Mitt träningsår – 2012

2012 är året då jag varit i mitt livs bästa löpform och tränat målinriktat med långpass och intervaller. Men även övrig egenträning och träningsuppdrag har flytit. Jag instruerade Poweryoga på mitt första konvent – Blogger Boot Camp. Foton: Jane Haglund.

Jag sprang mitt första Stockholm Marathon i spöregn, blåst och 8° på 3 h och 40 minuter.

Backloppet Stockholms Brantaste – 3 km upp- och nerför Hammarbybacken, gick för första gången och jag blev 4e tjej i mål med tiden 20 minuter och 10 sekunder.

Lofsan raggade mig till sitt lag i Bellmanstafetten där vi blev 3e bästa damlag (efter 2 elitlag) och jag sprang mina 5 km på 20.02 minuter (översta bilden till vänster).

Helgen efter var vi åter i samma team för Plan Sverige och sprang Tjejmilen (nedre bilderna). Jag slog mitt tidigare PB och sprang milen på 42 minuter och 46 sekunder.

Sen var tävlingssäsongen slut för min del. Jag opererade mitt navelbråck och fick inte bära tungt/springa på 3 veckor. Bollnaveln försvann men den breda glipan mellan magmusklerna (diastasen) som ger en lätt gravimage i avslappnat läge, finns kvar trots ihärdig coreträning.

Sara, som tidigare haft samma problem med separerade magmuskler, har skrivit ett jättebra inlägg där hon berättat om sin resa och operation. En operation jag drömmer om att få göra men inte har råd med i dagsläget. Efter jul har jag en ny tid för kontroll hos läkare och den här gången ska jag bannemig begära tid direkt till en plastikkirurg på landstinget. Skam den som ger sig!

Lagom till semsterresan till Mallis hade såret läkt och jag kunde träna igen. Njöt av en underbar semester med mycket sol, träning, familjetid och god mat.

Förutom begränsningen av mina separerade magmuskler har även styrketräningen gått bättre än någonsin. Jag har t.ex. aldrig orkat så många chins och rent estetiskt har musklerna pluppat upp som aldrig förr. Kanske för att jag med åldern och efter alla barn har en helt annan smärttröskel och kan träna hårdare? Eller mer troligt att det är första året på 10 jag varken hållt igen för att jag nyligen varit gravid, velat bli gravid eller varit mitt under en graviditet. Hur som är jag väldigt nöjd med formen (förutom magen då – inte bara av estetiskta skäl).

2012 är också året då jag, efter att tvillingarna skolats in på förskolan, startat upp som egen. Blev tillgänglig som PT på Rosa Skrot, föreläste för Bodystore Allt för hälsan-mässan och började med PT-online. Bytte även bloggportal från Aftonbladet Wellness till Bloggar om träning.

Och här är jag nu. Vad som händer nästa år vet jag inte. Jag trivs med det jag gör idag men har många planer och drömmar. Mer karriärsmässigt än idrottsmässigt (trots att ett Vasaloppet Öppet Spår närmar sig med stormsteg) och jag är tryggt med att ödet och min starka målmedvetenhet styr mig rätt.

Tack för att du hänger med mig och välkommen ännu ett år så får du veta hur allt går 🙂

31 kommentarer
  1. WOW – vilket år! Och kul att jag fick vara med på ett hörn i din tillbakablick…i år ska jag slipa bort de där irriterande 5 sekunderna från Tjejmilen… 🙂 Ska bli kul att hänga med dig även under 2013 – och då är det bannemej dags för en repris av vårt långpass!

  2. Vilket underbart inlägg och INSPIRERANDE! Jag känner hur det spritter i hela kroppen. Jag tycker att du är fantastisk som får ihop träning, liv och fokus och jag älskar ditt fokus. Jag uppskattar förutom träningen även alla dina matbilder och inspiration runt vettig kost. Tack för 2012 och jag ser framemot att läsa mer 2013! Kram!

  3. Vi läsare ska tacka dig! Sedan jag började läsa din blogg har jag aldrig tappat träningssuget och alltid varit peppad för nya mål och utmaningar:) Tack för hjälpen!

    1. Karin – oftast äter jag middag efter kl 19 så då blir det inget kvällsmål. Ev. ett par frukter, någon chokladbit eller annat småplock – men inget riktigt mål. Och så glass eller så på helgen ibland 🙂

  4. Kul att läsa din blogg Anna! Härligt att se bilder på de dina o bilder från Jorm! Tyvärr så hinner vi aldrig åka upp eftersom Kjells fotbollssemestrar är sällsynta:-((…. Hoppas på bättring om 2 år då sägs det att han ska bli pensionär på riktigt ( hoppas kan man alltid);-))
    Hälsa mamma, pappa, Siri o alla vi känner, kram från mig o Kjell i ett regnigt Göteborg❤

  5. Bra jobbat i 2012, imponerande! Jag har bara för några månadersen hittat fram till din blogg som är så inspirerande och många bra tips. Jag ser feamemot 2013 som ett spännande hälsa och träningsår och med lite egna utmaningar. Gott nytt år! /Sara

  6. Tack för en inspirerande & rolig blogg!
    Den kom som en skänk från ovan:) Jag väntar min första bebis i april och måste säga att det är tacksamt att veta att man kan få en fantastisk kropp även efter barn.
    Gott Nytt År!

  7. Hej Anna, vill tacka dig för en otroligt inspirerande blogg!!! Men har lite funderingar kring separerade magmuskler, hur vet man att man har det? Har haft en putande mammamage sen mitt första barn o som en skåra i mitten när jag spänner musklerna, kämpar med gymövningar, plankor mm men det känns aldrig som någon förbättring!?
    Kramar

  8. Ska bli så kul att följa med in i ett nytt år. Är så himla glad att jag hittade din blogg. Den ger så mycket inspiration och energi. Jag hade länge funderat på en PT-oline tjänst och när jag hittade din blogg var det inte svårt att bestämma mig för att köra. Önskar dig ett Gott Nytt År och ett spännande 2013!

  9. Tack för ditt svar. Hade varit kul att få läsa om en typisk anna dag med mat bilder från frukost till middag. Ex på mellanmål om du nu äter det. Jag äter oftast lunch vid 12-13 och då är det långt till middag sen. Gott nytt anna!:)

  10. Hejsan Anna! Tack för en underbar blog. Följer ned stort intresse, speciellt när du skriver om magen. Har själv problem med att musklerna är separerde. Tycker att jag har gjort som man ska men inget händer. Vd gör du för magövningar?? Jag har gjort väldigt många plankor och börjar nu att tröttna på dem. Är det ok att gör ande övningar? Jag längtar till att få göra andra övningar för magen. Tror inte att min mage kommer att gå ihop sig mer av sig själv. Vad rekommenderar du för övningar? Tack på förhand och Gott Nytt År! Hälsningar Mia

  11. Mia och Linda! Du kan ligga på rygg och lyfta huvudet och känna med fingrarna över och under naveln om det är en glipa mellan. Är det mer än 2-3 cm har du en större diastas men inte mer än så är det många som har. Det är ingen fara eller begränsning i så fall & inte alltid går det att träna tillbaka (som i mitt fall). Plankor är bra & andra coreövningar eller Pilates. Sök på core i min blogg så får du upp lite tips på övningar.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras