Marathon på skidor

Som i trans åkte jag 16 varv runt Gärdet och 43 km. Inte på topp 3 av söndagsnöjen, men meditativt. Målet var först 4 mil, men sen kom jag på att det vore ju häftigt att åka en Marathon, så då gjorde jag det.

Rent fysiskt kändes det helt ok förutom lite skavsår på ena hälen mot slutet och jag hade bra energi. Säga vad man vill om ”ätardagar” men rent prestationsmässigt är de grymma. Glass och choklad (d.v.s. socker och fett) funkar alltid för mig och jag är inte ens hungrig nu, men fyller ändå på för bra återhämtning. Hungern kommer ofta senare på dagen eller dagens efter en tuffare fysisk ansträngning för mig.

För dig som är frusen om händerna vill jag förresten tipsa om den här smarta överdragshandsken från Lill-Sport som du har över dina vanliga skidhandskar. Bra grepp och blir du svettig är det bara att dra av dem och fortsätta med de tunnare handskarna.

Nej, nu har halva dagen gått och resten är familjens. Jag är helt klart skapt för uthållighetsidrott, men just nu när barnen är små vill jag hålla träningspassen korta. Efter Öppet Spår blir det bara ”wellnessträning” (tills jag får en ny dum ide). Kan dock efter dagens ”skidkarusell” runt Gärdet lugnt konstatera att jag klara 9 mil i Vasaloppsspåret rent mentalt 😉

10 kommentarer
  1. Fin insats! Längtar till jag får åka hem till Sverige i påsk och skida! Lill-Sport…finns de fortfarande?! Vi hade alltid Lill-Sport handskar under min längskidåkarkarriär, alltid bra kvalité som jag minns det.

  2. Herre min tid. Vilken kämpe du är 🙂 Imponerande….Du kommer med all säkerhet fixa öppet spår, jag ska hålla tummarna :)…. Och du, fortsätt vara DU….. ingen annan kan säga vad du ska göra och inte göra, DU bestämmer. Det är ditt liv och så länge DU mår bra så fortsätt med det..

  3. Säga vad man vill om ätardagar men det är också fullt möjligt att ha bra tryck i kroppen och köra hårt 4 tim/dag 6 dagar i veckan. Det är på inget sätt en kommentar riktad mot någon personligen, eftersom alla gör olika val och har olika mål. Men vill ändå skriva kommentaren, för att komplettera fitnessbilden med rådande strikt kostrestriktiva vardagar och snask på helgen. Om någon ung elitflicka råkar läsa. En som vill träna så hårt och mycket att det inte räcker att äta fågelfrön och dryga ut med proteinpulver, grönsaker och kvarg. Det är helt okej att inte kunna äta en lunch på ”Blueberry” av den enkla anledningen att man varken blir stark eller glykogenfylld av den. Efter 15km distans före frukost behövs det glass med både grädde och socker till efterrätt, även en vardag. Så blir det inga problem att köra 20km på eftermiddagen, inkl 3x4km maratonfart. Säga vad man vill om ätardagar men min åsikt är att den som verkligen satsar på att få ut max av sin träning inte ska kalla vissa dagar för ”ätardagar” (eftersom en sådan effekt i mina ögon innebär att övriga dagar på ett eller annat sätt inte är tillräckligt ”uppätna” eller hur jag ska uttrycka mig).

    1. Absolut – jättebra att du skriver detta! Jag håller dig och hoppas verkligen att elitsatsande har koll på vad det ska äta för att prestera max. Jag är inte elit & det jag skriver vänder sig inte till elit heller. Att jag kallar det ”ätardagar” är mest ett namn för att folk ska förstå & för folk som har svårt att hålla igen på vardagar (att bara ta ”en kaka”) men ändå inte vill undvika sötsaker helt. Då tycker jag det kan vara bra att begränsa till just en dag/kväll.

  4. Ojoj, imponerad av den mentala uthållighet det krävs för 16 varv på samma bana.. 🙂 Då grejar du öppet spår med härliga människor och varierad natur fint!

    I övrigt låter Fridas kommentar ovan sund, att kunna ladda med mat krävs nog varje dag? 🙂

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras