Tvärt-emot-livet

ans_mandomack

Innan behandlingen tränade jag för mycket och åt för strikt – nu är det åt andra hållet. Det här med att ”leva som jag lär” går alltså fortfarande inte så bra, haha, men jag vill följa behandlingen och att göra en total helomvändning är oerhört nyttigt. Något alla borde testa. Man får så mycket insikt över sina egna vanor, vad som är en ”fix idé” eller faktiskt bra, och man hinner se över vad man vill behålla eller plocka bort för att må bra.

Det är inte bara renodlad träning som plockats bort i mitt liv just nu utan även vardagsmotionen – den del många skulle behöva utöka. ”Lite och ofta” är bättre än ”sällan och länge”, och då är det perfekt att få in små träningsmoment i vardagslivet. Nu när jag inte kan inspirera med min träning kan jag tipsa dig att göra helt tvärt istället 🙂

  • Jag: går inte längre än till närmsta buss/tunnelbana/bil.
  • Rådet: I största mån – gå/cykla/spring till och från jobb eller skola så får du både bra vardagsträning, luft och spar på miljön.
  • Jag: sitter ner så länge det finns plats.
  • Rådet: testa att stå upp utan att hålla i dig ett par stationer och du får bra coreträning. OBS! Se upp för pinsamheter som att ramla in i någon närstående.
  • Jag: tar hiss eller rulltrappa om det finns. Har blivit värsta proffset på att stå på rätt sida 🙂
  • Rådet: värsta bra benträningen att kliva i trappor. För ökad styrka – ta flera steg i taget. Trappintervaller är ett superbra sätt att snabbt få upp pulsen och vintertid, om det är för kallt att springa ute, kan du köra upp och ner i ett par hyreshus istället.
  • Jag: vilar en halvtimme direkt efter lunchen.
  • Rådet: utnyttja lunchrasten till en kort promenad/träning för att få luft/ny energi till resten av dagen.

Hemifrån mig är det bara ca 4 stationer till Danderyd, och i normala fall skulle jag cyklat istället eftersom det säkert inte tar mer än 30 minuter. Men samtidigt som jag saknar en nypa luft och puls tycker jag det är skönt att sitta där i lugn och ro, lyssna på musik och kolla mailen. Först distans – sen balans är mitt mål!

14 kommentarer
  1. Jag blir så glad av att läsa om hur du målmedvetet och med positiv inställning jobbar mot att bli frisk och i balans! Heja du!
    Inspirera och peppa gör du ÄNDÅ liksom, även om du inte lägger ut träningsbilder…
    Kram!

  2. Just det där du skriver, att rannsaka sig själv och se vad man kan och bör ändra på och vad man vill behålla – det är bra. Något man borde göra i sin vardagssituation lite då och då. Det tar jag med mig i tankarna inför nästa år, tack!
    Ta hand om dig. Kram.

  3. Heja dig och det jättejobb du gör för dig och din familj.

    Hur gör du för att inte bli den som är bäst på att vara på behandling? Konstig fråga kanske och såklart bara en liten del av ditt liv med olika typer av mående som visas upp i en blogg, men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Men lite med tanke på att man ofta får känslan av att du går all in i dina projekt. Hoppas du förstår ungefär hur jag menar.

    1. Marie – jag förstår inte riktigt hur du menar, men kanske 🙂

      Ja, jag går ”all in” för behandlingen och vissa dagar mår jag kanon medan andra är supertuffa rent mentalt. Just att inte få styra över det jag ska äta eller göra är superjobbigt, men för att orka försöker jag tänka positivt.

  4. Det är så intressant att följa dig och jag ville bara säga att jag rent träningsmässigt nästan får mer motivation av att du inte bara skriver om ren träning….det trodde jag inte innan 🙂 Vi vet ju alla att det går upp och ner med det mesta 😉 och de tips som kommer nu ger mycket. Tack för bästa bloggen och lycka till !!!

    1. Tack Marina! jag är glad att fortfarande kunna inspirera även om det aldrig verkar bli en normal dos av min egen träning, haha 😉

      Kram & lycka till du också!

  5. jag gillade verkligen det där; ”först distans –sen balans” !! Man måste liksom VETA och FÖRSTÅ vad det är man vill ha, hur den där balanser ser ut, och sen är det bara att köra..! Hmm, kloka Anna 🙂 stor kram!

    1. Fanny – ja, så är det. Något som inte är helt lätt i denna värld när LCHF & sockerrädsla är det ”normala” & många siktar högt med sin träning. Man blir blind liksom, men jag har redan insett att man inte måste vara så extrem – varken med träning eller mat & ÄNDÅ händer inget farligt 🙂

      Stor kram tillbaka fina du!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras