Train low compete high

Det är dan före cykeldan och jag har vaknat upp i ett vackert Gissebo med regntunga moln, men litar stenhårt på väderprognosen som lovar växlande sol i morgon. Resan ner gick bra – inga cyklar trillade av, men det blev sent och var skönt att sova ut idag.

Idag ska vi mest ta det lugnt, ev. testköra cyklarna någon km om det inte regnar och öva ”klungtecken”, göra cyklarna startklara med reflexer och oss själva. Äta lite mer kolhydrater än vanligt t.ex.

Det här med kolhydrater är ett hett ämne och som jag sagt så många gånger tror jag det handlar mer om tajming än förbud.

En metod jag tycker är bra när det gäller träning och lågkolhydratskost är ”Train low compete high”, d.v.s. att träna kontinuerligt med en lägre andel kolhydrater i kroppen för att effektivisera fettförbränningen, men att sen vara kolhydratladdad inför maximal ansträngning vid tävling. En bra fettförbränning gör att du orkar träna hårdare en längre tid även när muskelglykogenet börjar ta slut eftersom kroppen är bra på att utnyttja fett som energi. Jag själv tränar ofta med bara protein + kokosolja i kroppen och fyller på med kolisarna efteråt. Funkar för mig.

Men nu vankas tävling och 30 mil dessutom. Bilden ovan är från gårdagens pastamiddag och idag blir det nog något liknande till middag + glass. Det där med B&J kvällen före tuffare prestation är mycket en mental grej – jag vet att det funkat tidigare och därför vill jag ha det varje gång tävling vankas, men kroppen svarar även bra på de snabba kolhydraterna som är lätta för kroppen att suga upp. Funkar på samma sätt som koffeinet efter ett par dagars frånvaro. Tajming som sagt.

En som alltid tycker det är rätt tajming för pastaladdning. Med hela ansiktet dessutom 🙂

4 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras