Övning i repris: Krama ur axlarna

axel_trisetJag älskar när det bränner riktigt ordentligt i axlarna och brukar avsluta med ett triset som tar ut den sista lilla energin i musklerna. Efter det här känner man sig riktigt mör:

  1. Lyft framåt (med hantlar eller viktplatta) – lyft vikterna med raka armar till brösthöjd, sänk kontrollerat ner till strax innan vikterna nuddar kroppen och vänd. Känn att du har kontakt med axlarna hela tiden. Främst framsida axel jobbar.
  2. Hantlerotation. Böj armarna i 90% och behåll den vinkeln hela tiden. Rotera hantlarna bakåt, spänn till i baksida axel, vänd och rotera framåt tills hantlarna är i brösthöjd. Bra övning för musklerna inne i axeln samt baksida axel.
  3. Hantellyft åt sidan. Håll lätt böjda armar genom hela övningen. Låt armbågen styra rörelsen och lyft  hantlarna tills armarna är parallella med golvet. Vrid så att lillfingrarna är högre upp än resten av handen. Spänn till i axlarna i översta läget och sänk kontrollerat ner hantlarna tills ca 1 decimeter innan de tar i kroppen. Upprepa.

Gör att övningar direkt efter varandra utan vila. Ta en paus innan du kör nästa cirkel och upprepa 3-4 ggr.

Inlägg från 26/11-09.

3 kommentarer
  1. Jag hoppas jag lyckas få till träning i Tyskland nu… Blir galen snart! Gick i alla fall ner 1.6 kg i Thailand 🙂
    Jag åt MASSA god mat. Verkligen massa mat! Men skippade riset jämt. Åt risotto en gång. Drack nästan ingen alkohol. Kör man så kan man leva gott! Åt pannkaka och sånt och frossade som en tok sista dagarna, men lever man sunt och rör sig de andra dagarna behöver man varken må dåligt eller gå upp (tydligen haha)

  2. Jag skulle vilja thnkx för det arbete du har lagt i skrift den här bloggen. Jag hoppas samma höga kvalitet blogginlägg från dig i den kommande också. Faktum är att din kreativa skrivande har inspirerat mig att få min egen blogg nu . Verkligen blogga är att sprida sina vingar snabbt. Din skriva upp är ett bra exempel på det.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras