Lagom mängd träning

Jag fick frågan:

”Jag har aldrig tränat så konsekvent som jag gör nu och har gjort i cirka sexton veckor. Jag har två vilodagar varje vecka och kör hårt fem dagar. Det här med att träning är beroendeframkallande trodde jag inte på tidigare men det har jag själv upplevt nu och då börjar man ju undra: vad är lagom mängd träning?

Mitt arbete är av relativt stillsam art och jag tränar i stort sett bara på tidiga morgnar. Vilket är bäst för kroppen: tidiga träningar (morgontid) eller kvällstid? Finns det någon poäng med att alternera morgon/kväll ibland?”

Det är när du vilar som kroppen återhämtar sig och träningen ger effekt.
Det är när du vilar som kroppen återhämtar sig och träningen ger effekt.

Mitt svar:

Kul att du kommit igång så bra med träningen. Låter som att du har ett bra upplägg med två vilodagar. Vad som är en optimal mängd träning är svårt att svara på. Det beror främst på vad du tränar, hur hårt du tränar, hur mycket du varierar träningsform etc. Tränar du styrketräning kan du dela upp kroppen på flera pass så att vissa delar vilar medan du tränar andra och på så sätt kan du träna flera dagar i rad. Lägger du dessutom in konditionsträning, där andra muskelfibrer jobbar, kan du träna ännu oftare.

MEN, vila är viktigt även om du delar upp kroppen och varierar träningsform. Hela kroppen måste få återhämta sig ibland.

Vilken tid på dygnet du tränar spelar mindre roll. Det viktigaste är att du tränar när du är som piggast och får ut mest av träningen. Det finns studier som visar på att du bränner mer fett på morgonen, men är du dödstrött orkar du ändå inte träna så hårt. Kör när du är starkast!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras