Self-Myofascial Release SMR

Eller Sportmassera själv med redskap som är lite lättare att förstå och som även är namnet på Erik Börjessons nyutkomna bok. I morse var det pressrelease på SATS Spårvagnshallarna och jag har hört Erik berätta om Self-Myofascial Release tidigare och var nu nyfiken på denna bok han då nämnde.

Ur boken: Syftet med massageformen SMR är att förbättra kvaliteten på kroppens mjuka vävnader som muskler, faschia (bindväv), senor och ligament. SMR-tekniken kan hjälpa till att lösa upp sammanväxningar och spänningar i muskulaturen som gör att musklerna är förhindrade att fungera fullt ut.

Det här gör SMR:

  • Förbättrar kvaliteten på muskulaturen.
  • Förbättrar elasticiteten.
  • Minskar spänningen i överaktiva muskler.
  • Minskar/tar bort ärrvävnader och sammanväxningar.
  • Minskar påverkan från triggerpunkter.
  • Korrigerar obalanser i muskulaturen.
  • Ökar mobiliteten och rörelseomfånget.
  • Möjliggör för de olika lagren av hud, fascha och muskel att glida bättre mot varandra.

SATS kommer med Trigger Point-klasser byggda på självmassage som jag tidigare nämnt och allt fler PTs använder redan massageformen. Den här boken kommer bli en grym handbok för idrottsledare, PTs, elitidrottare och oss motionärer som vill få bättre resultat av vår träning och/eller förebygga skador. Smidig och tunn att ha med i gymmet med över 50 praktiska övningar med bilder och lättförstålig text. Den innehåller färdiga program för löpare, golfspelare, cyklister, CrossFit, fotbollsspelare, racketsporter och för oss med stillasittande arbete.

Boken Sportmassera själv med redskap finns att köpa för 165 kr på Adlibris.

Bra bok och bra morgon med trevligt mingel bland kända ansikten. Förutom författaren själv fick jag mig bl.a. en pratstund med TereseJenny och Hans.

Och innan pressfrukosten 30 minuters SkiErg. Den är TUNG måste jag säga och inte så smart att köra dagen efter ett ryggpass. Men är man på ett gym där den finns är det bara att köra eftersom jag har mina riktiga skidor i Jämtland (ännu mer osmart när man ska åka Vasaloppet). Och i jul blir det åka på riktigt.

12 kommentarer
  1. kan man rulla på sin (ihoprullade) yogamatta…. hur mjukt måste det vara?
    Jag har en stel höft som nog skulle vinna på att rulla lite.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras