Högtidsmat

Vaknar upp, fortfarande mätt efter gårdagens gormetmat. Älskar verkligen den här maten som vi äter med mindre variation varje påsk, jul och midsommar. Fräscht med massor av fisk, ägghalvor och rökt kött. Mina föräldrar både gravar egen röding och röker sitt egna nötkött. Så gott och tallriken ovan var inte det enda som slank ner.

Inte bara gott – väldigt mycket bra mat dessutom, både för blodfetter och ögat. Vackert, protein- och omega-3-rikt. Och socialt med plockmat. Halva grejen med högtider är att samlas med släkt och familj, äta länge, prata och ha trevligt.

Också ganska vackra ägg men mindre protein och omega-3. Själv har jag dock inte haft det minsta sug efter godis när det finns så mycket läcker mat. Det är fördelen med att äta sig ordentligt mätt och ge kroppen bra grejer – sug efter sötsaker minskar. Tänk att det är så uppenbart och tydligt vad den vill ha. Äter jag t.ex. sushi-ris med högt GI blir jag genast sugen på sött, äter jag fet och proteinrik lax blir jag nöjd och belåten.

Nu på morongen räcker en svart- (kaffe), grön- (detox) och brun- (protein) drink innan jag sticker ut med min vän Elin för en skidtur på sjön. Men även om jag är fulladdad av påskmat och drinkar kommer jag kanske få kämpa. Elin är grym på skidåkning och åkte Vasaloppet på under 7 timmar i år. Sjukt bra.

Skön söndag vänner!

P.S. Måste bara visa upp min yngsta och äldsta favoritkilles fina påskoutfit från igår. Junior är dessutom väldigt förtjust i sin morfar och du skulle se vilken mallig kille han var efter att ha åkt traktor runt gården. D.S.

6 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras