Hemgjord fast food och ice cream

nachos.jpg

Fast food tillhör inte min vardagliga kost, men någon gång i veckan är helt ok och en hemgjord variant känns fräschare tycker jag.

Dagens middag: En påse nachochips, tacofärs och riven mozarella. In i ugnen ett par minuter så att osten smälter och servera sen med sallad, tacosås och avocadoröra (avocado mixad med kesella och kryddor). Snabblagad lördagsmiddag som både stora och små (utom tvillingarna – för salt) gillar.

glass_kock.jpg

Och så snabbaste glassen – semifreddo. Idag hade jag i riven mörk choklad och använde riktigt socker, men för en sockerfri LCHF-glass kan man ta sötningsmedel, t.ex. stevia (ca halva mängden mot socker). Tar sen bara 2 – 4 timmar (beroende på tjocklek på form) att göra för scratch till färdig glass.

glass_hallon2.jpg

Åt den ihop med vit chokladgratinerade varma hallon. Behöver jag säga mer?

Ingredienser:

  • 4 ägg
  • 1,5 dl socker
  • 1 krm vaniljpulver
  • 4 dl grädde 
  • några bitar riven mörk choklad (alt. 1,5 dl Nutella, chokladsås, banan, nötter, bär)

Gör så här:

  1. Dela äggen så att gulorna hamnar i en bunke och vitorna i en. 
  2. Vispa gulor och sockret pösigt.
  3. Vispa vitorna till hårt skum. Ska gå att hålla bunken upp och ner utan att vitorna faller ur.
  4. Vispa även grädden rätt hård ihop med vaniljpulver.
  5. Blanda allt varsamt och häll i en form klädd i plastfolie. Frys 3-4 timmar. 
  6. Som godast när den är lite halvtinad så ta fram den en stund innan den ska ätas. Mmmm..
      6 kommentarer

      Berätta vad du tycker

      Din e-postadress kommer inte publiceras