En dags måltider nu och då

frukost_soffa_barn

En läsare undrade hur en dags måltider ser ut nu när jag har ett speciellt matschema att gå efter. Nedan ser du exempel från igår när jag var hemma, en dag utan s.k. ”utmaningar” som jag byter ut vissa mål mot ibland. Allt ska ätas speciella tider där jag har ett par olika frukostar och mellanmål att välja mellan som ska följas med exakta mått. Lunch och middag bestämmer jag själv men äter på Mandometervågen som jag väger upp exakta portioner enligt personliga inställningar, mina med 50% kolhydrater, 40% protein och 10% fett (eller ”sås”). Grönsaker äts separat. Dessa måltider ska även intas under en viss hastighet, och med jämna mellanrum anger jag min mättnadskänsla i en skala på monitorn. Lite meckigt, men man vänjer sig och ska ju inte äta med vågen för evigt.

frukost_julFrukost kl. 8: Havregrynsgröt av 1 dl gryn, 1 banan, 2 msk äppelmos (ej light), lite kanel, 3 dl mellanmjölk, 1 macka med 1 tsk smör och ost, 1 macka med 1 msk Philadelphiaost (ej light) och kalkon, 1 kokt ägg, 1 kopp te (+ en Omega-3-kapsel och Vitamineral-tablett – de enda kosttillskotten jag äter just nu).

mellisappleMellanmål kl. 10: 1 knäckemacka med 1 msk Philadelphiaost och kalkon, 1 äpple och 1 glas vatten.

lunch_mandoLunch kl. 12: 50% tortillini ricotta/spenat, 40% kyckling, 10% sås av Creme Fraiche/fetaost/vitlök/kryddor (ej light), grönsaker, 1-2 glas vatten.

mussli_bananMellanmål kl. 15: 2 dl naturell yoghurt (3%-ig), 1 banan, 1 dl fruktmüsli, 1 kopp te, 1 glas vatten.

lax_mando

Middag kl. 18: 50% jasmineris, 40% lax, 10% överbliven Shake Mushi-sås, bladspenat + ungsgrönsaker och citron att pressa, 1-2 glas vatten.

knackemackaKvällsmål kl. 20.30: 2 st knäckemackor, 2 msk Philiadelphiaost, kalkon, varm Oboy (2 dl mellanmjölk + 2 msk Oboy-pulver), 1 kopp te. Jag VET. Lite mycket Philadelphia/kalkon-mackor den dagen, men jag älskar den kombinationen.

hh_kvallsfika

Just sista måltiden är väldigt populär hos mina stora killar. Mamma kan ju inte sitta och drick Oboy utan sällskap. Själv tycker jag också det är mysigt för den tiden sover tvillingarna och jag får chans att umgås med storbarnen. Se på TV eller spela spel och smaska mackor eller något annat gott. T.ex. grekisk yoghurt, ägg- och majonäsmacka eller kex med brieost och parmaskinka. Värsta lyxet! 🙂

Upplevelsen är ”wow vad mycket jag kan äta utan att träna och ändå är jag nästan alltid hungrig inför varje måltid. Eller i alla fall sugen”. Det är som att ämnesonsättningen vaknat och kroppen känns hur fräsch som helst. Lite väl, för jag blir så sugen på att testa min styrka efter denna dunderladdning. Inte så att det kryper i kroppen och jag inte kan sitta still – tvärtom är jag lugnare och mer avslappnad än förr, men klart jag längtar.

Tänk vad blind man kan bli, inne i sin egen bubbla av vad som är rätt och lagom. Här några exempel på hur jag åt tidigare:

17 kommentarer
  1. Tack för ett kanonbra inlägg!
    Visst, portionsstorlekar är individuella, men jag undrar vad tycker du – kan en tjej (på 25 år) som vill gå ner lite i vikt/deffa kroppen och tränar ca 4ggr i veckan (vissa pass är lättare som t.ex. BodyBalance, men ändå tar lite på krafterna) äta ungefär lika mycket? I dagsläget har jag frukost u kl 8, lunch kl 12, mellanmål kl 16, middag mellan 18-20 (beror på hur dags jag tränar). Skulle jag träna väldigt sent (slutar kl 21.30), vilket händer, tar jag ett litet mål sedan. Skulle inte orka äta mer, men känner att mina matvanor behöver korrigeras (äter ändå relativt nyttigt).

    1. Terje – jag kan inte svara på detta. Det beror på så många faktorer. Jag tycker du ska kontakta en PT/kostrådgivare för att få hjälp med detta.

      Lycka till!

  2. Hej Anna!!

    Tack för att du delar med dig!! Det är nyttigt att med nya ögon få se hur en normal matdag ser ut…kollade lite på hur du åt innan och lite där är jag nu dock använder jag inte protein kräm!! Blir ju ofta stora berg av sallader mm så portions storlek är ju svårt 🙂
    Lycka till

    Marie

  3. Hei, Anna.

    Takk for at du er så åpen og deler din historie. Jeg er overbevist om at du når ut til veldig mange (meg selv inkludert) som skjønner at de må ta grep om egne vaner og kost (spise MER).

    Dette er et personlig spørsmål, men har du hatt mensen i den perioden der du har trent mye og hardt, og spist for sunt?

    Lykke til videre! Jeg heier på deg!

    1. Nina – tack för dina snälla ord. Nej – min mens har fortfarande inte kommit tillbaka. Kan dröja länge, även om jag vilar & äter bra.

      Kramar!

    2. Nina – ja, så sant. Jag tror många, speciellt tjejer, är onödigt rädda att äta.

      Nej – min mens har inte kommit tillbaka efter all träning & fattig kost. Det kan ta lång tid innan den gör det, trots att jag äter bra & inte tränar.

      Tack snälla <3

  4. Åh, vad intressant och roligt att läsa… att du mår BRA av att äta såhär! Och att det inte kliar i hela kroppen utan att du tar det i den takt det tar. heja heja du, tänker på dig ofta! Kram!

  5. Hej, coolt och bra att du reder upp sånt som krånglat till sig för dig med maten.
    Har faktiskt varit försöksperson när Mando utvecklat sin metod.
    En fråga bara: 2dl trögflytande yoghurt och 1dl musli, blir det inte jättetorrt? 🙂 skulle lätt ansöka om 3dl vätska till 1dl frön&korn&flakes-blandning 😉

    1. Frida – jaså, vad spännande! Hoppas du blev nöjd m behandlingen.

      Nej, jag tycker det funkar bra m 2 dl yoghurt. Till frukosten äter jag däremot 3 dl 🙂

  6. Härligt att höra att du mår bra av att äta som du gör, Anna. Det är ju en viss skillnad mot hur du åt tidigare och det är fashinerande att höra hur snabbt kroppen ändå anpassar sig efter det nya sättet att äta på och att man kan bli så blind och invand med att äta på ett visst sätt.

    Kramar till dig!

    1. Ja Karin, nog är det märkligt. Och tänk vad trender, dieter & annat man hör i media etc påverkar hur vi äter medan det kanske inte alls är rätt för vår kroppstyp, aktivitet, gener etc.

      Stor kram!

    1. Jen – magen känns lugnare, ja hela jag är lugnare trots mer socker. Men fortfarande saknar jag protetinkrämen – skulle ljuga om jag sa ngt annat

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras