Kosttillskott -när & vad?

Kosttillskott är en hel vetenskap och åsikterna huruvida det behövs eller inte, samt hur bra det är för hälsan går isär. Använder du det som tänkt – d.v.s. som tillskott och som inte måltidsersättning, tycker jag det kan vara bra. Själv har jag ätit proteinpulver sen jag började styrketräna, och gånger det är fördel med tillskott som protein och annat är:

  1. Vid muskelbygge/viktuppgång. Det var för att jag ville gå upp i vikt jag började äta proteinpulver. Som liten tunn tjej skulle jag ha svårt att få i mig den mängden protein i form av mat.
  2. Om du tränar mycket och hårt. Där finns fördel med näring som tas upp lätt av kroppen, vilket underlättar återhämtningen och minskar nedbrytningen av muskler.
  3. Smidigt och snabbt. Det är lätt att ha med i en shaker till gymmet och har lång hållbarhet.
  4. Säkerhetsställa med vitaminer/mineraler/antioxidanter/fetter. Maten innehåller inte samma näring idag som den gjorde förr och vid brist, och för att hålla sig frisk (speciellt vintertid) kan tillskott av detta vara bra.

Som proteinkälla till gröten t.ex, är det både sött och gott. I min morgonskål ovan kräm av Whey-100 Lemon-Yoghurt, gröt, bär och nötter – mums! Annars funkar t.ex. ägg/kesella/keso också bra, och jag personligen kommer dra ner på vissa tillskott framöver (om min blivande dietist tycker så) till förmån för mer riktig mat. 

Det finns däremot gånger då jag inte rekommenderar vissa kosttillskott som proteinpulver, prestationshöjare och annat. Här är exempel på fall:

  1. Vid ett fixerat ätbeteende. Har du en tendens att bli beroende av olika saker bör du vara försiktig. Det får inte bli att du alltid MÅSTE ta tillskott.
  2. Vid sockerberoende. Då är osötade tillskott att föredra då de sötade får dig att ”överäta” och bli ännu mer sötsugen. Detta stämmer på mig och är en anledning till att dra ner.
  3. Graviditet. Det finns bra tillskott som går att äta när du är gravid, men vill du vara på den säkra sidan bör du rådfråga en dietist/kostrådgivare eller annan person med koll på innehållet. Jag själv har ätit proteinpulver under mina graviditeter, men enbart vassleprotein utan tillsats av annat, och som jag vet är ok.
  4. Av lathet. Återigen – en drink eller proteinbar bör enbart ersätta en måltid i nödfall. Risken är att du blir bekväm och tror att en ”chokladkaka” är lika bra som mat. Annars KOMPLETTERA din macka och frukt med proteindrinken.

Sammanfattningsvis: Riktig mat är att föredrar om du har tid att fixa och bra mat tillgänglig, men det finns som sagt fall då det kan vara bra.

För dig som faller under kategori ”ok-med-tillskott” har jag några tips för att lättare solla i djungeln av pulver och piller. Själv tycker jag allt utom proteinpulver, vitaminer/mineraler och bra fett kan uteslutas. Bars är ok ibland, liksom prestationshöjare i samband med tävling, men inte för dagligt bruk om du frågar mig. Här är tips på produkter jag själv ibland använder. Vissa finns i flera smaker, men dessa är mina favoriter när det kommer till smak och innehåll:

Proteinpulver:

  1. Gourmet-Pro Double Chocolate eller Vanilla Cream: Grymt gott med tjock konsistens och långsamt upptag och därför passar som mellanmåls-/kvällsprotein. Pris: 199 kr/kg.
  2. Fit & Smart protein choklad: Charlotte Perrellis goda proteinpulver med bra sammansättning. Likt Gourmet Pro i smak, sammansättning och konsistens. Pris: 209 kr/kg.
  3. Whey-80 Cookies and Cream. Prisvärt ”nybörjar-godis-vassleprotein” med bra sammansättning och dopingtestat. Finns även sötad med Stevia. Pris: 159 kr/kg.
  4. Whey-100 Choklad, Lemon-Yoghurt eller Vanilj. Gott, lättlösligt, högkvalitativa vassleprotein med snabbt upptag och dopingtestat. Pris: 269 kr/kg
  5. Holistic Protein Choklad eller vanilj. Helt fri från äggprotein, sojaprotein, socker, aspartam och andra tillsatser. 340 kr för 1 kg.

Bars:

När du är på språng eller för att alltid ha liggande i väska till nödfall, är bars bra med sin långa hållbarhet. Under Gymgrossistens kategorit ”dietbars” hittar du sorter med lägre sockerhalt än övriga, t.ex. Star-Bar. För mer energi kan jag varmt rekommendera Bounce goda energibollar. 30 kr/st.

Vitamin/mineral:

  • Bra vitamineral för tjejer är Fit & Smart Vitamin-Mineral. Varje tablett innehåller en perfekt balans av alla essentiella vitaminer och mineraler samt antioxidanter från bland annat betakaroten, vitamin C, zink och vitamin E. Jag har skrivit mer om dem här.
  • Omega-3 Advanced. Högkoncentrerad fiskolja bestående av 60% EPA och DHA. 60 kapslar för 139 kr.

Naturliga produkter:

  • Mandelmjöl – bra till bak och matlagning om du hålla nere GI-värdet i maten. 500 g för 85 kr.
  • Kokosolja– bra till mat- och bak för nyttigt fett som tål hög temperatur och ger bra energi. Mer om det har jag skrivit här. Favoriten är Holistics, 500 ml för 169 kr.
  • Vaniljpulver – god vaniljsmak utan socker till kesella, hemgjord glass, yoghurt och bakverk. 49 kr för 10 gram.
  • Mandelsmör – gott på till mycket, och jag gillar Kung Markattas kravmärkta, ekologiska utan salt. 38 kr för 180 g.
  • Kokossocker – ett alternativ till vanligt socker med mer näring och ”karamellsmak”, Renée Voltaires – 67 kr för 200 g.

Samtliga produkter med ovanstående priser finns hos mina samarbetspartners Bodystore och/eller Gymgrossisten.

12 kommentarer
  1. Ang protein, var nyligen på en kostföreläsning och där menade föreläsaren på att även hårt tränande människor nästintill överkonsumerar protein. Hon syftade då inte på just kosttillskott utan särskilt på riktig mat och lchf/paleo-trender. Hon menade alltså att en person som utesluter kolhydrater i stor utsträckning och ersätter med protein får i sig mer protein än kroppen behöver. Jag minns inte om det var några fysiska nackdelar med detta, men hon hade också ett miljöperspektiv i föreläsningen och menade alltså på att västvärldens (onödigt?) höga intag av protein påverkar miljön negativt. Vet du något om framställningen av kosttillskott och vilken miljöpåverkan det har? Trevlig lill-lördag 🙂 !!

    1. Det stämmer säkert Anna, men när det gäller just proteinpulver är detta framställt av rester (vassle & kasein) vid produktion av mjölkprodukter. Det är alltså istället ett bra sätt att tillgodota näring som annars skulle kastats (?! Vet inte säkert, men antar det)

      Kött däremot förstår jag belastar miljön & jag förespråkar inte heller Low Carb-kost. Längre 😉

      Tack desamma!

  2. Tack för ett super bra inlägg!
    Jag styrketränar 3 ggr/vecka och det är alltid på sådana tider då jag inte har möjlighet att äta en riktig måltid 30min-1 h efter så därför brukar jag alltid ta en proteindrink, ibland färdigt köpt (t.ex Gainomax eller Valuo PROfeel) eller pulver blandat med vatten och sedan äta en riktig måltid ca 2 h efter. Min fråga är om det är bra att göra så? Skulle vara tacksam för svar 🙂

  3. Hur kunde du glömma D-vitamin, det kanske viktigaste av dem alla? Finns det ett enda tillskott värt pengarna och bevisad effekt är det väl just D-vitamin?

  4. Vet inte exakt hur mycket protein paleokost innehåller men de äter ju en hel del rotsaker om jag förstått saken rätt LCHF är ingen högproteinkost i dess egentliga form. Utan där är själva grejen att man ”vågar” minska på kolhydraterna till förmån för fett. Proteinmängden är densamma som normalkost eller lite lägre. Kaloriintaget samma eller ibland lägre eftersom man äter mindre mängd. Min uppfattning är att det högsta intaget av protein står de som äter ”fitnessmat” för. Min uppfattning är att många som tränar och vill äta lowcarb byter kolhydraterna mot protein och inte mot fett till skillnad mot LCHF. Ville bara upplysa om att för att man äter LCHF så vräker man inte i sig kött. Har själv precis ätit en normalstor portion torsk med äggsås men med stekt vitkål istället för potatis till. Inget konstigt alls 😀

    1. Lisa – Jag kanske formulerade mig fel, men du har helt rätt så tack för en utförlig text! Jag tror precis som du att det är i fitnessbranchen proteinintaget är högst – både i form av pulver och kött.

      Visst kan vissa dieter vara bra, och vill man gå ner i vikt är det ett måste att ligga på minus, men som sagt – man bör i botten ha en sunt förhållande till mat, vilket det låter som att du har 🙂

  5. Anna: Jag förstår att du menade low-carb i fitnessammanhang och då är det ju en hel del kött inblandat. Men det finns absolut folk som äter LCHF och vräker i sig kött också men man brukar märka att det är helt onödigt och att man håller sig mätt ändå tack vara lite mer fett. Jag började experimentera lite med LCHF-kost för ett år sedan ungefär. Inte i viktminskningssyfte utan för att jag blev nyfiken på om man verkligen kunde ”bota” sockersug. Jag har inte gått ner i vikt eftersom jag inte behövde det heller. Däremot fått en helt fantastisk lugn och stabil mage samt tappat allt eventuellt sug efter sött. Socker och sötningsmedel finns inte i min kost längre men ibland när jag är bortbjuden är jag artig och smakar.

    För mig är den här kosthållningen och livsstilen helt rätt men jag har upplevt några baksidor och det gäller träningen. Jag klarar inte riktigt av explosiva moment i min träning på samma sätt som innan. Kolhydraterna är ju ändå raketbränslet så det blir ju tyvärr lidande. Däremot är uthålligheten oändlig. Får knappt mjölksyra och kan fortsätta i evighet. Inget glykogen som helt plötsligt tar slut utan kroppen drivs av ketoner som räcker betydligt längre. Jätteintressant upptäckt men jag funderar på att lägga till mer kolhydrater eftersom jag ändå föredrar högintensiv träning.

    Tack för en bra blogg och lycka till i din resa mot hälsa och välmående.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras