Mammamage

SLUTA PLANKA vill jag bara skrika ut till alla nyförlösta mammor efter att ha testat appen ”Mammamage”. En app om hur man kan träna efter graviditeten för att återfå sin forna form, framtagen av träningsprofilen och skribenten Katarina Woxnerud.

Appen är till för att träna hemma innan du beger dig till gymmet så att du har stabiliteten i bålen INNAN du börjar med plankan och andra tyngre övningar. D.v.s. – plankan är en jättebra övning, men direkt efter förlossningen är  den för tung för många och med Mammamage kommer du igång på ett säkert sätt som inte förvärrar en eventuell diastas. 

Övningarna syftar till att läka distasen i magen samtidigt som de inre magmusklerna stärks i sju nivåer – från lätta till lite tuffare på ett säkert sätt. Du måste köra igenom alla övningar i varje nivå 2 gånger innan du kan gå vidare till nästa med tyngre övningar. Kanon tycker jag, annars är det lätt att hoppa på de ”mest effektiva” övningarna på en gång även om du inte är redo för dem.

Ovan ser du exempel på övningar från appen som du får väl beskrivna med både text och vissa med filmklipp. Många tror att situps och plankan är bra övningar efter en graviditet men de är för tunga och förvärrar ofta mammamagen i stället. Det gäller att ta det LUGNT i början och stärka inifrån – ett steg i taget.

Det har ju faktiskt tagit 9 månader att töja ut magens muskler och hud så det är klart att det tar sin tid för den att bli sitt ”vanliga jag” igen. Katarina ger en tydlig beskrivning av vad som händer med magen under graviditeten och hur appen kan hjälpa dig:

  1. Magmusklerna är uttänjda, långa och slappa – övningarna hjälper dem att återfå elastisitet och dra ihop sig.
  2. Linea alba (magens mittlinje där musklerna fäster) kan ha dragits sönder och skiktas – övningar hjälper i läkningen.
  3. Under graviditeten tycker hjärnan att magens naturliga läge är att vara utspänd, vilket den fortsätter tycka även efter att barnet är fött – motorisk träning gör att hjärnan skapar en ny bild av magmusklernas placering närmare ryggen.

Även om jag inte hunnit köra igenom alla övningar är jag otroligt GLAD över att det äntligen kommer bra vägledning för mammor. Jag har själv fått fel råd efter alla mina graviditeter och även om jag med min stora diastas aldrig kan träna ihop min mage (som Katarina skrev när hon kontaktade mig om att testa appen) kan den hjälpa många andra. Rekommenderar den verkligen!

Mammamage kostar 22 kr på AppStore och finns för både iPhone och snart även Android.

37 kommentarer
  1. Men äntligen!
    För mig har plankor funkat riktigt bra men då väntade jag 1 år efter förlossningen. Har iofs ingen delning heller. MEN många tror att plankor är svaret på alla böner. Gör inget annat gör bara plankor skriker vissa mammabloggare ut. sätter ut bilder på platta magar och vips gör alla nyförlösta mammor plankor till förbannelse. 🙁
    Jag ser på magen som vilken muskel som helst. Den behöver återhämtning. Att göra ex plankor dagligen 1-2 ggr per dag är ju vansinne. Jag skulle inte träna ben 2 ggr om dagen. 🙂 Punktförbränning funkar inte. Punkt och slut. Tänk om vi kunde se till helhetn, träna för att må bra och äta ren bra mat. Bort med prestationsångesten . Ja.. tänk om.
    Bra att du lyfter upp det här.
    Kram!

    1. Precis Jessica! Magen behöver också vila & återhämta sig, speciellt efter en lång graviditet då den knappt fått jobba alls.

      Kram

  2. Riktigt bra!!!
    Tråkigt att veta att du aldrig kommer kunna träna ihop din glipa!
    Jag lever fortfarande på hoppet 🙂
    En HELT annan grej; gillar ditt tidningsställ som ni har bredvid soffan (såg det på en bild härom dagen). Vart är det ifrån, vilken butik?
    Allt gott,
    /Helena V

  3. Så sant! Jag kände likadant det finns inga appar för mammor och den hjälp som behövs för att stärka kroppen efter graviditeten! Inom kort kommer min mammaapp ut, jag trodde jag skulle vara först…
    Men min är mer fokuserad på fler fokusområden efter graviditeten.

    1. Jag kanske var oklar & har nu uppdaterat texten. Plankan är bra men först när du är tillräckligt stark. Med appen börjar du med lättare övningar tills du verkligen ORKAR göra en planka på rätt sätt. Har du ingen diastas kanske du kan planka på en gång, men mha appen kommer du igång på ett säkert sätt så att du inte förvärrar en ev. diastas. Förstår du?

  4. Vänta nu!?! Jag fattar ingenting! Jag trodde att plankan var skonsam och för att stärka den inre styrkan. Snälla utveckla detta ämnet! Hälsningar Sandra

    1. Jag kanske var oklar & har nu uppdaterat texten. Plankan är bra men först när du är tillräckligt stark. Med appen börjar du med lättare övningar tills du verkligen ORKAR göra en planka på rätt sätt. Har du ingen diastas kanske du kan planka på en gång, men mha appen kommer du igång på ett säkert sätt så att du inte förvärrar en ev. diastas.

  5. Nu är ni lite snurriga i bloggvärlden. Lofsan och Olga rekommenderar att mammor ska planka loss – nu ska vi plötsligt inte planka mer?

    Jag blir i alla fall förvirrad.

    1. JO Matilda! Du ska planka men först när du är tillräckligt stark. Med appen börjar du med lättare övningar tills du verkligen ORKAR göra en planka på rätt sätt. Har du ingen diastas kanske du kan planka på en gång, men mha appen kommer du igång på ett säkert sätt så att du inte förvärrar en ev. diastas. Förstår du?

  6. Jag har också gått efter Olgas ord. Plankat plankat och plankat. Även kört magcoachningen hon har (har blivit smalare!) dock har jag fortfarande nästan 4 fingrars mellanrum mellan mina magmuskler. Den har inte minskat något tyvärr efter allt detta plankande. Hade varit så kul att fått testa denna appen då jag var nyförlöst 🙂

    1. Sara – det är inte för sent även om det gått ett tag efter graviditeten. Jag tycker du kan prova appen – 22 kr är ju ingen stor summa om den hjälper + att du får lära dig nya magövningar 🙂

  7. Väldigt trist med appar hit och dit tycker jag som knappt använder mobiltelefon alls. Om det är revolutionerande och nyttig info borde den ju presenteras på olika sätt och inte bara med appar. Planeras någon bok eller dvd eller liknande på samma tema?

    För övrigt har jag i mitt eget infoletande hittat en del folk på nätet som säger sig ha fått ihop stora magmuskeldelningar (5 fingrar) med Tupler-tekniken (liknande övningar som jag anade utifrån beskrivningen av appen ovan samt att man bär en gördel som inte är till för att stötta upp magen utan för att trycka ihop raka bukmusklerna mot mitten).

  8. Perfekt ju!
    Ska få min tvåa nu inom några veckor så jag kommer definitivt skaffa mig denna appen nu när den är ”testad” och godkänd av experten 😉
    Tack Anna!

  9. Men så bra!
    Även jag har separerade magmuskler (samt navelbråck som precis är opererat) och fick helt fel information om hur jag skulle träna efter graviditeten. Denna app ska jag absolut rekommendera till alla nyblivna mammor jag känner!! Tack.

    1. Malin – det är helt individuellt. Själv tyckte jag det kändes obehagligt så jag slutade med nästan all magträning väldigt tidigt. Känns det bra kan du planka hela graviditeten, men känns det inte bra – sluta. Kroppen visar rätt tydligt vad som är ok under en graviditet.

    1. Sara: Fick ett brev att Danderyd inte utför såna operationer så nu måste jag på nytt bli bedömd & skickad till Karolinska. Suck! Evighetshistoria.

  10. Anna: Åhhh! Sitter själv och funderar på hur jag ska skramla ihop pengar på ett lätt sätt (de jag sparar nu är till vårt bröllop…).
    Vet du när appen kommer till android?!?

  11. Appen verkar toppen! Det verkar som om det inte går att träna ihop alla diastaser. När är den för stor för att kunna göra något åt?

    1. Vet inte Jessica. Men min på 5 cm är för stor eftersom det inte händå något & det snart är 2 år sen jag fick tvillingarna. Man kan säkert ha 5 cm direkt efter förlossningen & att den då kan gå tillbaka, men har det gått flera år är det nog rätt kört. Men jag vågar inte säga att det är så – tror det är väldigt individuellt.

  12. Är din 5 cm bred eller lång? Min är 10 cm lång och 2,5 bred och har nog varit den storleken sedan första grav. för 3 år sedan. Kände ju inte till något om delade magmuskler då och gjorde helt fel träning. Lever på hoppet…..och testar appen.

    1. Min är 5 cm bred. 2,5 cm är inte mycket & det kan du leva med utan problem & kanske går det att träna ihop. Tycker absolut du ska testa appen!

  13. Hoppas på det! Det är längden som bekymrar mig, ser ut som jag är i 4 mån ungefär. Din bredd på 5 syns verkligen inte…. Kan du köra all typ av träning? Jag skulle vilja börja lätträknade igen men rädd att jag förvärrar diastasen om inre musklerna är för svaga.

    1. Min diastas är säkert lika lång (med varierande bredd) och JO DEN SYNS! På bilderna drar jag in magen men slappnar jag av ser jag ut att vara i gravid i 7-9e månaden.

      Nej, jag kan inte göra tunga övningar där jag inte orkar hålla magkorsetten, t.ex. magövningar där du lyfter benen. Vet inte om det förvärrar diastasen men det känns i alla fall inte bra.

      Löpning kan du köra eftersom diastasen är mindre än 3 cm så länge det känns bra & du orkar hålla en stark inre magmuskelspänning.

      Lycka till! 🙂

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras