Onyttigast & nyttigast av ALLT

jj_halstabl.jpg

När mamma sitter vid datorn vet Jonna och Junior att det är fritt fram att hitta på bus. Är det inte riva toalettpapper i microskopiska bitar eller ratta om och byta program på tvättmaskinen är det smutsiga skor att tugga på. Eller som igår när de hittade en ask halstabletter som de glatt mumsade i sig. Både ask och innehåll 🙂

Kanske halstabletter ändå är lite nyttigare än toalettpapper, eller? Jag lyssnade på Christer i P3 i förrgår där de pratade med en näringsterapeften om vad det mest onyttga man kan äta är. Svaret hon gav var produkter som inte tillför någon näring eller energi utan tvärtom ger kroppen massa skit som belastar och den har svårt att ta hand om. Till den kategorin hör t.ex. halstabletter, tuggummi, lightläsk och saft med sötningsmedel. Du kanske inte blir tjock av produkterna, men sötningsmedel kan trigga igång sötsuget ännu mer och göra dig deprimerad. 

jj_halstabl2.jpg

Jag äter ju som ni vet proteinpulver och endel halstabletter m.m. med sötningsmedel, men hoppas det vägs upp av övervägande bra mat för övrigt och antidepressiva medel i form av träning och massor av kärlek ♥ Alla har vi våra laster.

agg.jpg

Nyttigast av allt då? Kokt ÄGG. Fullproppade av protein, vitaminer, mineraler och annat kroppen blir glad av. 

Slutsats: Vill du äta något gott nu i helgen – välj socker framför lightprodukter men i mindre mängd (haha – kommer från rätt person 😉. Gärna något med supernyttiga ägg i också. Då kan jag rekommendera en lättlagad glass som innehåller både ägg, grädde, riktigt socker och är helt utan tillsatser. Recept hittar du här.

P.S. Nya sötningsmedlet Stevia kommer till Ica i vår. Det sötar utan kalorier eller höjer blodsockret och kommer från växten Stevia (känns mer naturligt än syntetiska sötningsmedel). Det är värmetåligt (går att baka med) och du doserar som vanligt socker. Godkänt sedan 2011 av EU. Bra va? D.S.

20 kommentarer
  1. Detta inlägg fick mig att tänka på ett program av ”Du Är Vad Du Äter” där Anna Skipper tömmer ett frysinnehåll på Findus färdigrätter och så påstår hon att själva förpackningen innehåller mer näring än maten. Har alltid undrat om det ligger något i det :-P.Bedårande söta är de, dina småttingar. Och jag gillar den busiga ”hey, vi är avslöjade”-blicken de har :-D. Läkerol kan jag äta som godis, det är inga direkta halstabletter :-)Trevlig helg 🙂

  2. Precis så resonerar jag kring socker och sötningsmedel. Ska det vara så ska det vara på ritkigt. Annars får det vara. Gillar inte sötningsmeel alls. Av olika anledningar. smaken, man vet inte vad det är riktigt alla gånger, konstgjort osv. Tror inte socker är faligt i lagom mängder och eftersom jag inte lider av någon övervikt så känns det inte så viktigt att tänka på kaloriinnehåll de gånger man vill festa till det.

    1. Nej, socker-hetsen är lite överdriven. Små mängder (eller mer vid valda tillfällen 😉 är inget farligt. Men har man svårt att begränsa intaget kan det vara bra att undvika det helt. Därför KAN Stevia (säger inte att det är så) vara bra om det inte höjer blodsockret och ökar suget efter mer.

  3. Hej! Jag äter också en del sötningsmedel, och Truvia från USA är bäst. Se efter med din man om han kan köpa ett paket nu när han är där. Truvia kommer ifrån Stevia, och det paket jag oftast köper är fullt med små mini-paket så det är enkelt att dosera. http://truvia.com/international

  4. Jag har bakat med Stevia och det funkar asbra! Triggade inte igång mitt sug som ”vanligt” socker. Har för övrigt ett inlägg med riktigt socker vs fejk socker. var gärna med och tyck till!

  5. Åh dessa goda ägg! Skulle kunna äta kokta ägg till varje måltid men oftast blir det bara till frukosten på helgerna och i någon lunchsallad under veckan. Vilka härliga busbilder på dina småttingar, de är fantastiskt söta. Trevlig helg!

  6. Vilka underbara gangsters! Att någon inte kommit på en mer hållbar design för toarullar och toaborstar för familjer. Det förstår man ju att de är fullständigt oemotståndliga för barn upp till 3år.Får hålla med om det där med sötninsmedel, man ska välja med omsorg – men inte göra som jag gjorde för tio år sedan att köra canderel och sugarfree på allt bara för att käka gigantiska kvantiteter. Man bara lurar sig själv och sin kropp. Pudelns kärna är ju att bli MÅTTLIG (och där räknar jag din kladdkaka som måttlighet med tanke på vad den ger bränsle till dagen efter) – att äta måttligt, xtravaganser ibland och därimellan vardag. Vardagslyx för mig är inte en semla utan en lite uppiffad, rolig maträtt med lyxiga råvaror. Och godis och kanske något i glass/kak/bullväg på helgen.På tal om helg – nu är den här!

    1. Låter som du har en sund syn på mat. Och visst måste man få unna sig något onyttigt ibland (om man är sugen på det) :)Trevlig helg!

  7. Hej, min kommentar handlar inte alls om ämnet utan om dina fantastisk söta barn. Jösses vad fina, helt bedårande 🙂 Jag har några år kvar tills barn blir aktuellt men blir riktigt sugen när jag ser dina guldklimpar, sötaste jag sett på länge hehe. Hittade precis hit och kommer fortsätta läsa, matinspiration kan man aldrig få för mycket utav 🙂 Trevlig helg!

  8. Jag är alltid skeptisk mot sötningsmedel, så även denna gång. Stevia är 250 gånger sötare än socker – ändå ska man ersätta 1dl socker med 1dl ICA steviasocker. Vad har dom blandat ut det med?Det är som nya bregott mindre – som vanligt bregott utblandat med vatten och konsistensgivare för att få ner fetthalten.Jag väljer vanligt socker och smör och äter med måtta istället. Det om något känns naturligt!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras