Bygg om din kropp

form2010När jag började styrketräna var det inte för att bli starkare utan för att forma om kroppen. Enligt mig själv hade jag för smala ben, för smala höfter och inga bröst. Och det går faktiskt att med hård träning, bra kost och vila förändra sin kropp:

  • Smala ”pojkhöfter”? Träna tunga benövningar för att få bredare lår och större rumpa. Träna även upp axlarna och latsen för en bredare överkropp vilket tillsammans med rumpa/lår ger sken av att en smalare midja/bredare höfter.
  • Små bröst? Träna upp bröstmusklerna som sitter under dina egna bröst. Framför allt de övre bröstmusklerna. Det blir då en liten ”klyka” av muskler och du får dessutom ett ”naturligt bröstlyft”.
  • Dålig hållning? Bara genom att räta på ryggen och dra bak axlarna har du förändrat din kropp enormt. Träna mycket rygg, baksida axlar och mage för en bättre hållning.
  • Putmage? Det främsta du bör göra för att få plattare mage är att försöka gå ner i vikt. Träna mycket kontitionsträning. Men även träning för de inre magmusklerna kan hjälpa till att dra in magen (bra för dig som fått barn eller gått ner i vikt snabbt). Plankan, kontrollerade crunches på boll och andra coreövningar är bra.
  • Gäddhäng/stor rumpa m.m.? Här finns bara en metod och det är att gå ner i vikt (d.v.s. göra av med mer energi än du petar i dig). Träna mycket konditionsträning för att bränna fett, men även styrketräning för att behålla musklerna (som dessutom ökar din förbränning) och få en fastare kropp.

Nu för tiden är jag nöjd med min kropp och tränar mest för att jag älskar det och för att jag vill vara stark, inte så mycket för att förändra kroppen. Men jag tycker inte att man ska ”smyga med” att man tränar för att se bra ut. Alla säger att de gör det för att ”må bra”, men i grund och botten vill ju alla trivas med sin kropp.

    5 kommentarer
    1. Hej Anna!
      21/4 -10 bestämde jag mig för att börja träna. Jag har gått ner 17 kilo och springer en mil på en timme nu. Jag älskar att träna, älskar att i duschen efter träning längta till nästa pass.
      Din blogg har varit enormt peppande för mig, massor av positiv energi och nyttiga tips, men helt utan pekpinnar!
      Min utmaning nu är att minska mitt midjemått som vägrar krympa under det rekommenderade 80 cm. Har du något tips på hur jag kan träna?
      Tack för en bra blogg!!

    2. Nej jag tycker inte heller att man ska smyga med det 🙂
      Jag är galet fixerat (på gott och ont). Kan unna mig vila, men mår inte bra av det.
      Just nu måste jag släääpa mig till gymmet som stänger snart. Min energi gick åt till att gnälla på Richard haha. Får se hur stark jag är i bröst idag (som jag inte vill få större!!)

    3. Du har lyckats mycket bra med att bygga om din kropp! Men visst är det härligt att man tränar för att det är så kul och för att man mår bra av det, och inte främst p.g.a utseendet. Det blir en så härlig bonus då när utseendet kommer på köpet!

    4. Alla som tränar är nog mer eller mindre utseendefixerade. Tror även att det ändras lite med åldern eller om man får andra mål i livet (för mig att bilda familj).

    Berätta vad du tycker

    Din e-postadress kommer inte publiceras