behöva så mycket mat. Bra att du står på dig, äter & mår bra 🙂

  6. Det är verkligen roligt och inspirerande att läsa om dina framsteg gällande mat, träning och välbefinnande! Du ser så mycket gladare och friskare ut nu jämfört med för ett par månader sedan 🙂 Hur känner du inför att äta ”onyttiga” saker nuförtiden? Känner du fortfarande att du vill kompensationsträna alt. äta mindre för att kompensera det ”onyttiga” eller äter du som vanligt och utöver det tex efterrätter/kakor/godis?

    1. Jennie – visst skulle jag inte mått så bra om jag bara åt sötsaker en hel dag, men om det blir vid 1-2 tillfälle under en dag har jag inget behov av att kompensera med mer träning/mindre mat. Tvärtom blir jag hungrigare av sötsaker eftersom de oftast inte mättar lika bra. Ibland har jag dippar & ifrågasätter meningen med att äta onyttiga saker, men i det stora hela värdesätter jag hur pass mycket bättre jag mår mentalt nu mot innan.

  7. Jag har en fråga! Hur lång är du och hur mycket väger du? Jag menar mer att du ser normalviktig ut och vältränad. Skulle jag se dig utan att veta att du har/haft ortorexi så hade jag inte kunnat tänka mig det. Hur ser man på en människa att man har det? Kan man se det på en människa ? Eller är det bara en själv som kan känna att man kanske har det? Tack förresten för en riktig inspirerande, bra och läsvärd blogg! 😀

    1. Sandra – jag har gått upp ca 6 kg & vet inte exakt men tror jag väger runt 61-62 till mina 167 cm. Precis innan behandlingsstart vägde jag runt 55 kg, hade inte en gnutta fett på kroppen & musklerna började försvinna. DÅ såg man att jag var sjuk, men inte alla syns det på. Det gör sjukdomen så svår, men som jag skrivit någon gång – när mat & träning blir ett tvång & inskränker på det sociala livet & välmåendet. DÅ har det gått för långt.

      Tack för att du läser! 🙂

  8. Tack så mycket för att du delar med dig.
    Jag är 53 år och vet fortfarande inte vad som är lagom mycket mat för mig. Upp och ner i vikt med andra ord och inget normalt förhållande till mat.

    1. Anita – jag tror det är jättevanligt! Vi blir ständigt matade med dieter & tips så det är inte konstigt att kroppen blir förvirrad. Ena stunden light, andra stunden inga kolhydrater osv. Trist att det ska vara så.

  9. Du har fått mig att sakta men säkert äta mer, men framförallt att äta väldigt mycket mer avslappnat. Jag vet inte hur det påverkat min vikt, men det skiter jag i, för jag mår redan så mycket bättre. Och då mådde jag ändå bra innan. Tack <3

    1. Anna – åh vad roligt att höra! Så länge man inte lider av övervikt tror jag de flesta mår bra av att slippa vara så strikta. Det är befriande att slippa tänka så mycket hela tiden. Visst – en bra bas av ordentlig mat är bra, men det är redan se mycket att hålla reda på att det är skönt att kunna släppa kontrollen ibland.

      Kram!

    1. Tack Lisa! Vet inte vad jag tycker själv. Vill ha långt hår igen, men medan jag sparar ut är det här det snyggaste jag kan komma på 🙂

  10. Hej! En fråga angående mat-schemat:

    Hur ”översätter” du/mando en macka med mjukt bröd och pålägg till knäckebröd? Ska man ta dubbelt antal knäckebröd gentemot mjukbröd? Alltså istället för 1 mjuk macka med pålägg så tar man 2 knäckemackor med pålägg om man föredrar knäckebröd?

    Tack snälla för svar!

    1. Jackie – jag vet inte exakt, men knäckebröd värderas i alla fall som ”mindre” än mjukt bröd. Kan tänka mig att 1,2 knäckemackor = 1 mjuk macka.

      Har du Twitter finns Mandometerkliniken där. Då kan du säkert fråga 🙂

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras