Vilodagar

Att kroppen behöver vila och återhämtning för att du ska få resultat av din träning är ingen nyhet men det finns flera aspekter på hur och när. Det är individuellt hur mycket du kan träna och ändå få resultat och inte bli övertränad – allt beror på hur vältränad du är och hur du planerar och varierar mellan olika typer av träningsformer. Tecken på överträning kan vara att du ofta är sjuk, har hög vilopuls, sover dåligt, är trött och nedstämd och såklart – att du inte blir bättre på det du tränar.

Det var en läsare som bad mig ta upp ämnet och frågade om jag aldrig tar vilodagar men jo – idag hände det. Jag hade kund kl 7 på Rosa Skrot, sen ett möte, sen hem till en tjej och hennes lilla bebis för Hemma Hos-träning och sen hem till mig för att lösa av mannen i sjukstugan (tvillingarna har ögoninfektion). Med ett oregelbundet jobb och 4 barn kommer vilodagarna utan att jag behöver planera in dom. Visst har jag alla möjligheter att träna hemma, men som sagt – vilodagar är bra!

Sen kan det ibland gå flera veckor när jag ”oj – länge sen jag hade vilodag”, men då har jag kanske bara kört 20 minuter på roddmaskinen en dag, gått på ett lugnare yogapass eller bara tränat axlar. Jag är nästan aldrig sjuk, har energi och når de träningsmål jag vill – bevis på att upplägget funkar för min kropp även om jag rekommenderar de flesta (normala 🙂 människor att ha minst en vilodag i veckan.

Som PT hänger jag dock på gymmet i träningskläder även en vilodag. Dagens outfit: Linne och tajts – Drop of Mindfulness, strumpor – Gococo, skor – Merrell.

5 kommentarer
  1. Precis som med så mycket annat som har med kost, hälsa och träning att göra tror jag att det handlar om att lära sig att lyssna på kroppen, tolka dess signaler och sedan agera därefter. Att vi alla behöver tid för återhämtning kan vi vara överens om, men i vilken utsträckning är desto mer individuellt. Sedan är ju det där med vilodagar en definitionsfråga också. För mig är en ”vilodag” en dag då jag inte är på gymmet. Däremot kan jag vara ute och gå/springa en längre runda eller vara aktiv på annat vis. Jag litar helt och fullt till min kropp och att den säger åt mig vad jag behöver. Känner jag mig fysiskt trött en tisdag när jag kanske hade planerat in ett pass, ja då väljer jag kanske att ställa in detta till förmån för vad jag nu må känna för istället (ingenting alls, en promenad eller kanske något helt annat pass).
    Ett intressant ämne att diskutera och det är alltid roligt att höra hur andra tänker i frågan.
    Kram

    1. Precis så är det! Lyssna på kroppen & anpassa sig efter den. Man lär sig också med tiden vad som är lagom & vilka teckan man ska lyssna på.

      Kram

  2. Det ligger mycket i det du skriver, som alltid 🙂
    För mig blev det en vilovecka då jag med ont i halsen och huvudet kände att nu får jag ta det lite lugnt. Samtidigt var det nog bra att ha en vilovecka då jag i morgon åker på den efterlängtade träningsresan på Playitas.
    Skall bli såå kul, träning, sol, pool och kjol 😉

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras