Gott som gör gott -4 favoriter

Dagens 4 favoriter har gemensamma nämnaren att de både ger kroppen något extra bra näringsmässigt och smakar bra. Här är mina favoriter:

1. Feta fiskar! Att omega-3 är gör gott för hjärta, hjärna, leder etc. vet nog de flesta. Jag älskar allt från Jorm-röding, till stekt strömming och lax i alla varianter. En STOR favorit ser du ovan – rätten ”Shake Mushi” från Sushi Itamae. Ångkokt lax med ris och himmelsk Ponzu Mayo-sås. På tallriken ovan har jag dessutom kompletterat med extra sallad, sushi-rulle, inlagd ingefära och kompletterat med fröknäckebröd med ost (även detta rikt på Omega-3 från linfrön). Perfekt så.

2. KokosoljaFörutom att det smakar väldigt gott i min proteinkräm, i fröknäcke och andra bakverk eller i kycklingwoken är det grymt nyttigt. Fett som kroppen lättare kan använda som energi och det är just vad jag märker efter en sked innan morgonträningen. Nästan omedelbar skärpa i hjärnan och jag känner mig betydligt starkare prestationsmässigt. Mer bra fördelar har jag skrivit om här.

3. Te. Jag dricker det året om men i större mängd vintertid. En kopp framför datorn är nästan obligatorisk och jag gillar själva grejen. Att sitta och sörpla den heta drycken medan jag jobbar. Plus är också att det finns i massor av smaker, med eller utan koffein och har massa goda hälsoeffekter som jag skrivit om här.

4. Choklad. Bara ordet gör mig glad i hela kroppen och choklad faktiskt en signalsubstans – serotonin, som har antidepressiva egenskaper. Dessutom är det rikt på kalium och magnesium, och ger oss också flera vitaminer – bland annat B1, B2, D och E.

Men först och främst – smak att dö för! Tänk bara en riktigt kladdig kladdkaka (mitt recept). Med detta sagt – njut av en god helg med gott samvete 🙂

Källa: choklad.org

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras