Annas formtips 2: Kost

fruktsallad.jpg
Fruktsallad med kesella och nötter. Perfekt som frukost, mellanmål eller när sötsuget slår in.

KOST:

  • Lär dig ”energitänket” – mindre energi in än ut om du vill gå ner i vikt. Svårare än så är det inte och du kan äta precis vad som helst om du gör av med lika mycket. T.ex. om du är bortbjuden på tårtkalas på kvällen, ät mindre energi på dagen. MEN ät! En stor sallad, full av fibrer som ändå mättar för att inte riskera att överäta av tårtan. Jag äter ofta glass/bakverk/godis på lördagar men dagen efter är jag inte alls lika hungrig och äter automatiskt mindre. Energiöverskottet ger dessutom en extra kick vid träningen dagen efter.
  • Öka proteinintaget. Protein är kroppens byggstenar och vid diet krävs mer för att du inte ska bryta ner musklerna. Dessutom mättar de mer än kolhydrater, bebehåller ett jämt blodsocker och kan öka förbränningen. Själv är jag ett riktigt proteinmonster. Proteinpulver är som godis för mig! 🙂
  • Massor av grönsaker och frukt. De mättar med sina fibrer, ger vitaminer, mineraler, antioxidanter -ja, det är ju inget nytt.
  • Hitta ett sätt att äta som du kan leva med resten av livet (ingen ”quickfix-diet” håller hela livet). T.ex. kan du inte leva utan att få äta sötsaker, begränsa dig till en dag/vecka och ät nyttigt resten av veckan. Då kommer dessutom det du älskar smaka ännu bättre denna lyxdag.
  • Ät när du är hungrig. Är du inte hungrig när det är dags för middag kanske du bör vänta en timme (om det går). 
  • Ät fett. Exempel på bra fetter fisk, nötter, linfrö, avocado, oljor, kokosfett (nya trendfettet). Felet många gör är att strypa fettintaget helt . Då ställer kroppen in sig på att spara på fettreserverna i kroppen och du blir inte av med kroppsfettet.
  • Undvik halvfabrikat och tillsatser. Ofta innehåller de massa socker och onödiga kalorier + massa E-ämnen och annat skräp. Försök laga mat från grunden så mycket som möjligt utan att bli fanatisk.
  • Protein före morgonträning (kondition/förbränningsträning) och av alla näringsämnen efter. För mig funkar det, men alla måste testa sig fram då inga kroppar är lika. 
  • Kosttillskott som jag tycker funkar är proteinpulver (helst rent utan kolhydrater och av vassle), omega-3 tillskott, vitamin/mineraltabletter (typ Mitt Val) och kreatin (för muskeluppbyggnad). Allt detta är naturligt och finns i mat, men kan vara smidigt att få i sig via tillskott.
  • Ät gott! Tvinga dig inte att äta saker bara för att de är nyttiga. Hitta sånt du tycker om och som du mår bra av. Det finns ju så mycket god mat som även är nyttig.
  • FÖRBJUD DIG INTE att äta onyttigt ibland och var inte superstriktvill jag sist men inte minst säga. En bulle här, en glass där spelar ingen roll i det stora hela om du äter bra för övrigt och tränar. Det ska vara gott och roligt att leva! 🙂

O.B.S. Det här är mina personliga tips som kanske inte funkar för alla, men som gör det för mig.

6 kommentarer
  1. Bra grejer! Håller med om att man inte helt och hållet kan skippa allt gott men om man verkligen vill kan man skippa godis som även det bara är gjort på e-koder och socker. Det är lite svårt i början och man måste ju verkligen själv vilja göra det annars håller det inte. Är det inte onödigt att äta mängder protein då kroppen bara tar upp en viss mängd som den behöver och resten blir till fett lika mycket som kolhydrater. Kanske lite olika för olika människor också såklart, är själv jääätte dålig på dieter, äter bara, hehe. Tycker väldigt mycket om din blogg! Bra tips om träning och kost! 🙂 kram

  2. Håller med dig om att inte förbjuda något. Förbjud leder bara till att de bryts och så mår man dåligt efteråt. Själv önskar jag att jag kunde äta onyttigt (ibland) utan att få ångest efteråt. En sund vikt behöver inte betyda att man har ett sunt förhållande till mat!

  3. Vilka bra tips! Både kost och träning. Har insett att jag kört alldeles för lätt på gymmet för att få resultat försöker träna ca 4 gånger i veckan, började på gym i slutet på mars konditionstränar nästan aldrig värmer upp på crosstrainer eller löpband max 10 minuter då jag inte vill förlora vikt. Sedan har jag lite problem med ”energitänket”. Skulle vilja öka lite i vikt väger bara 54 kg till mina 174 vilket är lite lite. Jag vill bygga muskler. Äter 6-7 gånger om dagen och ofta blir det ca 100 gram nötter och mjölk till mitt proteinpulver.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras