Hemmaträningspepp

Att motivera mig till hemmaträning är bland det svåraste jag vet. Vi har mer än tillräckligt av grymma redskap, kunskap och en bokhylla full av träningsböcker men det är helt enkelt för mycket annat som lockar. Synd, för det är ju väldigt tidseffektivt och praktiskt.

För vissa kanske hemmaträning är enda chansen att få in träning i vardagspusslet, och som med allt gäller det bara att KOMMA IGÅNG! Prioritera och kanske tvinga sig de första gångerna innan det blir till en vana lika självklar som att borsta tänderna. Här några tips som kanske kan öka motivationen:

  • Avsätt tid. Precis som du planerar in möten i kalendern är din träningstid viktig ÄVEN HEMMA. Ställ klockan och gå upp 30 minuter tidigare än vanligt. Mer behövs inte för ett effektivt tabatapass.
  • Om möjligt – inred en del av hemmet till ett ”gym” så du slipper släpa ev. redskap fram och tillbaka. Helst i eget rum där du kan stänga dörren om dig. Kanske be någon låsa dörren från utsidan under din avsätta träningstid? 😉
  • Förbered allt inför passet. Skriv upp övningar, lägg fram redskap, vatten etc. så att du slipper avbryta och hämta saker/planera mitt i träningen.
  • Ta peppahjälp av en app, t.ex. PoWorkoutCasall T.O.D. och en Tabata-app vilka jag själv använder ofta (fler tips här).
  • Eller musik! Sätt ihop en bra lista med energilåtar.
  • Tävla mot dig själv, t.ex. att utföra 300-reps på kortare tid från gång till gång (tips på upplägg med puls), lyfta tyngre vikter, göra fler reps etc.
  • Roliga redskap. Det behövs inte så mycket om du väljer rätt. Här några redskapstips, men för mycket behövs inga alls, t.ex. yoga.
  • Låt en PT online sätta ihop träningsprogram åt dig med de redskap du har. Du slipper tänka och kan lägga all energi på övningarna.
  • Träna tillsammans med din sambo/vän eller dina barn och aggera PT åt varandra.
  • Tänk – ”bara 30 minuters ös – sen soffan!” Mer behövs inte om du verkligen TRÄNAR den avsatta tiden. Var inte rädd att svettas (duschen är ju nära) och medan du tränar får det göra lite ont. På rätt sätt 🙂

En annan bra pepptanke är att se målet framför sig. VARFÖR du tränar? Som den här söta ”moroten” som hälsade på hemma hos mig idag för en PT-timme tillsammans med sin mamma. Liten, otroligt gullig, men som växer och behöver en stark mamma som håller sig frisk och orkar lyfta i samma takt. 

3 kommentarer
  1. Jag storgillar hemmaträning. Även om det kanske blir lite duttande med 15 minuter här och 10 minuter där men det duger som komplement till löpningen. Att anlita en PT för att få hjälp med övningar känns som det bästa jag gjort – man snöar lätt in på samma spår när man kör hemma ensam.

  2. För några år sedan hade jag väldigt svårt att motivera mig till hemmaträning, men sen när jag fick barn insåg jag det praktiska i det hela! Och ju fler redskap jag samlar på mig, desto lättare att motivera mig 🙂

    1. Bra där! Jag tränade också hemma i början efter förlossningen (med gummiband) & mycket yoga hemma med barn nr 2. Men sen har MiniSats & gymmet lockat mer 🙂

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras