1000-ingar på landsväg

lopn_jormsjo.jpg

Älskar att stiga upp tidigt, före de andra då allt är stilla. Stockholm är också lugnt på morgonen, men här märks det ännu tydligare – sjön ligger blank och det är helt tyst. Att ge sig ut och springa, fylla lungorna med renaste fjälluften och få en riktigt lång dag är bästa starten.

vag_jorm.JPG

Jag hade bara kört klassiskt vidriga 1000-ingar (d.v.s. 1000-meters intervaller) på löpband tidigare, men fick infallet att testa springa dem vid min vanliga 10-kilometersrunda i morse. Planen var 1000 meter lugn uppvärmning, sen varannan kilometer tempo x 4 för att sist ut avrunda med 2000 meter nedvarvning (totalt 10 kilometer).

lopn_jorm.jpg

Det är svårt att komma upp i samma hastighet utomhus som på löpband då det kräver mer focus på fotnedsättning p.g.a. varierande underlag, stenar och backar. Men passet gick ändå riktigt bra trots att jag fotfarande var småsliten efter mitt snabbdistanspass två dagar tidigare och tiden slutade på nästan samma som då vid avslutad mil.

Att dela upp den vanliga rundan i intervaller är en grym metod för att inte bli uttråkad om du ofta springer samma väg. Men nästa löptur får jag coola ner lite – att ta ut sig helt och pressa upp i maxpuls sliter för mycket om man som lycklig motionär springer oftare än 2 ggr/vecka.

6 kommentarer
  1. Då startade vi vår dag på liknande sätt,mkn runda var dock bara cirka halva din,men jag ör nöjd ändå!mina twins fick en pigg mamma till frukost och jag fick rensa hjärnan innan småbarnslivet drog i gång igen.vete 17 vad jag gjorde utan dess endorfinkaddningar.tack för din inspiration!

  2. 1000-ingar är bra om man vill bli snabb på milen! Effektiva och jobbiga!Jag kör en del morgonpass men känner mig inte tillr stark för att köra intervaller vid 07. Det blir alltid bara en ”slät” mil. Tufft att köra hårt innan frukost tycker jag. Håller med om att intervaller gör träningen så mkt roligare – finns många varianter att testa :-)Bra sprunget idag!/Helena

  3. Underbart med tusingar. De är tuffa men ger ju så bra efekt! En tanke bara – med uppvärmning, nedvarvning och mellankilometer borde det kanske tagit lite längre tid? Dvs, fundera på om du kanske sprang uppvärmning/nedvarvningen och mellanjoggen för fort mot hur snabbt du vill kunna springa intervallerna. Jag fick ofta skäll för det av min löpcoach. Ta det lugnt och sen maxa..

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras