Cykelträning -plus och minus

Kunde knappt ha valt en bättre dag att starta upp min cykelträning utomhus. Även om det fortfarande är kallt och minusgrader på morgonen kunde jag värma upp cykeln i strålande solsken vid premiärturen på Lidingö.

I denna vackra miljö på grannön trampade jag mina första 3 mil i bekvämt tempo. På steniga cykelvägar, förbi bondgårdar, hästar och ut till Elfvik. Kände in benen (som är stela efter gårdagens benpass) och övade på att hantera cykeln så som jag gjorde då jag pendlade fram och tillbaka till stan från Bromma när vi bodde där ett år. Teknik och vana som måste nötas precis som i all sport.

”Jag åkte ut på Lidingö och hem igen, körde på en fågel..” Nej det sista kan du stryka – det var bara lite hästskit jag körde över medan jag vande tanken vid att ”detta är min nya träningsform ett par veckor framåt”.

Plus och minus jag kom fram till:

  • + Utomhusträning med SOL (eller åtminstone frisk luft om det inte är lika fint som idag).
  • + Chans att lyssna på musik/podcast/ljudbok eller bara tänka.
  • + FART! Älskar att komma upp i hög fart i takt med puschande musik.
  • + Man hinner se mycket på kort tid. Häftig frihetskänsla att ta ”en träningsrunda till Uppsala”. T.ex.
  • + Perfekt att få sin träning till/från olika aktiviteter/jobb/möten etc.
  • + Kommer få sjukt snygg rumpa!
  • – Tidskrävande (i alla fall när du tränar inför långlopp som Vättern).
  • – Kallt om händerna och fötterna (just nu).
  • – Ful hjälmfrisyr.
  • – Dyrt med all utrustning som krävs (alltså om du vill satsa. Inget krav).

Plussen väger ändå tyngre och jag tror jag kan börja älska det här. Precis som all annan träning.

Dagens cykeloutfit amatör style: Cykel – Scott, hjälm – Giro, mössa – Bula, jacka – Patagonia, fleece – Norrøna, tajts – Casall, skor – The North Face, vantar – okänt märke.

Hemma på dörren hängde en påse med en snygg, smart vattenflaska där du kan kyla ner en kolv som dippar ner i vattnet, samt nya Resorb Sport att blanda i. En ny kalorisnål återhämtningsdryck som återställer kroppens salt- och vätskebalans efter träning. Passande vid cykling, men jag spar det till en längre runda.

3 mil hittills alltså och nu blir det ytterligare en cykeltur till Solna och Må Bättre där jag föreläser om ”No excuses – alla har tid att träna”. Transportträning är ett av tipsen. Trevlig kväll!

P.S. Appropå sportdryck anser Jonas Colting att Cola är bästa drycken under långlopp. Ger både socker och koffein som är grymt just vid fysisk prestation. Gott också. D.S.

17 kommentarer
    1. Ja, och jag är säker på att jag kommer få mer & mer kärlek till sporten ju mer jag håller på 🙂

      Tack snälla! Det gick jättebra.

  1. Men heja, då var du igång! Du kommer säkert gilla det bättre när det blir varmare ute! Och kom ihåg det där med Fredrikshofs träningar. Finns mer info om dem på deras hemsida!

  2. Kul att du cyklar! 🙂

    Jag var också ute på årets första tur idag och jag skulle väl ljuga lite om jag sa att det enbart var underbart, men det blir bara bättre ju mer man cyklar. Själv är jag mer eller mindre frälst och har trampat mig runt tre tjejvättern och en halvvättern. Eftersom jag är en tjej av modell större (en hel massa extra kilon även om de är påväg bort) så är cykling verkligen den ultimata sporten för mig, det skonar mina knän samtidigt som det går fort, fort, fort. Promenader i all ära, men det händer inte så mycket, det gör det när man cyklar. 🙂

    Mina bästa tips är bra utrustning. Ja, det är en hög startkostnad, men det är värt varenda krona. Självklart rekommenderar jag att du köper en racercykel, du kommer bli mycket gladare, det kommer gå mycket fortare och lättare och det kommer bli tusen gånger roligare, men om du inte vill lägga så mycket pengar direkt så skulle jag sammanfatta:
    -Cykelskor och pedaler som du klickar fast i. Det är värt så otroligt mycket att inte bara kunna trampa, utan även att dra upp pedalerna.
    -Cykelhandskar med vaddering, man lägger mycket vikt på händerna när man cyklar långt, tänk även gärna på att byta ställning med händerna även på ett rakt styre, annars kan de börja domna när man cyklar långt, vilket är mindre roligt.
    -Viktigast av allt nästan: cykelbyxor med väldans bra vaddering. Spara inte in på cykelbyxorna, your butt will thank you. Tusan va ont det kan göra om man har fel sorts byxor. En bra sadel kan också vara värt att investera i (och inte en bre sak med massa gele, ta en hårdare sadel med bra form, en tjejsadel), det är inte kul att hoppa upp på en sadel i många, många timmar med dåligt vadderade byxor, tro mig jag vet, det är inte ett ställe man vill få skavsår på.

    Lycka till! Ge det en riktig chans och du kommer bli frälst. 🙂

  3. Hej!
    Blev nyfiken, ska du cykla vätternrundan med en mountainbike? Visste inte att man kunde, fast du kan väl allt! 🙂

    Tack för en awsome blogg!

    1. Susanna – skulle säkert ha gått, men min plan är att skaffa en ny cykel. Eller åtminstone nya däck & pedaler. Får se vart det leder, men träna kan jag i alla fall på den jag har 🙂

      Tack för att du läser <3

  4. Väljer mellan hybrid och racer. Vill träna och cykla till jobbet. Blir ingen hel Vättern men kanske en halv. Vad ska jag välja? Tips mottages gärna! 🙂

  5. Thess – Jag har precis köpt en Scott hybrid och är supernöjd. Den fungerar bra att använda både som pendlingscykel till jobbet, samt som träningscykel. Man kan cykla både på landsväg (grusad landsväg på vår och höst) och grusvägar. Med en racer är du tvungen att hålla dig på rent asfaltunderlag och den är därmed bäst lämpad enbart för träning. Såklart bättre för långa lopp, men en hybrid fungerar även bra här.

  6. Har fått för mig att det inte är så bra att dricka kolsyrat när man ska träna? Att det lägger sig som en klump i magen, kanske bara något jag fått för mig, annars får man väl ta avslagen cola då 😉

    1. Jonas sa att det är kanonbra t.ex. vid Thriathlon där han går från simning till löpning & behöver ”rapa ut” vatten, men även annars.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras