LCHQ-paj: hallon, passion och vit choklad

I helgen blir det ingen Low Carb-mat för mig, men förra söndagen bakade jag en riktigt smaskig hallonpaj. Lite syrlig passion och söt vit choklad på var pricken över och tillsammans med en klick glass (eller vispgrädde) – lovely!

Varför LCHQ och inte LCHF? Jag använde keso i pajdegen istället för smör vilket höjer proteinvärdet och minskar andelen fett. Kan även kallas LCHP (P som i protein) eller äter du bara och njuter. Jag har sagt det förr – det ena utesluter inte det andra. Allt är näringsämnen som kombineras på olika sätt, bra vid olika tillfällen (som för mig just nu då kolhydraterna är viktiga).

Ingredienser (2 mindre former alt. en stor):

  • 3 dl mandelmjöl
  • 1 msk fiberhusk
  • 1,5 dl keso
  • ca 3 dl hallon
  • 1 passionsfrukt
  • riven vit choklad
  • ev kokosflingor

Gör så här:

  1. Blanda mandelmjölet och fiberhusk i en bunke.
  2. I med keso och blanda ingredienserna till en deg. Tryck ut i en smord pajform.
  3. Ställ in formen med degen i ett kylskåp i 30 minuter.
  4. In i ugnen för att förgrädda pajdegen 15 minuter i 175°.
  5. Lägg på hallon, urgröpt passionsfrukt och riven vit choklad (alt. socker/Stevia eller kokosflingor).
  6. Gratinera i ugnen i 200° tills chokladen smält, ca 10-15 minuter.
  7. Servera med vaniljglass eller vispgrädde.
4 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras