Fjäll-långpass i regn

En stilla morgon med lätt duggregn är som upplagd för ett långpass. Bara det inte öser ner och blåser är det skönt med svalkande droppar – man ska ju ändå bli blöt av svett. För flera dagar sen hade jag planerat att springa upp på Blåsjöfjället, ca 1 mil från Jorm. På vintrarna åker vi ofta bil dit och skidor över fjället hem, men i löpskor har jag aldrig tagit mig upp på toppen. Fattar inte varför.

Det är ju så vackert, även en gråmulen dag som denna. Jag testade att kolhydratladdad utan glass (finns ändå ingen B&J här) till förmån för mer riktig mat. Mammas helgrillade kyckling med ris, majs och gräddcurrysås – en av mina absoluta favoriträtter. Flera portioner slank ner men energin räckte ändå inte trots lite mer frukost innan passet än vanligt (glass is the shit! 😉

Men jag hade vätskebälte och fyllde på med kokosvatten som gav en liten gnista att orka de inplanerade 22 kilometrarna – en bra distans på långpass inför Lidingöloppet. Dessutom passade det mig att först kämpa uppför och sen ”vila” utför. Benen gick som på rulle nerför och liksom laddade upp sig för att klara hela distansen. Fint sista löppass innan avresan i morgon.

Dagens löpoutfit: Långärmad funktionströja – Under Armour, capritajts med kompression och strumpor – Craft, skor – Asics, vätskebälte (plats för 4 flaskor + fickor för mobil och näsdukar) – Pro Touch, iPod-lurar – Urban Ears (rekommenderas!), GPS-klocka – Garmin Forerunner 210.

9 kommentarer
    1. Jodå Anna! När jag & kroppen känner för det så. Jag varierar min träning mycket också vilket gör att jag kan träna oftare. Kroppsarbete & ett aktivt liv är vad jag är uppväxt med så att träna nästan varje dag känns naturligt 🙂

  1. Hej, jag funderar på att byta mina traditionella löparskor till barefoot skor eller minimalist skor. Ser i tidigare bloggar att du använder en tunnare löpsula eller barefootsko ibland- Har du bytt till denna typ av löpsko/steg rent generellt? Om inte, dvs om du varvar med traditionell uppbyggd sko ( dvs. som triggar hälen i först vid löpsteget) hur funkar skiftet till barefootsko med mellan- eller framfotssteg, tycker du?
    Chris

    1. Jodå Chris – jag tränar ofta i barfotaskor annars, men under semestern har jag inte orkat släpa med mig fler än 2 par träningsskor. Jag springer betydligt mer upprätt och landar på framfoten mer i barfotaskor, men springer inga längre pass i dem. Intervaller är däremot perfekt!

  2. Ok.
    Ja, vila är ju själva grejen för att kunna ge kroppen belöning, att bara ”låta” den vara är en konst, lätt och köra över, inte värt det…

    1. Sant. Och jag vilar också ibland men precis som om min träning skriver jag inte om varje vilodag. Jag anpassar mig alltid efter hur kroppen känns & dessutom är en halvtimmes lugn jogg/promenad mer vila än springa efter 4 barn. Jag behöver min träningsstund..

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras