Svar på läsarfrågor

Det är roligt när nya läsare trillar in – varmt välkomna, och som nykomling är det inte lätt att ha koll på mig och mitt brokiga liv. Mina svar på Johannas frågor nedan ger en liten överblick över vem jag bakom tangenterna är:

1. Om du hade en helt fri dag att få göra vad du ville, vad skulle du göra då?

En dag är lite för kort för en resa till mina vänner i Östersund, något jag annars skulle göra, så min dag skulle faktiskt inte vara så märkvärdig eller se mycket annorlunda än vad jag vanligtvis gör. Jag skulle träna på morgonen, gå hem och duscha, äta, blogga och slösurfa. Sen gå en sväng på stan, kolla lite kläder, höra om någon vän vill luncha eller sätta mig på ett café i all ensahet och läsa tidningar – något jag sällan hinner i dagsläget. Kanske unnar jag mig två träningspass den dagen och kollar in SATS gruppträningsutbud. Testar något nytt eller chansar på en ledig plats till Hot Mojo. Sen handla hem lite god mat att äta framför ett lättsmält TV-program, typ Hollywoodfruar eller Ensam mamma söker. Att vara ensam och tystnad är för övrigt något jag börjat uppskatta enormt sen jag blev 4-barnsmamma.

Eller skulle jag bara stanna hemma efter morgonträningen. Lyssna på gamla CD-skivor och rita – en annan sak jag gillar men sällan hinner med. Och SOVA! Skulle lägga mig tidigt med en i högen olästa böcker. Mer spännande än så blir det inte 🙂

2. Vad jag förstår har du haft barn tidigare eller hur många barn har du fött?

Jag har fött 6 barn. Första gången fick jag trillingar varav endast ett barn överlevde då de föddes redan i v.27, var små (vägde bara runt 750 g) och sköra. Ena pojken (också en Hampus) dog efter ett dygn, flickan (också en Jonna) levde 3 månader innan hon fick blodförgiftning och hjärtstillestånd, och Hugo är 7,5 år idag – fullt frisk. Sen en helt normal graviditet med ett barn (Hampus 5,5 år) och nu senast tvillingarna Jonna och Junior 1,5 år (översta bilden från Luciafirandet i förrgår). Så 6 barn – varav 2 änglar är jag mamma till.

3. Hur ofta tränar du och äter du när och vad du vill?

Jag tränar ca 6 dagar i veckan och ibland 7, men vissa dagar kan det vara bara 30 minuter på roddmaskin (som bilden ovan från gårdagens högintensiva rodd) eller att jag leder yoga (inte så mycket egenträning eftersom jag går runt och instruerar deltagarna). Andra dagar blir det svinjobba löpintervaller eller ett rent styrkepass för utvalda muskelgrupper. Variationen av träningstyp, längd och intensitet, att jag delar upp kroppen så att vissa muskelgrupper får vila när andra tränar samt att jag lyssnar på kroppen (t.ex. är benen trötta tränar jag inte ben) gör att jag kan träna ofta utan att bli övertränad. Lätt träningsberoende – ja, men å andra sidan sitter jag resten av dagen framför datorn (tills barnen kommer hem) och behöver röra mig en stund varje dag för att må bra.

Jag äter när och vad jag vill men gillar precis den typ av mat som är väldigt nyttig så det är inte ansträngande eller svårt att hålla formen. Eller är det så att jag lärt mig gilla kosten eftersom jag vet att min kropp mår bra av det? Vet inte, men skulle jag börja småäta ”fel” saker skulle jag gå upp i vikt som alla andra, och även om jag har en ”smal kroppstyp” har jag lätt att lägga på mig. Men jag äter mer än gärna en bit choklad även vardagar och kan lätt få i mig ett glasspaket på helgen när jag känner för det. Alltså ja – jag äter vad jag vill, saker som är bra för kroppen och ibland mest bra för själen 🙂

Just nu, under småbarnsperioden, är det dock lätt att jag går ner lite väl mycket p.g.a. stress, men det brukar stabilisera sig när barnen blivit större. Har ju varit med några gånger så jag vet..

8 kommentarer
  1. Vilka fina bilder! Underbart härlig fri dag du önskar dig!
    Undrar var du hittat Jonnas söta strumpbyxor, har ännu inte hittat fina till min dotter.

  2. Vad pepp man blir av att läsa din blogg!
    Hur fort efter dina graviditeter har du börjat träna?
    Min yngsta är nu 4 veckor och förutom promenader har jag börjat att motionscykla, men längtar fruktansvärt efter styrketräningen.

    1. Julia – det var olika alla gånger eftersom jag två av gångerna gjort kejsarsnitt & första gången var det akut & jag fick en infektion i såret. Andra gången då jag födde ”bara” ett barn & vaginalt var jag igång lite lätt efter 2 veckor redan, de andra gångerna ca efter 2-3 månader. Börja försiktigt försiktigt med gummiband, maskinträning & lätta vikter men tänk på att du fortfarande är instabil pga hormonet relaxin upp till 3 månader efter förlossningen (inga utfall, trappmaskin etc. alltså).

      Lycka till 🙂

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras