Proteinbollar gourmet

proteboll_gourmet.jpg

Ser kanske inte så aptitliga ut, men det här är de godast protein/kokosfett/nöt-bollarna jag gjort hittills. Kan vara det nyinköpta proteinpulvret från Gymgrossisten – Gourmet-Pro, som höjde smaken? Annars få ingredienser och färdiga på mindre än 10 minuter.

Ingredienser (ca 14 st, lite mindre än golfbollar):

  • 1 dl malda mandlar (mandelmjöl funkar säkert lika bra)
  • 2 dl Gourmet-Pro (eller annat proteinpulver med chokladsmak)
  • 3 msk smält kokosolja
  • vatten tills du får ihop en smet som går att göra bollar av (de stelnar sen i kylen)
  • ev. kokos, kakao eller hackade nötter att rulla i

proteinboll4.jpg

Varför proteinbollar? Jag gör dem för att jag vill ha i mig mer nyttigt fett på ett gott sätt + få i mig protein. Just kokosfett är bl.a. bra eftersom det är lätt för kroppen att utnyttja som energi vid lågkolhydratkost. Perfekta att ha i kylen som ett snabbt mellanmål när jag tröttnat på ägg och nötter.

Om Gourmet-ProEtt proteinpulver av mjölk- och vassleprotein med en proteinhalt på 76-80%. Perfekt som mellanmåls- eller kvällsprotein då det absorberas långsamt i kroppen och kan därför förse musklerna med aminosyror under flera timmar efter intag. Smakar dessutom väldigt gott tycker jag och kostar 199 kr på Gymgrossisten. Betyg:  :+++++

21 kommentarer
  1. Hej Anna!Va bara tvungen att springa in i köket o slänga ihop dessa bollarna. Hade vanligt protein pulver med choklad smak. Oj va goa dom blev!! Tack för tipset!!Kram Therese

  2. Jag köpte ett nytt proteinpulver från Starnutrition med smak av Cookies and cream! Känns inte nyttigt att dricka den för den är så god. 🙂

  3. Hej! Undrar om det är ”dåligt” att äta vanligt vassleprotein som mellanmål eller kvällsmål? Förstår att det är bra efter träning men är den inte ok att äta annars och varför? Tack, Lea

    1. Absolut inte! Jag tar det själv ibland vid andra tillfällen än efter träning. Vassle är ett mjölkprotein med bra näringsvärde.

  4. Hej! Jag tränar 3-4 dagar i veckan men äter helt vanlig mat enligt tallriksmodellen och funderar inte heller på att byta och följa någon slags diet, men mellan målen har jag inte lyckats bli av med mitt sockerberoende. Eller snarare tuggberoende, jag vill alltid ha något att smaska på, skulle dessa funka då istället för chokladbollar, och som är nyttigare trots att jag inte äter enligt LCHF? Eller blir det då fel med mycket fett för mig?

    1. Detta borde va ett bra mellanmål för dig också. De innehåller inte supermycket fett & du kan ju alltid öka dosen proteinpulver om du vill ha dem smalare. Prova & se om du gillar dem & om det känns bra 🙂

  5. Kanske en konstig fråga – men var köper du kokosolja och kokosfett, allt jag hittar koster miljoner 🙁 men det kanske det gör…?

    1. Kokosoljan har jag faktiskt fått på ett event. Vet att det är dyrt. Kolla på olika webshoppar & jämför pris är mitt tips!

  6. carin: här kan du beställa kokosolja !www.emmak.vitamera.se Om du går in på den länken och blir kund där så går det att beställa därifrån 🙂

    1. Jag kör med mixerstav, men har nu inhandlat färdigt mandelmjöl. Innehåller inget annat än malda mandlar.

  7. Hej!Härligt inspirerande blogg du har:) Har lite funderingar kring proteintillskott, hoppas du kan hjälpa mig! Jag är en löpare (40km/vecka) i botten som just nu fokuserar lite mer på styrekträning. Äter liberal lågkolhydratskost (LCHF) i botten, men nu då jag fokuserar mer styrketräningen (kör minst 3 pass i veckan istället för 1) så vill jag helt enkelt ha en extra proteinkälla! Kesella och keso som mellanmål kan bli tjatigt i långa loppet..;)Du verkar ha en sund och bra inställning överlag till träning och kost, vad tror du om Gourmet Pro från gymgrossisten? Eller Whey-80??Tack på förhand:)

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras