Back to basic-trenden och hemmagymtips

Det är grymt att ha en man som reser runt och har koll på trender när man är så träningsintresserad som jag. Jonas jobbar som jag säkert nämnt som utbildningsansvarig på Eleiko/Exceed Performance – ett av Nordens största företag för gymutrustning. Ja, ingen gymråtta kan ha missat de stora viktplatterna med loggan på. Just nu jobbar han med att ta fram en ny högkvalitativ PT-utbildning med start våren 2014 och därför måste han hålla sig uppdaterad med det senaste i branschen.

Efter ett pass på Jormgymmet med hemmaträningingsutrustning pratade vi om att en kommande trend kan bli enkla ”skrotgym”. Bara fria vikter, kettlebells, skivstänger, bänkar och ställningar för chins/dips etc. Inga maskiner som ett led i ”back to basic/natural”-trenden som råder. Något jag tror skulle bli stort eftersom allt fler tränar funktionellt och struntar i maskiner för isolerad träning av en muskel. Man vill inte betala för utrustning som ändå inte används.

Det går att göra mycket med några få prylar. Här är några tips på vad som är bra att ha för ett komplett hemmagym:

  • Reglerbar stång och hantlar + viktplattor. Till detta är en reglerbar bänk och ett squat rack bra men inget måste.
  • +/Alt. lätta och tunga kettlebells. Där är en uppsättning av två av varje vikt inget måste då det är kanon med enarmsövningar/ojämna övningar.
  • TRX eller annan typ av suspension trainer. Egentligen det enda som behövs för ett enklare hemmagym då hela kroppen kan tränas med den.
  • Pilatesboll. Kanon vid coreövningar.
  • Gummiband. Billigt och bra vid rehab- och rotationsövningar.
  • Yogamatta. Funkar både vid golvövningar och pilates- yogaträning.
  • Foamroller. Bra både för instabila coreövningar och självmassage.
  • Hopprep. Billigt, tar liten plats och är underskattat för konditionsträning och uppvärmning.
  • U-shape. Roligt redskap för funktionell träning du kan träna ihop med Casall T.O.D.
  • Orientalisk matta. Ett måste i alla hemmagym…  😉
14 kommentarer
  1. Jag gillar den här trenden! Enkelhet är min filosofi och jag vill göra det ÄNNU enklare. I dagarna har jag startat en ny blogg som heter ”Lyft en sten” och där finns enkla träningspass helt utan redskap eller med pinnar och stenar. Självklart kan man även göra övningarna i en träningslokal om så önskas. Förresten, att du har ”orientalisk matta” på listan är helt underbart!

  2. Fantastiskt! Fria vikter och trx är det bästa – man har ju verkligen inga begränsningar :). Mysigt med hemmagym och självklart är den orientaliska mattan obligatorisk 😉

  3. Du inspirerar verkligen, riktigt intressant blogg.

    Jag har för mig att du testade ett proteinpulver för några månader sedan som kom från Holistic och smakade piggelin. Jag har hållit utkik efter det men inte sett att det finns i någon shop ännu. Vet du hur det gått, finns det på marknaden nu?

    1. Tack, vad roligt att du gillar bloggen Annette 🙂
      Precis som Mikaela skriver är det Holistic Sherins val päron du menar.

  4. Jag tränar enbart i mitt hemmgym och har gjort så i snart 1 år. Fungerar alldeles utmärkt och toppen att bara kunna gå dit och köra ett pass när det blir en lucka i schemat. Ingen transporttid, ingen väska som ska packas och inga köer till redskapen 🙂 Kort och gott jag har verkligen inga ursäkter för att INTE träna 🙂

  5. Tror starkt på den trenden. Gillar din inställning till träning och livet. Verkar dock lite stressigt i Stockholm ;). Kul med din lista. Det är vad som finns hemma hos mig. Måste bara skaffa den orientaliska mattan. 😉 Ska springa Lidingöloppet själv för första gången så jag följer din träning. 🙂

  6. Hoppas Jonas har rätt, gillar ”skrotgym”. Gillade din lista också! TRX står högst upp på nästa inköp till ”vardagsrumsgymmet”, trodde resten fanns men ser ju att jag totalt missat mattan!

  7. Den där trenden utan maskiner, är det man hittar i en crossfit box. Enda riktiga maskinen är en roddmaskin. Annars hittar man bara kettle bell, fria vikter, riggar, lådor att hoppa på och rep att klättra i typ. Så det är väl snarare en trend som redan är här? 🙂

    1. Ja, men nu menar jag inte crossfit utan ”vanliga” styrketräningsgym Sofia. Går i & för sig att köra även i en crossfit-box, men den vänder sig till en helt annan målgrupp.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras