Lagom stora portioner

tonf_lingon.jpg
Dagens minilunch: En burk tonfisk, broccoli, lingonsylt och pumpakärnor. Paleo eller nåt.

Susanne Gustafsson pratade i helgen om att några av de främsta orsakerna till att befolkningen blir allt fetare är stillasittande och stress i kombination med större och större portioner. Plusmenyer, megabullar och stora tallrikar gör att vi äter mer.

Själv väljer jag att äta mitt största och mest vällagade mål på kvällen när hela familjen är samlad, och då blir det rätt MYCKET också. Men eftersom jag inte är överviktig och en stor del av portionerna är sallad spelar det ingen roll. Övriga måltider blir lite vad som finns tillgängligt och går snabbt men ändå är hyffsat näringsmässigt. Jag tänker i färg – mycket grönt och rött, protein, fibrer och bra fett. Och har jag inget annat rött (t.ex. paprika eller tomat) får det bli lingonsylt (osockrad) till tonfisken. 

agg1.jpg
Dagens plus till menyn – ett kokt ägg!

Det ÄR svårt att veta hur stor en normal portion är men Susanne tipsade om flera smarta redskap för att lära sig äta lagom mycket. Kanske inget man använder livet ut, men tills man fått uppfattning om hur det ska se ut på tallriken för att du ska må bra och hålla vikten.

alltommatnotis.jpg

T.ex. denna ”äta-lagom-porslinstallriken”. Finns att köpa för 249 kr på Hållavikten.se

img4.png

Eller måltidsmåttet med olika mått för protein, kolhydrater och grönsaker. Finns även på Apoteket för 199 kr.

16 kommentarer
  1. Då blir jag lite nyfiken, håller du med om fördelningen som finns i måtten? Får en person som tränar 5-6 ggr/v tillräckligt m protein t ex? Har funderat på att köpa något sånt, men eftersom jag äter på IKEAs assiett-tallrikar (de vanliga är ju GIGANTISKA) så är det kanske svårt att ta för stora portioner iofs.intressant inlägg, mera sånt! 😀

    1. Jag har inte kollat på måtten IRL & äter själv mycket mer protein än normalmäniskan. Men det är bra för dem som är överviktiga & vet med sig äta för mycket tycker jag.

  2. den där ”måltidsmåttet”-grejjen har vi i skolan å fått kika på några ggr.. Tycker den är lite missvisande.. äter betydligt mer sallad än vadsom ryms i den där lilla skålen och såsdelen är ganska rejäl 😛

  3. Jag har faktiskt skrivit ett inlägg om måltidsmåttet för ett tag sedan. Kan säkert vara bra för att få ett hum, men inget man bör lita blint till utan hellre lyssna till kroppen – vilket såklart kan vara svårt om hunger/mättnadssignaler inte fungerar som de ska!

  4. Ja det är verkligen svårt att veta hur mycket man ska äta! Eller ja, sanningen är väl att jag vet hur mycket jag borde ta till mig men att det gärna slinker i några mumsbitar extra- mat är ju så gott! Det är svårt att hitta balansen där, att hålla sig till en lagom portionsstorlek men samtidigt inte vara för hård mot sig själv. Om jag är sugen på ett extra ägg till frukost men redan fått i mig tillräckligt, ja ska jag då tillåta mig det där ägget som ju inte är dåligt på något sätt, eller ska jag vara sträng mot mig själv och avstå? Tänk vad lätt det vore om hunger/ sug och behov alltid gick hand i hand!

    1. Läs Cias kommentar nedan. Det är jättebra tips! Ett extra ägg tycker jag absoult du kan ta för det behöver säkert din kropp om du är hungrig.

  5. Hej!Förra året när jag var med och tränade för PT i grupp fick jag lära mig att kolhydratshögen på tallriken skulle vara max som min knytnäve. Sedan skulle resten vara proteiner och fibrer. Blir jag inte mät skulle jag äta mer av proteinerna och fibrerna. Sedan lägga in minst två mellanmål med mest proteiner i mellan frukost, lunch och middag. (Typ ägg, keso, kesella). Det fungerar super tycker jag. Stabilt blodsocker, minskat sötsug och massor med ork.

  6. Låter som sunda kostvärderingar! 🙂 Och när det gäller det ökade problemet med övervikt lägger nog många FÖR stort fokus på maten, med olika dieter osv. Det är nog lätt att man glömmer bort hur viktigt det är med motionen också… Inte bara för vikten, man ska ju motionera för att må bra också! Men den där tallriken verkar som ett smart sätt att bättre få kontroll över sina portioner och vikten.

  7. Min mamma bytte ut sina tallrikar som hon och pappa haft sen de träffades mot Höganäs tallrikar. Vilken skillnad i mått. De nya var mycket större! Och vad händer då? Jo, man lägger ju på mer mat så det inte ser så tomt ut. Mycket sånt precis som plusmenyer har förändrats. Det som förut var en temugg är nu en vanlig kaffekopp osv.Vet många som även kör handmetoden, en knytnäve protein, en knytnäve kolhydrater och en handflata sallad. Och då får höjden nästan vara obegränsad på salladen.

  8. Men snälla! Köp inte dessa -ännu ett sätt att lura folk på pengar- grejer!Är väl ganska lätt att göra sin tallriksmodell utan mått eller specialtallrikar..fördummande prylar mao.

    1. Just för överviktiga & de som har svårt att veta vad som är ”lagom” tycker jag det är bra med måtten. Det finns ju megatallrikar som överdimensionerar ”tallriksmodellen”. Men har man kunskap & självdiciplin klarar man sig såklart utan.

  9. Måltidsmåttet finns anpassat för både män och kvinnor. Det är kanske inte riktat till en aktiv och tränande människa utan snarare till överviktiga, som ofta har blivit överviktiga pga svårigheter att portionera maten. Men hur bra det blir är ju en annan fråga, beror ju helt på vilken sås och vilka grönsaker måltidsmåttet fylls med. Men jag tror det är en bra början på att bli mer matmedveten och mycket mer hållbart i längden än jämförelsevis måltidsersättningar. vilken bitter ton inlägget fick, men jag är inte bitter bara trött!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras