Prickarna över proteinkrämen

Tjock kräm av proteinpulver och en mindre skvätt vatten har jag gjort ända sen jag började äta pulvret. Det var när jag som 18-åring köpte ”Super Gainer Fuel” för att bygga upp lika snyggt muskulösa ben som en gympainstruktör jag sett. Jag tyckte mina löparlår var för smala och började styrketräna och äta mer – både mat och kosttillskott. Det gav resultat, även om det tagit år då min kroppstyp med långa smala armar och ben inte gärna lägger på sig, jag springer mycket och jag haft många avbrott runt graviditeter m.m.

Sedan dess har jag testat x antal proteinpulver och blivit expert på att kombinera ihop olika typer av pulver för perfekt konsistens och smak. Jag har också lärt mig att tillsätta andra smakhöjare, som i dagens:

  • 1 dl Gourmet-Pro Double Chocolate
  • 1 tsk kaffe
  • 1 tsk mandelsmör
  • 1 tsk kokosolja
  • ca 2-5 msk vatten (beroende på hur tjock smet du vill ha)

Rör ihop ingredienserna till en slät kräm (filmklipp) och..

..tillsätt gärna hela linfrö, pumpakärnor för gott tuggmotstånd och fibrer eller annat du gillar (t.ex. hackad mandel eller torkad frukt för extra energi). Ställ gärna i kylen en stund innan krämen ska ätas. Godare än godis ihop med en het kopp kaffe eller te. Ja inte bara det – muskeluppbyggande och kompakt energi inför/efter träningen.

Skeptisk? Visste du att vassleprotein kommer från samma fabriker som modermjölksersättning? Inget konstigt alls alltså, bara att proteinpulver är mer koncentrerat protein och jag kan förstå dig som vill undvika sötningsmedel (då är Holistics pulver bra). Samtliga proteinpulver från Gymgrossisten och Bodystore jag tipsar om har i alla fall genomgått noggranna kontroller och är dopingtestade. Tillskott som tillsammans med hård träning, bra mat och vila ger fina resultat (på ett godaste sätt 🙂

Idag mumsar jag på min kräm en sista morgon i city innan träning och avresa mot Jämtland. Där är det egenodlat, egenplockat, egenfiskat och egenproducerat kött som gäller. Bästa, men det ena utesluter inte det andra. Ha en skön söndag!

17 kommentarer
  1. Kul att du tipsar om olika kosttillskott. Brukar du ta proteinmix av nåt slag tex på morgonen innan ett träningspass? Tänkte om det finns något bra att ta innan ett löppass så att magen inte är full av tung frukost om man vill hinna träna ett kortare pass innan jobbet.

    1. Linda – Lite salt kan man behöva om du tränar & svettas mycket. Speciellt nu på sommaren också. Inget att oroa sig för i så liten mängd 🙂

  2. Hej Anna,
    Har blivit totalt såld på just den här kombinationen! Så gott!! Tack 🙂
    När är den bäst att äta? Innan eller efter ett tränings/löppass?
    /Jennie

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras